Schapendoes
Hej alla underbara hundmänniskor!
Nu var det dags för ännu en ras tråd från mig. Jag har fått väldigt många bra tips på raser men ingen som jag riktigt känt att "en sån ska jag ha!" typ.. Jag har kollat och kollat och kollat lite till och snubblade av ren slump över Schapendoes. Men jag tycker inte riktigt jag har hittat all fakta jag vill ha. Har pratat med dom i rasmontern på stora Stockholm och läst allt jag fått tag i.
Nu vill jag mer än gärna höra era erfarenheter av rasen, hälsostatusen och allt annat som kan vara viktigt att veta om just den här rasen! speciellt om rasen är känd att kunna umgås med dom flesta hundar?
Jag kommer absolut att träffa fler individer och hälsa på/prata med kennlar innan jag bestämmer mig men jag vill ändå höra vad ni har att säga, tack på förhand ;D
Myrtorpets Möss och Kaniner
Jag har bara träffat en och den var riktigt go! :)
Han var glädjen själv och älskade allt och alla, lite som en pudel kan jag tycka :)
Vet ju förstås inte om detta är rastypiskt eller så då jag bara träffat en men kanske roligt att höra ändå :)
jo jag har hört pudel jämföringen och det vore ju verkligen toppen om ni som säger så har rätt! för en pudel vore underbart att ha men jag pallar verkligen inte med den pälsvården :) Alla åsikter och erfarenheter tas tacksamt emot :))
Jag vet en som föder upp schappar :) Om du vill kan jag ge dig namnet och sånt :)
#2 Det är ju dock en del pälsvård med en Schappe också, mycket borstning och tovutredning och i vissa perioder kan pälsen vara riktigt jobbig, själv tycker jag en Pudel då är enklare att hålla lättskött i pälsen (om man inte ställer ut). Då kan man hålla hunden kortklippt och behöver inte hålla på med en massa borstande och tovutredning som man behöver med en Schappe.

Vi känner en uppfödare och även en som äger Schapendoes och hon sa att pälsen sköter sig mycket själv, och att det inte alls är så mycket pälsvård som man kan tro, vi har även ett par med två stycken i vårat område, verkar vara otroligt sammarbetsvilliga och glada hundar, som tycker om att arbeta och röra på sig, ganska förståeligt när den användes till vall tidigare hihi :-)
#5 Så säger många ägare också att uppfödarna sagt och sedan blir det en chock när de får hem hunden och pälsvården var mycket svårare än de trodde, så det bör man tänka på.
Vi valde mellan pudel och schapendoes i slutet. Till sist blev det pudel, men det hade faktiskt mest att göra med att jag hittade en uppfödare som kändes så bra. Det är inte helt lika raser, men ändå inte helt olika heller.
Det är pälsvård med båda. Vardagsskötseln av pudel tror jag är enklare då man normalt håller de relativt kortklippta om man inte ställer ut. Så de släpar ju inte in halva skogen som en schappe. Visst kan man klippa ner en schappe också (har du sett den här bloggen?), men det är inte så vanligt.
Det behöver inte vara mycket pälsvård bara för att man har pudel. Vår storpudel borstar vi inte utan håller nerklippt på sommaren. På vintern får pälsen växa tills den börjar visa tovningstendenser, då åker klippmaskinen fram.
Jag har också varit inne på schapendoe men det som gör att jag backar är pälsvården. Även om den är relativt lättskött så har ju jag att jämföra med BC och det är ju ingen pälsvård alls på dom i princip, så det lär ju bli mer än det iaf. Då har jag ändå tänkt mig att hålla schappen nerklippt, men tvekar ändå.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#6 det beror nog på vad man tycker Är mkt pälsvård
#10 Tycker ts att Pudel har mycket pälsvård lär denne nog tycka det om Schappe också, en pudel som inte ställs ut har mycket mindre pälsvård än en långhårig hund som skall badas, borstas och tovutredas regelbundet.
tack för svaren! jag kanske borde förtydliga att jag nog vill hålla på med utställning och därför tycker jag pudels pälsvård är jobbig. jag har nog inge problem med att reda ut tovor och borsta, det är när det kommer till klippning det börjar bli jobbigt..
#3 ja skicka ett pm! :)

#11 det är lite skillnad på en pudels pälsvård och en Schapendoes, med tanke på att det är trimmning m.m. Som ingår i en pudels pälsvård medans på en Schapendoes är det borstning och reda ut tovor men åh andra sidan, jag ska inte uttala mig för myclet med tanke på att jag varken har trimmat och hållit på med pudel, likaså Schapendoes.
#13 Jag är hundfrisör så jag vet vad det innebär. Att klippa ner en pudel (med maskin) till vardags är varken svårt eller tidskrävande och håller man dem nerklippta behöver man inte hålla på med övrig pälsvård, man klipper ner dem lite nu som då, mycket enkelt och mycket enklare än att borsta och hålla på ett par gånger i veckan eller ca varje dag som måste göras med en del långhåriga raser.
Tycker det står ganska så bra på deras rassida om just pälsvårdsbiten http://www.schapendoesklubben.com/rasen/palsvard/
Pälsvård ja där får man räkna en del pyssel med. Har haft pudel i utställningspäls och där är det mycket arbete för att hålla den i bra skick, där tror schapen är lika tidskrävande.
Jag känner en mindre uppfödare av rasen :) En otrolig härlig ras, samarbetsvilliga och är med på det man bjuder på. Lite clowner tyr sig bra till sin familj o har inte helt ofta jätte intresse för kel av främmande okända personer en klapp sen är det bra. Det är lite olika där. Men glada trevliga aktiv vill jag säga att dom är, kort o gott en rolig hund 😃