Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3664 ggr
Sugar Mist
0

Grodvalp

Min valp älskar att ligga med benen bakom sig, sådär utsträckt. Han ligger alltid så, och varken Penny eller Opsis har legat så innan.. Varför ligger han så, och är det farligt/tecken på något priblem?

-

molam
1

Valpar ligger gärna så ^^ alla våra valpar har legat så, fortsätter han däremot med det när han är äldre kan det tyda på höftfel.

Ända hunden som har fortsatt legat så (av våra hundar) efter ett år var lilltrollet han hade E på höfterna med pålagringar det var ett skönt sätt för bra avlastning.

Men som valp är det helt ok att ligga så ^^

3 av våra 4 hundar har A på båda höfterna (den fjärde har EN C höft och EN A höft) men alla fyra har legat på det sättet.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

felzena
2

Har sett många valpar som legat på det sättet, även min hund. Min 3- åriga hund gör det fortfarande när han tuggar på ben/leksaker ibland även fast han har A/A på höfterna.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Roxie
13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du menar såhär? ;D

// Sofia

Cahira
2

10åriga pekingesen vi var tvungna att avliva låg fortfarande så vid sin höga ålder, det är ingen fara. :) De är bara extra viga ;)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Elverpige
2

Min 13-åring ligger fortfarande sådär, inga höftproblem :)

Sugar Mist
0

#3 Precis så! Hm, ska försöka att inte oroa mig över det iaf!

-

[TeamGolden]
0

Gummileder ;) haha på halt golv brukar min hane också hamna så, speciellt på tåg osv

Lilllens
5

Min hund ligger jämt sådär. Gissar att det är bekvämt.

exitingsvillemo
0

Min ligger jämt så, utan höftproblem =) Han har så djup bröstkorg, så jag tror han gör så för att komma ner med hela undersidan i golvet och inte bara bröstkorgen, avslappnad helt enkelt =)

Trollhund
1

Det är en skröna att det betyder höftfel/bra höfter. Vissa hundar tycker det är bekvämt helt enkelt, att hunden sedan råkat ha höftfel är en slump :) Snackas mycket om det där i staffekretsar eftersom hundar av bullhundstyp gärna ligger sådär.

tjoopa
0

"Min" ras (bichon havanais) ligger ofta sådär, tror det är skönt helt enkelt ;)

Fenix_Chicci
0

Sally är 5 år och ligger ofta med benen helt utsträckta bakom sig när hon är avslappnad och har gjort sedan hon var liten. Är väldigt mjuk och rörlig i kroppen.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

hund_katt
0

min mammas & pappas kompisars Beagle ligger fortfarande så(2 år ungefär). hon har vunnit många priser på utställning så antar att hon inte har några fel på höfterna. hon ligger mest så när hon tuggar/äter/leker med något.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Lilllens
3

#13 Spelar ingen roll om hunden vunnit pris på utställningar, den kan ha dåliga höfter ändå. Rottisen har gått bra på utställningar, hon har C-höfter.

hund_katt
0

#14 jaha, nä jag vet inte. trodde dom 'kollade' höfterna(inte röntgade då, utan hur dom springer typ eller nåt sånt). nej jag vet inte. har aldrig fattat det där med utställning riktigt.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Belimas
1

Höftproblem kan inte ses med blotta ögat om nu inte hunden haltar då men det kan lika gärna vara en muskelsträckning eller liknande. Det finns många hundar med C och D höfter som ändå rör sig obehindrat, det enda sättet att veta om en hund har höftledsfel är att just röntga =)

TS
Ungefär så (men med benen rakt bakåt, inte åt sidorna) ligger båda våra tjejer som är 3 år gamla, det ser himla bekvämt ut måste jag säga så jag kan förstå att de gör det ^^

Fridaaaa
1

#1 Nja det tyder inte på ev höftfel som vuxen, tvärtom har jag fått lära mig. Men det stämmer i regel itne, utan mer på individ 🙂
Vet hundar som legat så som vuxna och haft kanonhöfter. Så tror inte man kan förlita/tro så mycket på det 🙂

Så ligger med Roxy ofta hihi

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
2

Våran bullterrier låg alltid så oavsett om hon var valp eller vuxen, inga problem med höfter där inte :-)

Hiro
0

Grannens hund låg så då hon levde, hon hade inga höftproblem

molam
0

Då är det kanske bara beardisar som har höftproblem om dom ligger sådär som vuxna.

Som valpar har alla våra och alla vi känt legat sådär men har dom legat så som vuxna har dom haft höft problem.
Inget sammanträffande har träffat 6 vuxna beadisar som legat så, alla med höft problem.

LinaK
4

Verkar vara rätt vanligt, våran bc vi hade låg så och mina nuvarande hundar ligger så. Speciellt Sigge, han ligger nästan jämt så och verkar tycka att det är jätte bra 🙂

Han sitter så också emellanåt, ser lite roligt ut bakifrån.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lilllens
0

#16 Det var det jag skrev.

Anna4077
0

Ursäkta ot men #17 vad är det för ras? Så fin!

Anna och taxen Max

exitingsvillemo
0

#20 fast jag har träffat beardis som ligger så utan att ha höftproblem, så tror inte att det är mer en slump =)

molam
0

Tror inte det är en slump då har den personen fått en tur beardis ^^ Till och med vår veterinär sa att det var ett dårligt tecken när hunden låg så, Lilltrollet fick vi därför ta bort när han var 1.5 år, Så en slump det är jag bombsäker på att det inte är, tror mer då att det är en slump att just den beardisen inte har ett höftfel. ^^

Fridaaaa
1

#25 Jag tror dock inte det gäller alla hundar och raser 🙂
veterinärer säger lite olika ibland.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

exitingsvillemo
2

#25 fast det känns väldigt orimligt att det BARA skulle vara beardisar som visar höftfel pga att de ligger så tycker jag.

På vilket vis är beardisen så unik i sin kropp/skelett att det endast är på dom det yttrar sig i denna liggställning?

Driva
0

Jag har hört tvärtom, att det är ett bra tecken att hunden ligger så. 

men personligen tror jag inte att det är ett tecken på vare sig det ena eller andra. Hundar kan ligga så utan höftproblem och med :)

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Daniela1983]
0

Första gången jag ser en hund ligga så, min däremot kan ligga en kortis med benen utsträckta rakt bakåt.

Belimas
0

Förlåt det skulle stå #15

Vovvie94
0

Många uppfödare jag känner säger att det antingen betyder A höfter eller E höfter… Hoppas A! :)

molam
0

Jag skulle tippa på att ju större hundarna är ju onyttigare är det att som ligger med benen rakt ut (dvs ju större hundrasen är i sig) ^^

Sugar Mist
2

grodvalp som sagt..

-

Karolina-H
0

Min bouvier ligger alltid så och han är en stor tung hund och har A och B på sina höfter. Jag tycker bara att det ser så väldigt gulligt ut så bryr mig inte om det längre.

Codeavalone.blogg.se

Cahira
1

Jag säger fortfarande att det betyder att hunden är vig. Kvittar om de har bra höfter eller ej, golvet kyler ju magen. :) Om de då har A höfter eller E höfter eller nåt däremellan kvittar - det är ju skönt. :) 

Hundar som är mindre viga i de musklerna som sträcks ut kan såklart inte ligga så.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.