rädd för raketer, vad ska jag göra?
Passar en hund som är livrädd för raketer som bara springer runt i huset och är orolig och rädd så fört det smäller vad ska jag göra?
"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."
- Paul Walker
Isolera så gott det går, mörklägg ett rum och sätt på lite lugn musik eller liknande som kan distrahera från pangandet. Om du själv blir nervös av den rädda hunden så är det bäst att hålla sig undan då det blir en ond cirkel där du gör hunden mer rädd och hunden dig mer nervös.
På måndag kan det sedan vara bra att ta tag i det och försöka öva bort beteende så ni är ute i god tid till påsk.
sätt på musik, tv m.m på så hög volymatt smällarna inte märks lika mycket och var lugn själv
minavitas.wix.com/kennel
Sätt dig på golvet med hunden och var ett stöd. Ge hunden stöd men ömka inte. Tyck inte synd om. Bara sitt där och försök hålla dig själv lugn och låt hunden söka trygghet hos dig. Sitt i garderoben om du måste, men att vara hundens trygghet och stöd är det enda du riktigt kan göra. Täck för fönster och starta tvn så du har nåt att titta på. Hunden hör fyrverkerierna ändå men om du håller dig lugn så smittar lugnet till sist.
Har en hund som är dörädd för åska och att sätta sig på en trygg plats med hunden och bara vara lugn gör enorm skillnad motför då hunden "stressar solo".
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag brukar titta på film, då har man ljud på och hunden får sitta nära mig och bli klappad (ger henne ingen riktigt uppmärksamhet, bara närkontakten). Brukar även ha gardinerna nerdragna, och vill hon gå till köket så är radion på hela tiden där. Och när man pratar med hunden ska man ha normalröst, aldrig snuttigullröst för då blir hunden räddare (första åren med vår skotträdda hund gjorde vi det felet, hade vi inte gjort det hade hon kanske inte blivit lika rädd).
Hitta ett tryggt ställe, min förra hund gillade tex att ligga under vardagsrums bordet så där turades vi om att ligga med honom och gosa under nyår, visst han skakade och gnällde lite men vart inga allvarliga grejer :)