Mammas hund har en massa exem!
Mammas hund (dansk/svensk gårdshund) har fått kvalster allergi. Han får sprutor mot det. Men nu har exemet kommit tillbaka, nästan över hela kroppen. Mage,rygg och tassar. Huden är väldigt röd och han slickar tassarna hela tiden.
Dessutom ser pälsen ut att ha blivigt väldigt tunn. Man ser ner till skinnet vilket man inte gjort innan. Vet inte om han kanske fällt mer i sommar. Men man blir lite orolig och mamma måste vara sjuk av oro.
Hon ska till vet igen nästa vecka. Hoppas det inte är ngt allvarligt.
Skänk gärna en tanke!

Håller tummarna för att det fixar sig med din mammas vovve
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Håller tummarna för att han blir bättre. Det är hemskt att inte veta…

Jag håller tummarna och sänder flera tanker för att vovven ska få må bra.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Min schäfer hade allergi mot husdamskvalster. Hon fick tabletter som vi fick ge henne. Minns inte hur ofta hon fick dom längre. Men det är cortison. Det hjälpte henne att sluta klia sig så hon fick sår. OM hon någon gång började klia sig lite så hade jag även en salva som lindrade klådan och även läkte såret fort.
Så det blir nog bra bara ni hittar själva dosen hur mycket hunden behöver innan den slutar att klia sig. Sedan finns ju sencibilicering men det prövade vi aldrig på vår hund.
Han fick cortison då han först fick exemet, sen har mamma fått ge honom sprutor. xemet gick bort ett tag, men nu är det tillbaka. Och man kan ju inte ge cortison hela tiden, det är ju inte bra. Eller?
Han lär få det igen, så vi får se vad vetten säger. Tack alla som tänker på honom :)
Nej cortison ska man helst inte ge allt för länge, kan ge skador och självklart blir kroppen mer och mer resistent mot det vilket innebär att man ofta måste höja dosen :( Men visst finns det hundar som äter cortison länge utan problem, vissa sjukdomar kräver det.
Hoppas det går bra med vovven. :) Vet du om det är vanligt hos d/s gårdshundar med den här typen av eksem? Känner en i Kiruna som har en sån tik som får eksem på ryggen då och då..
Har inte hört ngt om att det är speciellt för rasen. Men jag kan ha missat.
#7 Kan ju vara en ren tillfällighet också :) Och självklart kan det ju vara helt olika typer av eksem.