Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1773 ggr
Swadika
0

Gnäller och drar vid hundmöten

Den 18 december så fick vi ta bort vår älskade hund på 10 år. Theo, min 11 månaders Chihuahua har tagit det hela rätt bra, förutom att han har blivit över social mot andra hundar.

Han har alltid tyckt om att hälsa på andra hundar, men sedan vi tog bort Kasper har detta beteende blivit extremt. Han har börjat gnälla så fort han ser en hund och vill försöka dra sig till hunden, eller så står han blickstilla 

Har testat att han får gå precis bredvid mig vilket hjälper liite med dragandet, men när vi går förbi hunden så ska han försöka dra sig till den. Det bästa som fungerar är att fortsätta gå, men det känns så elakt eftersom han stannar upp och då blir det att jag drar honom. Han lyssnar inte alls så kan inte försöka locka med honom. 

Det enda som verkligen hjälper är att låta honom hälsa på en hund, då är han inte lika så där på när vi möter en annan hund. Men jag vill samtidigt inte belöna det dåliga beteendet. Jag känner att jag har kört fast, det som brukar fungera funkar inte alls nu.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

Har testat det, när jag tränade bort hans skällande vid hundmöten, vilket inte alls fungerade. Tycker om metoden egentligen. Men det fungerade inte, kan inte riktigt förklara varför men ja :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Stormblomma
5

Skvallerträning är i de flesta fall den bästa vägen att gå. Säker på att du var tillräckligt konsekvent och tränade i rätt situationer?

Också oerhört viktigt att du Aldrig (utan undantag!) låter din hund hälsa på andra hundar i koppel. Din hund har byggt en förväntan på att hund = hantering av situation/socialt spel/hälsa/leka osv. Stress. Som finns i både positiv och negativ form uppstår lätt.
En hund har inget utbyte av att hälsa på främmande hundar den sedan inte skall ha ett utbyte av. Det är tyvärr vi människor som tycker det är gulligt och trevligt och därför "tvingar" på dom dessa situationer.

Mina hundar har några få utvalda hundar som är vänner. Dessa får dom leka med Lösa - inte i koppel. I övrigt betyder inte andra hundar någonting. Det finns ingen anledning alls för mina hundar att bry sig då en annan hund i ett koppelmöte inte betyder någonting. Det kommer inte uppstå en situation att gå upp varv över.

Hoppas du hittar en lösning och att det börjar fungera bättre tillslut!
Varmt lycka till!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

lisa90
0

Vill också säga skvallerträning ;) Men annars kan jag bara säga att jag haft samma problem och har det fortfarande av och till. Mina problem uppstår när hunden är understimulerad och/eller inte har fått träffa andra hundar på länge. Kan såklart inte säga om det stämmer på din hund, men kanske en liten tankeställare.

Swadika
0

#3, yes, körde skvallerträning med hunden som inte finns längre så vet hur det går till och har predikat träningsformen. Men just med Theo så fungerar det inte :P Men vi har kört en liknande form utav den vilket har fungerat mot både cyklar, människor och innan gamla hunden fick avlivas så fungerade det även mot hundar som inte är hans kompisar

#4 Understimulerad är han inte, men tror att det beror på just detta att han inte träffar och kan leka med hundar varje dag eftersom det började efter att hunden fick avlivas. Vi bor i ett område där det finns mycket hundar men inga hundar jag vill att han ska träffa om vi säger så. Så han har inte fått leka med någon hund alls på några veckor (hunden som fick avlivas var sjuk en stund innan och kunde då inte leka med Theo på samma sätt)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns