Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1013 ggr
Ellensandahl
0

Lös, inte gå fram och hälsa

Hejsan! Jag har en mellan Pudel hane, även fast han e 2 år ( i vår ) så ska han hela tiden & då menar jag varenda gång, springa fram å hälsa på hunden som han ser. Detta är väldigt irreterande eftersom jag inte kan ha honom lös under kontroll hela tiden. 

När han nt får syn på en hund så går han jättefint söker kontakt till mig hela tiden, men just det här med en annan hund. Han stänger av allt å bara springer till hunden! Jag brukar träna med ett rep ( ungefär lika långt som ett normallångt koppel ) så får han ha det efter sig, men det skulle ändå vara skönt att kunna veta att han alltid kmr till mig även fast det är en hund framför:)

Har någon något tips på övningar man kan göra? När han väl är framme vid hunden så viftar han på svansen och gör absolut inget aggresivt, jag är mer rädd att själva hunden han hälsar är aggressiv. ± så vill jag inte att ägaren till den andra hunden ska känna att en okänd hund kommer fram å hälsar, det kan ju vara lite obehagligt!

Ojj nu blev det långt! Hoppas nån där ute orkar läsa igenom hela och ge mig lite tips..

Karmatarerskanise
5

Det första du måste se till är att inte ha hunden lös så den får chansen att springa fram till andra. Dels får den ju belöning var gång den lyckas ich dels är det respektlöst mot andra. Så koppla din hund och träna kontakt och uppmärksamhet.

Näktergalen
0

Jag kan nog hjälpa dig med att han kan komma till dig. Om du är t.ex i en trädgård så har du hunden lös. Går han för långt så stannar du, utan att säga något(meningen är att han ska komma tillbaka). Om hunden blir distraherad så går du åt ett helt annat håll. Hunden kommer springa efter.  Jag hade min grannes hund lös en gång och han blev distraherad. Det gäller att lära sig se på hunden när den kommer sticka. I alla fall jag gick åt ett helt annat håll och han kom efter 3 minuter.   Det är som ett osynligt koppel.;)Öva med en kompis som har en hund så kan ni öva på att gå förbi varandra. Om du inte förstår hur du ska göra så kan du söka på Cesar Millan invisible leash. Hoppas det hjälper😃

exitingsvillemo
4

#2 du är medveten om hur mycket sattyg en hund kan hitta på under 3 minuter va?

Håller med #1 ha aldrig hunden okopplad då varje lyckat försök att hälsa på den andra hunden är en belöning.

Skvallerträna din hund, tills du ser att han kommer till dig varje gång han ser en annan hund.

Karmatarerskanise
5

2 om hunden inte kommer på 3 minuter har du verkligen inget osynligt koppel.

Maja2
6

#2 Att tycka att det är bra om hunden kommer efter tre minuter, så känns det som att man har hamnat lite fel. 

Jag säger som Hera, ha inte hunden lös förrän den lärt sig att hålla sig vid din sida. Jobbar du mycket med kontakt, följsamhet, aktiviteter , så VÄLJER din hund att vara nära dig, istället för att springa fram till andra. Det är respektlöst och oansvarigt att ha sin hund lös, om man vet att den springer fram till andra, även om den är snäll. 

Jobba med hunden i koppel, ha med jättegott godis och leksak, och när ni möter andra hundar, lär hunden att hålla kontakt med dig. Du kan jobba med skvallerträning, eller bara genom att avleda och träna hunden i att hålla kontakt med DIG när du vill det.

[herdehund]
5

Det finns inget värre än folk som envisas med att ha sina hundar lösa och hundarna drattar efter andra hundar. Särskilt när man själv har en hund med osäkerhet mot hundar och man kämpat som en galning i flera år med problemet. Ursäkterna är oftast "hen har aldrig gjort så förut", "vi tränar", eller "äsch, det gör inget om din hund blir arg, min hund kan behöva få sig ett nyp så den ger f*n i att springa fram till andra hundar". Det ger bakslag varje gång. Det kanske hjälper hunden i fråga om den skulle få sig ett "nyp", däremot så förlorar min hund tillit för mig (eftersom det behövt gå så långt att den fått försvara sig själv) och man gör otroliga bakslag i sin egen träning. Nu har ju inte min hund den osäkerheten att hon flyger på andra hundar eller biter om hundar kommer fram, men det finns sådana hundar. Otroligt respektlöst och egoistiskt kan jag tycka eftersom jag inte vill behöva sota för att någon annan vart ansvarslös och haft sin hund lös.

Nä, som sagt, ha koppel på hunden tills du är 110% säker på att hunden inte springer efter hundar :) Dom ovan har gett bra tips. Öva öva öva :)

[Daniela1983]
0

# 0 Det där hände mig igår, en satans hund kom från bakom ett krön utan koppel och någon meter bakom gick en oberörd jäkla ägare. Även om mötande hunden är snäll vet inte jag det och det är ett onödigt stressmoment för mig och min hund!

Ni får väl börja med att träna på långt avstånd, att din hund har kontakt med dig och inte intresserar sig för andra hunden.

[Forest]
1

Håller helt med 1 och tycker att 5 gav bra tips på lite träning och ju roligare hunden har med än ju mer anser dom att dom tjänar på lyda ;)