Din nästa hund?
Vilken ras/er kommer din nästa hund vara som det ser ut nu? Är det riktiga planer eller är det önsketänkande?
Har också en Grand Danois nu och min nästa kommer även det bli en Grand Danois. Hane eller tik vet jag dock inte ännu :) och det är riktiga planer, dock inte ännu på något år, då jag vill att min kille ska bli lite äldre först, han är 7månader nu :)
nästa jycke blir en till Malle! vi får se om det blir snart eller om det dröjer lite, beroende på om min min nuvarande blir friskförklarad eller inte. han har gått på smärtstillande och strikt koppelvila nu i tre månader pg.a en skada men förhoppningsvis kan vi börja med rehabiliteringen snart. vi har fått en tid 3:e januari och om allt flyter på som det ska hoppas jag på en frisk hund snart och då får valpplanerna vänta några år =)
Vet inte när jag kommer skaffa nästa hund men skulle jag skaffa en nu skulle det bli en vinthund eller en hund från rasgrupp 9.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Nästa hund blir en lapsk vallhund i slutet av januari :)
Nästa jycke blir en aussie, ifrån min förra hunds kennel. När det blir vet jag inte, bara efter gymnasiet.
-
Det lutar starkt mot en Altdeutsche Hütehunde, men det är ganska så många år in i framtiden.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
De beror vi vilka kombinationer som planeras när jag har tid för valp. Det blir i alla fall en till irländsk röd setter eller en ungersk vizsla, korthårig. Hoppas lite på vizslan för det är verkligen en ras jag länge varit intresserad av när jag var liten o drömde om hund o hade rasböcker pekade jag alltid ut vizslan som favorit, då pga sitt utseende men nu även för dess egenskaper och temperament. Men som sagt planeras de en intressant setter kombination blir de svårt. Settrar är helt underbara o det kommer nog alltid finnas en i min flock :)
#9 Från vilken kennel kommer din kees? :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Det kommer att bli en till prazsky, o en till… O en till, o en till, o en till o en till :P Ska föda upp så det kommer bli ett gäng, många ska ut på foder. Sen nån gång i framtiden när vi bor ute på landet så ska jag ha en stor lugn och snäll bjässe. Har inte valt ras än, blir förmodligenen vuxen omplacering, så jag kommer inte titta så mycket på ras utan mer tilll lynne, klarar den av småhundar, en jäktigt liv på landet osv.
minavitas.wix.com/kennel
Som det ser ut nu så blir det antingen en schäfer eller en amstaff. Men det är inte förns om absolut tidigast ett år.
Jag ska ha en mops. Fast med tre aussies i huset får det vänta ett par år… Tänker mig att två hundar får räcka hädanefter.
11#
Älvtorpets kennel.
Nästa hund blir en corgi cardigan! Det är riktiga planer. :)
Det blir schäfer, förhoppningsvis med liknande linjer som den jag nu har - är stormförtjust i henne. Det kommer dock dröja minst tre år till.
Om ett par år så blir det förhoppningsvis en blivande stamtik till en blivande kennel (Siberian Husky) 🙂
Jag planerar att skaffa en till tävlingskompis 😃 Vill ha en hund som jag ska tävla bruks, lydnad och agility med. Lutar skarp mot australian kelpie, men tanken på till lagotto har jag inte släppt helt.
Planen är att skaffa hunden under sommaren 2015 🙂
// Nadja
Har inga direkta planer ännu då det kommer dröja ganska många år tills jag kan skaffa en till hund. Men det blir troligtvis en berger des pyrénées à face rase, även om jag också har kikat så smått på aussie och MAS.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Blir förmodligen en till eurasier ganska snart :)
Collie :) Faller allt på plats så redan till sommaren/hösten.
Jag tror welsh corgi Pembroke och saluki, men det blir ju när jag flyttar hemifrån.
Dogs is my world ♥

Jag har i smyg alltid önskat mig en Grandis. Vi får se om maken går med på det i framtiden ;-)
Rottweiler, Schäfer, Yorkshireterrier, Chinese Crested Hairless… vilken av dom vet jag inte och vet inte när, har bara kommit fram till vilka raser jag prompt ska äga i mitt liv!
I dagsläget har jag en två hundar varav en är sheltie… Om jag skulle utöka flocken skulle det bli en till sheltie(T) eller någon ras från grupp 8, jaktlabbe eller kooikerhonjde mest troligen… Men det blir först om några år. :)
Har just nu en lagotto.
Nästa hund blir antagligen en dob eller riesenschnauzer.
Därefter står mjukare hundar som tollare & lh collie på kö.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har nu en underbart rolig och arbetsvillig Portugisisk Vattenhund som jag börjat tävla lydnad med och avser att komma igång även med brukset. När jag köpte min Portis visste jag inte att jag skulle bli en fullständig träningsnörd… Hade jag gjort det hade jag kanske valt en vanlig brukshund istället. Nu har jag fått en bruksportis :-) som älskar att träna! Arbetsvillig som få och otroligt lättmotiverad. Alltid glad och orädd. Vi funderar på en hund till så småningom och jag vill ha en med samma arbetslust och intensitet och stabilitet som min Portis. Något att jobba med helt enkelt. Därför blir det antingen en Portis efter MH testade föräldrar med resultat som jag gillar eller en annan arbetsvillig ras. Tittar på Tollare, Australian Shepard eller möjligen en maffig Briard.
Har inga som helsta planer om en tredje hund, då hund nummer två nyss flyttade in. Men om jag någon gång skulle skaffa en tredje hund så skulle jag i dagsläget vilja ha antingen en till Berger des pyrénées a face rase, en bordercollie, en aussie eller en saluki.

En till Siberian Husky eller en finsk Lapphund eller en Alaskan malamute :) Blir troligtvis en husky :)
golf.ifokus.se
Nästa hund blir mest troligt ytterligare en staff. När det blir återstår att se. Först ska allt stabiliseras med vår hanes sjukdom och sen ska rätt valp dyka upp också. Eventuellt kan jag tänka mig en boston terrier, men det är mest lite önsketänkande än så länge.
Nästa blir Border Collie
Blir nog en finsk lapphund, vi hade eventuellt funderat på att försöka hitta en bra uppfödare i år men kommer avvakta tills vidare då jag inte vet hur jag har det med jobb senare under nästa år.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Nu har jag redan två hundar och har varken råd eller lust med tre, men när det så småningom blir en tredje (om jag har både Wikus och Hyena kvar då kan jag inte veta nu, jag vet inte när det blir och vad som helst kan ju hända under flera år), så vill jag - som det ser ut idag - helst ha en Alano Español eller Sredneasiatskaja ovtjarka. Fast jag skulle aldrig ha den senare i lägenhet.
Sedan vet man aldrig vad som händer som sagt, jag kommer nog hinna ändra mig.😛
(Ja, bilderna får jag använda.)
Svårt att säga. Var jätteinne på knähund till nästa år: russkiy toy, Chihuahua, toypudel eller pomeranian, men efter att ha suttit hundvakt för en Chihuahua i en månad är jag ganska "avtänd" faktiskt. Han var jättecharmig och sådär, men hela "ha en hund som jämt ska klättra i knäet"-grejen tappade liksom sin charm efter ett tag.
Finns massor av raser jag vill ha, bland annat kungspudel, bullterrier, leonberger och tervueren, men frågan är liksom om det blir av.
Lär sluta med att vi fortsätter med finsk lapphund. Det är verkligen en ultimat ras för oss och jag har så himla svårt att se att vi skulle köpa en ny storhund och välja en annan ras när lapphunden passar oss så himla bra.
En fullt realistisk dröm jag dock har är att, när vi bor på gård med bland annat får, ha en finsk lapphund från en kennel som fortfarande avlar på vallgenen. Det hade onekligen varit väldigt käckt att ha någon som vill hjälpa en att valla hålla ordning på fåren och valla in fjäderfäna i hönsgården på natten!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag har så mycket raser jag skulle vilja prova.
Bestämmer jag mig för att det räcker med en tävlingsvovve åt gången blir det en sällskapshund nästa gång, den hemska dagen då min tik inte längre finns kvar. Då blir det nog en Shiba. Men är sugen på Mops också! Och whippet! Haha :)
Annars har jag funderat på både BC och Holländare. Kanske en ny malle. Det beror på hur situationen den dagen den kommer! :)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Nästa (och nästa osv) kommer att bli våran ultimata ras - bichon havanais 😃 Och valpplaner? Ja, vi sitter just nu och väntar på en kull som är beräknad att födas i februari… 😉
Gillar verkligen kombinationen, det är samma mamma som våran nuvarande hund. Hon är riktigt underbar i temperament och utseende, och hanen är en riktigt fin hund han också. Så om allt klickar så flyttar det i så fall in en liten halvbror till Elvis i april/maj 😍
Nästan hund kommer troligtvis bli en till havanais. När det blir får vi se, men inte än på ett tag iallafall.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
När jag köper hund blir det antingen en finsk lapphund, en shetland sheepdog eller en "jaktgolden". Jag har velat fram och tillbaka i flera år och kommit fram till att de raserna hade passat mig på sitt sätt allihop. Så när dagen väl kommer så får jag se vad för kullar som finns och vad det är för linjer och hälsostatus på deras föräldrar - och sedan välja den valp/ras som känns bäst då. Vi har redan hälsat på en del kennlar men tyvärr hade vi inte råd med hund just då.
Etersom jag inte vet när vi har både råd och tid med hund så är det än så länge önsketänkande att ha hund överhuvudtaget.. 😐
Kelpie, helt klart. Det är dock inte aktuellt med ny hund förrens någon av de tre nuvarande gått bort, och det kommer förhoppningsvis dröja mååååånga år till :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Nästa hund kommer antingen bli en Basenji eller en Afghan.
Medarbetare på Sphynx iFokus
Om katten friskförklaras (vilket jag inte tror) så kommer jag ta hem en omplacering nu i sommar (om den är kvar) som jag spanat på ett tag. Hur det än blir med omplaceringen så siktar jag på en jaktgolden runt sommaren 2015. Så ser det ut i dagsläget men allt kan ändras på vägen.
Min nästa/första hund kommer att bli en Pudel! (Om allt går som planerat)
Har en bc/jaktgolden nu. Vet inte riktigt för isf blir det om 4 år och jag vet inte riktigt vad jag vill hålla på med än och jag har inte hittat "min" ras men det lutar lite åt Bearded Collie just nu :)
Hade tänkt mig en cavalier, men vi får se hur det blir med den saken med tanke på att det är en sån sjuk hundras.. Tyvärr. Annars blir det nog en mops eller sheltie om jag får bestämma. ;) Detta är då riktiga planer och hunden flyttar förhoppningsvis in under 2014.
Jag hoppas på att när Max är äldre och vi förhoppningsvis blivit med hus att skaffa en mindre hund. Kanske en dvärg/kanintax eller en Chihuahua. Iallafall för mindre gosehund. Nu har vi en normalstor strävhårig Tax som ska bli killens jakthund. Vore kul med en egen hund. Men vi får se om jag känner behov/får plats för det. Så det ingår väl i önskedröm även om det är lite mer än en fantasi.
Anna och taxen Max
Det lutar faktiskt starkt åt att jag kommer fortsätta med Cocker Spanieln, en fantastiskt ras som passar mig väldigt bra. Vackra, kärleksfulla, livliga, arbetsamma och lättlärda som de är :). Dessutom är de ju allroundhundar!
Om det inte skulle bli en cocker så lutar det åt en ESS. Verkar lik cockertempramentet fast i större storlek.
Nåväl, drömma kan man, men en ny hund kommer det inte bli än på många år, åtminstone inte tills jag har flyttat hemifrån.
Gott nytt år!
Tass Josephine
Troligtvis blir det en Norrbottenspets, förälskad i rasen då jag är uppvuxen med norrbottenspetsar. Jag måste dock ha ett jobb och tagit jägarexamen för det är en jakthund. Jag drömmer om en boerboel men jag får se hur det blir med det, stora hundar som kräver mycket utrymme och mat.
Jag är lite kluven inför nästa hund, som är planerad nästa år. Antigen en till tollare eller kelpie. Men, så vill jag skaffa den där mallen jag har planerat så länge. Dock finns inga spännande kombinationer planerade. Medans det finns en tollarkull man bara ej kan tacka nej till. Dröm kombination. Och så kelpien- min uppfödare planerar en riktigt spännande kull med min favorittik. Eller så väntar jag minst 1 år till för att förhoppningsvis ta en kelpie efter min nuvarande. En hund efter honom skall jag ha. Ja, vi får se helt enkelt.
Medarbetare på brukshundraser.
Jag har en KH Collie nu (blir 6 månader snart) och kommer absolut inte skaffa en till hund förrens han är minst 2 år… men då blir det förhoppningsvis en Borzoi 😍
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Eftersom att jag har en hund på 8 månader så har jag inte planerat att skaffa en till hund på ett antal år, men en drömhund är helt klart Saluki.😍 Sen är jag ju helt dödsförälskad i Border collies. Jag har själv en BC-blandning och min faster har en renrasig BC. Så jag kanske inte kommer kunna slita mig från att skaffa BC nästa gång när det väl är dags.
Besök gärna min blogg - Minsvartvita
Min nästa hund blir förhoppningsvis en avkomma till en av mina tikar - men efter vem av dom får vi se. Förhoppningsvis blir det en kull under kommande år, men inte helt bestämt om det blir parning på vår- eller höstlöp🙂

Vi hade planerat för en valp under 2014, men så blev det inte. Var och hälsade på våran uppfödare i våras och nu är minstingen 11månader :-). Vi ångrar verkligen inte att vi valde en till Leonberger men nu kommer det dröja innan det blir en till :-)
Siberian Husky blir det om inte planen tar annan vändning.
Australian Kelpie eller collie (kh) kommer dock inte skaffa förän om 1-3år
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Vi har planer om att skaffa hund nästa år. Dock inte bestämt riktigt vad för en, vi pratar om golden men kan likväl bli en vuxen omplacering som passar i våran familj.
Http://minfyrbenta.wordpress.com
Jag skulle gärna vilja att nästa hund blir en grandis, men med tanke på hur jag bor idag blir det troligtvis en till Sheltie. Dock dröjer det något år 🙂

Eventuellt en Pudel till men troligtvis en powder puff.
>>>Malum domesticum<<<
Om det blir en nästa hund, skulle det nog bli en till holländare eller en schäfer, det får framtiden utvisa 🙂
Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget
Medarbetare på Sorg ifokus
För min del kommer det inte att bli nå mer hund på ett par år. :P
När jag bara hade Ronja så kändes det perfekt, jag var nöjd med rasen och hade inga planer på att skaffa en till hund. Drömmen om en vit herdehund fanns där och har gjort det så länge jag kan minnas. Den drömmen blev sann då jag en dag fick en förfrågan om ifall jag kunde ta över en tik med dålig start på livet, vilket jag då gjorde.
Men, om ett par år då. Då skulle jag nog säga att jag antingen köpt en vit herdehund till eller en grand danois. Men det är inget jag planerar.
Nästa hund kommer att bli någon form av gårdshund. Det är lite halvt om halvt riktiga planer. Jag ska bara hitta gården där gårdshunden ska vara först… men så fort jag hittat den så kommer planen att sättas i verket.
Jag har många raser jag kan tänka mig. Men blir det fler i livet lutar det åt två jag haft/har Bullterrier och boxer eller mindre beroende på hur man bor då. Skulle kunna tänka mig en Chihuahua, spetts lr liknande
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Om det blir en till hund vet jag inte men om det blir det så blir det i så fall en till tibetansk spaniel ❤️
Finsk lapphund eller Welsh springer spaniel. Är också lite sugen på en golden, men då vår har haft (godartad) tumör och hennes släktingar haft tumörer (och fått avlivas p.g.a. det) + att hon har addisons sjukdom så känns det inte så kul att skaffa en, även fast jag tycker om rasen väldigt mycket.
Det är riktiga planer, vet dock inte när de blir av men de ska bli av inom något/några år, är ju en del saker i livet som måste stämma in. För tillfället är jag hur nöjd som helst med en hund (+ X antal kaniner).
Det blir definitivt en chinese crested "en vacker dag", och även en cairn terrier då Ixxi är borta. Är sugen på en till dvärgschnauzer då jag älskar rasen nåt så enormt mycket, men med kupering i detta land så sitter jag och väger fram och tillbaka, får se hur det blir.
Drömras som inte blir av är saluki. För mycket risker då våra hundar är lösa utom då vi åker till veterinären och känns fel att stänga in en ras bara för att ha en fin hund. För mycket kaniner, rådjur m.m. dessutom.
Har även kikat på collie men det är tveksamt.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vi diskuterar Eurasier & Bullmastiff mest just nu. Lutar åt Eurasier, men ibland tänker jag att den kanske är för lite GO i för oss? .. Den passar in på allt förutom att jag önskar lite mer arbetslust. Har hört från vissa att dom inte alls är motiverade medans andra tränar både spår, lydnad, sök & agility. Vi planerar men har ingen plan eller hur vi nu ska säga ;) Det blir en till hund, men om ett halvår eller om 3 år får tiden utvisa. Allt ska kännas rätt med ras & kombination. Vi har inte bråttom.
I have no sympathy for people without empathy
En Malinois. När valpköpet blir av vet jag inte i dagsläget.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Skaffade min storpudel i somras och har inga allvarliga planer på att skaffa en till hund under de närmaste åren. När det väl blir dags beror det så mycket på hur jag bor och vad jag vill göra med hunden så det är ju omöjligt att veta vilken ras det blir, men har flera som jag tycker om. Är ju pudelfrälst, så nog kan det tänkas bli en Pudel till ;) Antingen en till stor eller en dvärgpudel. Vill jag ha en liten och mer aktiv hund kan det tänkas bli en pumi eller en berger (poil long) och om jag har fastnat mer i brukset kanske en briard. Lagotto, portis och schappe verkar också vara trevliga hundar som skulle kunna vara ett alternativ till Pudel. Man får se, helt enkelt!
Min nästa hund blir en Sheltie eller Kooiker. Tror jag. Lutar dock mest åt Sheltie. Är riktigt sugen på en aussie, men det får nog vänta till hund nr 2 😃 Eller ja, 3 beroende på hur man ser det.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Justdet hoppas på att äga en Keeshond någon gång i livet också… verkar va supermysiga hundar :)
Min nästa hund blir förhoppningsvis en dalmatin tik. 🙂 Träffat en del dalmatiner som haft ett fint lynne och känner att jag vill ta mig an en sådan hund. Enda nackdelen jag kan hitta är att dom fäller mer eller mindre året om. 😉 Har haft schäfer förut, efter de har jag nu haft 5 små hundar så min nästa hund blir en lite större än de jag har nu är tanken, och då har dalmatiner fallit mig i smaken väldigt mycket. Dock dröjer det ett par år då min yngsta hund är 8 månader, så jag har några år på mig att hitta en seriös uppfödare och verkligen bestämma mig för om det är den rasen jag vill ha 😃
#75 haha förlåt, men måste säga det här. Rasen heter Dalmatiner, inte Dalmatin. 😎 (med glimten i ögat)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#76 Hon har skrivit dalmatiner alla gånger förutom en gång. Jag själv hade nog också skrivit dalmatin i det sammanhanget då det är ental i just den mening ;) Det kanske inte just korrekt svenska men båda alternativen känns rätt i det sammanhanget enligt mig 😉
#77 en dalmatiner-flera dalmatiner. Sedan sa jag det lite på skoj, med glimten i ögat som jag skrev.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Riktiga planer - ska skaffa en Sheltie i vår! :D
Om allt går som det ska så blir det en till Storpudel sen vår/tidig sommar i år! 😍
Troligtvis en chodsky pes, eller möjligtvis en holländare. Men det dröjer nåt år eller två till. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst