dåliga ägare, understimulerade hundar och lite mer
Här om dan ratade jag med en tjej som läser hundlinjen på min skola. Jag har längre förberett mig för att adoptera en hund. Efter lite chitchat kom denna konversationen upp.
Jag- "Gud, jag är verkligen redo för att skaffa en hund och ge den ett gott liv."
Hon- "Vilken ras tänker du skaffa?"
Jag- "Jag är inte helt säker än. En Chihuahua, yorkie eller kanske en krysarik."
Hon- "Men skämtar du med livet? Du är en kille, du ska ha en pitbull eller en schäfer."
Jag- "Dom kräver jo alldeles för mycket motion och mentalträning? Jag vill att min hund ska få alla sina krav uppfyllda. Skaffar jag en pitbull så kommer den må dåligt."
Hon- "Ja men och? Vadå, vill du ha en bögig hund?"
Då reste jag mig upp och bara gick iväg. Det är så tragiskt att en människa med sådan inställning till djur ska jobba med hundar. Det värsta är att hon har en krävande brukshund som går ut 3 gånger om dan /15 min promenad och får ingen annan motion.
Gissa vad… Det är en problemhund 😕Varje dag klagar hon på att hunden förstör saker och inte lyssnar på någon.
Jag har försökt förklara för henne varför en hund måste få utlopp för sitt energi men det hjälpte inte.
Hur gör man med såna människor?
Usch vad irriterad jag blir!
Det finns inte alls mycket att göra, det bästa man kan göra är att låta sådana människors kommentarer rinna av en & ignorera dem.
Misstänker du att hon vanvårdar sin hund kan du ju anmäla.
Lyssnar hon ej på dig när du försöker förklara en hunds behov finns det nog inte mer att göra.
Dessutom tyckte jag att han gjorde en dum jämförelse "pitbull eller schäfer"
Två HELT olika hundar både mentalt & fysiskt.
Hur tänkte hon egentligen?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tycker du har ett klokt tankesätt. Man får försöka att inte hänga upp sig så mycket på andras åsikter och deras skötsel av deras hundar om dom inte vill ta åt sig av hjälp och konstruktiv kritik (så länge det inte är vanvård naturligtvis!!) och försöka fokusera på sig själv och de val man själv gör. I slutändan tror jag "tyvärr" att det är det bästa om man gjort ett försök.
Stå på dig! - Och du! Jag har en killkompis (inte det minsta bögig om det nu behöver tillläggas?) som har två Chihuahuor. Dom är dom mest väluppfostrade småhundar jag någonsin mött och har ett kanonliv tillsammans med sin husse! :)
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
jag tycker nästan att en understimmulerad hund nästan borde räknas som vanvård. typ. den mår ju inte bra, och djur ska må bra. hade jag haft rätten skulle jag sätta att det räknas som vanvård om hunden är understimmulerad. typ… kanske..
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag avskyr när personer använder ordet bög som skällsord. Bara det tyder på att en är obildad.
"På natten är alla katter svarta"
#1 Den vanskötts inte. Ägaren vill hundens bästa men av någon konstig anledning tror hon att hennes sätt att ta hand om hunden på är så mycket bättre än andras. Alla känner en person som anser sig vara allvetande, det är så hon och många andra är.
#2 Haha yep! Jag har lärt mig att man inte ska lägga sig i hur andra uppfostrar sina hundar, men ibland måste man ju faktiskt göra något :).
#3 Håller med dig till 100%.
#4 Visst? Jag är homo så jag är van. En vacker dag kommer folk sluta använda bög som skällord :)
När hon säger att det är bögig hund kan du fråga om hon har nåt problem med bögar? och se vad hon svarar ;)
För det första: det är ju inget fel att vara bög, så då kan man fråga tillbaka "så vad är felet med att ha en "bögig hund?" Antagligen blir hon - eller andra med lika dumma åsikter - rätt tysta då eller ger massa pinsamma bortförklaringar.
För det andra: Går tyvärr inte att göra annat än att ignorera sådana inskränkta åsikter. Klart man köper en hund som passar en själv och inte någon penisförlängare "bara för att".
PK:s är för övrigt riktigt påhittiga och mysiga hundar. 👍
😂
Alltså, är hon medveten att otroligt många hardcore bikers skaffar Chihuahua? http://i1.ytimg.com/vi/mLWJY6ql7Z0/maxresdefault.jpg
Du gör helt rätt som väljer ras efter vad du kan erbjuda den, det ger en lycklig hund. ❤️ Och nej små hundar är inte bögiga alls, de är tvärtom roliga och kaxiga. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Med den logiken borde hon själv skaffat något mer feminint kan man tycka. Eller det kanske bara gäller män?
≧◔◡◔≦
Fick mig att tänka på en nät bekant som föder upp PKs, mig veterligen är det en man eftersom förnamnet är exklusivt manligt, aldrig funderat på h*ns ev sexuella preferenser.
Mycket kunnig om BARF/Prey.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.