Skendräktig hund + valp..
Jag fick hem min valp för 3 dagar sen. Tyra (min staffe) började skendräktigheten någon vecka innan det.
Nu när valpen har kommit så vill hon att valpen ska dia.. Man ser att hon försöker, både lägger sig på rygg och ställer upp sig, alt. försöker placera valpen dit.
Har sagt åt henne varje gång hon försökt, vad mer kan jag göra? Eller vad ska jag göra öht?
Har inte märkt att hon blivit deprimerad.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Be veterinären skriva ut galastop eller låt tiken få dia valpen om valpen och tiken vill. Att fya eller annat gör det bara jobbigt för alla parter tycker jag.
Jag har haft en valp som fick dia en skendräktig tik mellan den var 8 veckor till 16 veckor och tiken avvande den själv sen. Ingen tog någon skada av det och tikmjölk är ju inget farligt för en valp. Valpar som går kvar hos mamman får ofta dia småsnuttar ganska lång period. Så antingen diar valpen eller så vill den inte själv - tiken lär märka vilket🙂 Finns risk för mjölkstockning eller liknande på tiken, så bör hunden få medel för att stoppa mjölken.
#1 Okej! Hon är inte extremt skendräktig, inga stora tuttar alls. Det har blivit lugnare på den fronten, men jag får se, hon kanske insett att valpen inte vill dia.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus