Plaqueoff? Erfarenheter?
För att göra en lång historia kort så har vi en hund med MYCKET tandsten. Vi har fått priser på runt 8000:- för att åtgärda det. Förutom ett ställe som sa 2100:- som ska få kika på hunden inom någon vecka. Det är inte min hund, han är gammal och har många andra problem så några 8000:- kommer inte läggas på denna hund.
Jag provade plaqeuoff. Han har ätit det i nästan en vecka och jag har märkt skillnad på andedräkten. Men hjälper det verkligen mot befintlig tandsten?
Om de nu är så att det kommer gå på fler tusenlappar än vad ägaren och jag "kan" lägga så vore det ju helt underbart om detta kan hjälpa vovven att få vara kvar i livet något år till.
Nej, den hjälper inte mot befintlig tandsten utan är till för att motverka.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
På mina hjälper det inte till att motverka heller trots flera månaders användning.
Jag har hört att det finns flera fall av förgiftning av katt och hund pga de höga halterna med jod och salt. Dock ingenting jag Vet med säkerhet.
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#2 Nej, det fungerar märkligt nog inte på alla hundar. Min nakenhund hade stor nytta av Plaque-Off, det gjorde jätteskillnad, men ett par andra hudar jag provat på har inte fåt någon bättring alls.
#3 Sanning med modifikation. Veterinärer har varnat för att hundar/katter som redan har problem med sköldkörteln kan förgiftas av Plaque-Off. I folkmun har det blivit att Plaque-Off är giftigt eller att det pajar sköldkörteln på friska hundar, vilket inte stämmer 🙂
Däremot finns det ju bättre sätt att slippa tandsten, kan jag tycka. Min hund, omplacering, hade enligt förra ägaren jättestora problem med tandsten, hon fick åka in och skrapa ofta. När han kom hit bytte han till färskfoder och över ett år senare har han ingen som helst antydan till tandsten… Men det gäller nog också i förebyggande syfte, inte när tandstenen redan är där. Han var nyskrapad när han kom till oss.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag håller verkligen med dig! Ingen av mina hundar har någon tandsten alls - vilket förvånar även mig då min första hund hade rätt mycket av varan. Jag borstar inte tänderna på mina och har aldrig behövt skrapa dom. Faktum är att jag fick massa beröm över tikens fina tänder när vi var inne på seniorkoll och fick höra att få hundar i den åldern har så fina och friska tänder (vilken glädje för matte att höra!)
Det måste ju handla om att mina två nuvaranda, till skillnad från min första äter färskfoder istället för torrfoder som skapar så svåra beläggningar samt att dom äter råa märgben flera gånger i veckan.
Så jag håller med om att färskfoder troligtvis är en riktigt bra väg att gå!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/

Jag tror som er! Råa ben och bra foder är en bättre väg än en massa tillskott! :)
Han har använt detta i drygt två veckor nu och kan säga att mycket av tandstenen är borta! De sista dagarna har mycket försvunnit. Jag ger honom lite extra och borstar tänderna på honom varje dag. Och han har sina tuggben såklart.
Kan verkligen rekommendera denna :)
Vår lilla hund får det och jag har märkt stor förbättring på honom, det funkar säkert inte på alla, men till våran är det klockrent =)