öronproppar på hund?
Det är ju nyår imorn, tror ni man kan ge hunden öronproppar en stund imorgon eller är det galenskap?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 Ja, skräckslagen, panikslagen och rädd för livet.
#2 okej, ska göra det
#2 Det var väldigt mycket text, kan du inte kopiera vad det är du vill att jag ska veta? Jag använde sökordet (öronproppar) men hittade ingen träff på länken du gav mig.
Tror inte att det är så lönt (och jag skulle inte göra det annars heller i och för sig men) då smällare vibrerar och tror att det är det många lär sig att förknippa med ljudet. Sedan så stänger ju oftast inte öronproppar ut ljud till 100% då måste man ju plugga igen öronen totalt vilket inte känns så bra kanske.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#6 Han har ätit upp mina öronproppar förr, så det blir inget nytt. Jag känner nästan att det är värre för honom att vara livrädd 3 dagar framåt än att öronpropparna kan vara irriterande för honom. Även om det inte tar bort 100% ljud så tar det såklart bort befintligt.
Det finns många bra kurser man kan gå med hunden i god tid innan nyår om man vet med sig att man har en rädd hund, istället för att panikleta nödlösningar dagen innan. Ex Memea Molihn har både privatträningar och kurser i grupp. Bor du någon annanstans än stockholm kan du säkert hitta instruktörer i närheten..
#8 Vilken otrevlig kommentar. Nu är det dagen innan och försent för ett sådant alternativ, något du vet om. Varför säger du sådär då?
På hästar brukar man ha stora bomullstussar, och det lyckas sitta kvar i ett hundöra kan det kanske vara ett alternativ? :)
#8 Ja det var lite onödigt. Vi började förbereda honom för en vecka sedan med att träna med ljud och bild på fyrverkerier fast vi var ute för sent helt enkelt. Jag behöver tips om hur vi ska göra NU.
#10 Ja det kanske är något, kan ju testa imorn som backup plan
Vet folk som petar ner fetvadd i öronen på jyckarna. Annars har jag alltid undrat om dessa skulle funka? Någon som provat? http://www.smartasaker.se/horselskydd-for-hundar.html
I år har Clarion hotell på Arlanda ett specialerbjudande för hundar med ägare på nyårsafton (smällarfritt runt flygplatsen).
https://www.nordicchoicehotels.se/clarion/clarion-hotel-arlanda-airport/erbjudanden/happy-dog/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Fetvadd fungerar bra, man får hålla lite koll på hunden bara så att tussarna inte ramlar ut och äts upp. Ta hellre lite för stora tussar än lite för små, så att de inte försvinner in i hörselgången.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#9 Jag är inte "otrevlig", jag förstår bara inte varför man låter det gå ett helt år utan att göra någonting åt saken när man vet att ens hjärta mår fruktansvärt dåligt på nyår?
#15 Hur vet du att TS inte har slitit ihjäl sig fruktlöst för att hjälpa sin hund?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#15 Oerhört hård kommentar oavsett, och totalt onödig. Som #16 säger, så kan man ju ha försökt träna bort det utan att lyckas, och alldeles oavsett så hjälper det ju inte TS ett dugg att få höra att problemet borde ha varit löst.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Min hund var skottränad på nära håll och reagerade kraftigt på nyår så ibland kan det vara svårt att träna på sånt, vissa hundar är även lättare än andra, mina nuvarande hundar skit i smällare trots att jag aldrig tränar dem…
Tips är bomull och om det är möjligt sätt er ihop i ett rum där det kanske inte låter så mycket? tex källaren eller ett rum mitt i huset, inte nära några väggar? och lämna inte hunden ensam och se till att halsbandet sitter ordentligt och häll hårt i kopplet när ni rastar runt nyår :)
I #11 skriver TS att de började träna för en vecka sedan, dvs lysande utsikter att lyckas.
#19 Ja, men i #8 kommer kommentaren. Kanske ett bevis till skeptikerna om att folk kan sia? 😎
Jag vet folk som vänjer sin hund vid vanliga hörselkåpor. Bomull har jag själv testat för ljudisolering och om det inte hjälper oss människor så borde de inte hjälpa en hund? Men det kanske "luddar till" ljudet lite så att det inte blir så vasst..? Annars, dra på med stereon hade jag gjort och köpt en sån där fyrverkeriskiva och börja träna för nästa år. En sån börjar man med på microvolym och höjer lite lite med ett par veckors mellanrum. Det verkar ju inte vara volymen som påverkar hundarna utan vassheten och de ljud på frekvenser vi inte kan höra. All lycka till. Att checka in på hotell och mumsa gott på nyår är en utomordentlig id'e. :) Testa lite och berätta hur det gått. :)
Fetvadd är ett bättre alternativ.
Absolut kan jag sia! I vissa ämnen bättre än andra ;) Om en hundägare har gjort allt i sin makt för att hjälpa sin hund att komma över sin skotträdsla men utan resultat så finns det andra sätt att se till att hunden slipper utsättas för vad Ägaren själv beskriver som dödsångest, man tar med den någon annanstans. simple as that. Är hunden verkligen så genuint j*kla skotträdd ser man väl till att spara pengar så man har råd att åka iväg några dagar till ett lugnt ställe utan skott och fyrverkerier? I bästa fall kanske man känner någon som bor mer avsides? För som det har konstaterats många gånger här på hundar.ifokus, det kostar att ha hund, det kommer bli oanade utgifter och man vet aldrig hur ens hundägande kommer att se ut eftersom alla individer är olika. Om ni anser att jag är hård så får ni tycka det, men jag sätter hundars väl och ve före eventuella sårade känslor. Och visst, jag hade givetvis kunnat uttrycka mina åsikter 1 januari istället, men jag är inte så orolig för att trampa folk på tårna..
#23 Det är sådana som du som gör att folk med problem drar sig från att skriva på hundar.ifokus. Jag tycker man mycket hellre kan komma med konsekventa tips istället för att klanka ner på någon med sina åsikter. Säg hellre, du kanske kan göra såhär nu men det är bra om du börjar träna tidigare nästa år. Än att du borde ha tänkt på det redan. Att inte vara rädd för att trampa någon på tårna betyder inte att man får vara otrevlig, utan att man tar upp obekväma ämnen. Man behöver inte vara plump för det.
Första nyåret satt jag med en hyperventilerande hund instängd på toa och med musik på väldigt hög volym (hon va då 18mån och omplaceringshund) vi hade övat med en sån där ljudskiva i de två månader jag hade haft henne med ganska bra resultat tills två snorungar kastade smällare efter henne när vi var ute, sen dess är allt förstört, även att skivan har gått varje dag i ett års tid så är hon rädd, dock inte så att hon hyperventilerar, nu skakar hon "bara" och är ett allmänt nervvrak i några dagar efter. Alla har inte så att man kan åka i väg någonstans där det inte smäller, skulle vi göra det får vi åka juldagen och komma hem i mitten av januari om vi ska slippa smällarna, då vissa inte fattar att man endast ska smälla vid 12slaget inte en vecka innan och bågra veckor efter, sen smälls det vid Valborg och midsommar igen. Förra året var vi hos svärföräldrarna ovh där kom grannarna och frågade om det var några skotträdda hundar i närheten, vilket det va, så de lät bli att smälla (det är bara 3-4 hus där). I år är första året som jag inte är med, ska jobba, så hon och sambon skulle till några kompisar på landet, hoppas det inte smäller allt för mkt. I år har vi skottränat på allvar, med skivan och sen har hon varit med på jaktskytteklubben, i början satt hon och skakade som ett asplöv i bilen med alla fönster och dörrar stänga, men sista gången satt hon ganska lugnt trots att bakluckan var öppet, dock i en övertäckt bur. Eventuellt får buren följa med in idag då den är hennes trygga plats (ja dörren till den är öppen hela tiden isf).
#24 "och det är sådana som du" som gör att folk lindar in allt i bomull (passande i tråden) tills åsikterna blir luddiga och oklara.
#26 Att vara trevlig betyder inte att vara oklar. Men man måste komma ihåg att den som skriver trådarna också har känslor. Man tjänar ingenting på att såra någon genom hårda ord och anklagelser. Tvärt o. Går många i försvar och lyssnar inte alls. Eller vågar inte fråga när det skulle behövas. Men nej, vi tycker uppenbarligen inte samma. Till Ts har läst att en del åker runt i bilen vid tolvslaget. Om din hund är bilvan kan det vara ett förslag.
Såg att din hund är orolig, täck för fönster så inget ljus kommer in, sätt på hög musik/fil/radio för att försöka överrösta raketerna. Du kan sätta in bomull i öronen för att minska ljudet ännu mer och ge honom något att göra till exempel ett riktigt riktigt gott ben ev ett äkta köttben
#27 Jag tycker också att det är viktigt att vara konstruktiv och utbildande på forum när folk har frågor om träning, uppfostran, foder och lättare sjukvård, men när det handlar om allvarliga saker som hundägaransvar där djur kan fara illa passar det sig bättre med ärliga raka svar
#29 Så konstruktiva svar är en dålig sak när det handlar om hundägaransvar? Ditt svar var verkligen inte konstruktivt, för fem öre. "Du borde ha tränat på det här tidigare." Ja, jo, det stämmer, och från och med nu lär TS göra det också, men idag hjälper du TS hund föga genom att vara elak - nej, du är inte rak och ärlig, du kan intala dig själv det för att må lite bättre själv, men i själva verket är det hård och elak du är och vi är flera som reagerar.
Rak och ärlig kan man vara innan saker går snett eller när folk uppenbarligen är ute och cyklar. "Jag tänker skaffa en BC som soffhund," "Min hund skriker av smärta, men jag tänkte vänta med att ringa veterinären till efter julhelgen för det blir så dyrt" och "Jag tycker att CM gör rätt när han sparkar hundarna i revbenen" är typiska tillfällen då det går bra att vara rak och ärlig.
När någon däremot säger "Shit, jag har missbedömt situationen/gjort fel/glömt av att börja träna i tid, hur gör jag för att underlätta för mig och min hund medan jag jobbar för att det ska bli bra långsiktigt?" och någon annan svarar "Skulle du tänkt på innan, skyll dig själv för att du är en dålig ägare," är det att klassa som hårt och elakt, och totalt onödigt.
Du har säkert bra tips att komma med och har säkert saker att säga som är värda att lyssnas till. Säg dem då på ett sätt så att folk faktiskt lyssnar, eller säg dem inte alls.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#30 postmortum91 är inget barn. Vi hade helt kunnat undvika att hamna i en diskussion som går ut på att jag är en dålig människa som säger vad jag tycker, och ni blir de snälla som värnar om andras känslor och slår mig på fingrarna. Det är för mig helt främmande att inte ta tag i en situation som kan skada min hund och därför tänker jag inte låtsas som att problemet inte finns. Och nej, jag har inga solklara lösningar på problemet då det inte finns några snabblösningar för hundar med grav skotträdsla. Sätt dig i källaren med en hög filtar, radio och hoppas på att din hund inte får bestående men.
Nu kanske alla borde tänka på tonen! Ingen nämnd, ingen glömd!
Man kan sätta Fetvadd i öronen på hunden om den verkar rädd och stressad, det funkar på vissa, andra inte.
Till nästa år kanske lugnande är ett alternativ TS
Tack för era tips. Igår gick det bättre än förra året, vilket var väldigt skönt. Förra nyår så kom det en raket rakt ovanför oss när vi var ute och de small rejält, det var den raketen som startade allting. I år hade vi tur, det kom ingen jättenära eller jättehögt. Visst, han spydde upp all maten han hade i magen vid 5-6 tiden, men resten av kvällen var hanterbar. Han flåsade massor och gömde sig under skrivborden eller låg vid ytterdörren i hallen hela kvällen förutom när vi spelade monopol i köket. Det verkade lugna honom mycket. Jag försökte sätta i bomull i öronen, fast det gick tyvärr inte. Det här året ska jag försöka förbereda honom tidigt, och träna. Vi får se då. Tack för alla svar förutom de nedsättande. Gott nytt år!
Du skall börja redan nu, köp CDn med smällar/åskljud o träna varje dag.
#35 Köpa är överskattat när man kan hitta bra ljud på youtube. Vi har redan tagit fram videos och ljud.
#36 Bra!
En bekant med en hel flock skotträdda hundar tränade intensivt, när nyår inföll så åkte ljudet på, alla fönster var mörklagda. Hundarna gäspade o verkade tänka:
Jasså skall vi träna nu igen?