Detta eviga smällande...
…som sker i vanlig ordning dagar före och efter nyår är så himla tröttsamt…
Senast för någon timme sen fick jag höra från en annan hundägare att någons hund har sprungit bort och är väldigt skotträdd, bara någon minut efter att jag fick veta det så hörde jag såklart någon skjuta iväg lite fyrverkerier - för skojs skull.
Jag menar, vart tog sunt tänkande och respekten vägen? Inte bara för de djur som är skotträdda utan också för de människor som sätter hjärtat i halsgropen när dom hör skott av något slag?…😐
Önskar verkligen att folk kunde tänka längre än näsan räcker någon gång ibland.
~mikkan
Läste på en grupp på Facebook som var emot fyrverkeri (minns inte vilken grupp) där en kvinna tagit en print screen/skärmdump från ÖoB' sfacebooks sida där en karl hade skrivit (observera att texten skrivs som jag minns den inte som ett citat) att det är vi hundägares fel att våra hundar är så rädda.
Att det går att träna bort rädla för fyrverkeri genom att träna med skott från gevär osv (ja för DET fungerar ju för fyrverkeri. Är ju absolut inte ett helt annat ljud 👍) Och bad oss som klagar i stort sett att fara åt HV eftersom vi beskyller de som gillar att skjuta.
Det handlar om så mycket ignorans och nonchalans och rent av dumhet ibland att folk inte har respekt i skallen för andra varelser oavsett om det är människor eller djur.
Denna karl verkar tro att endast hundar mår dåligt av fyrverkeri, total ignorans alltså. För det är ju inte bara hundar, katter eller hästar. Det handlar om i stort sett Alla djur vilda som tama.
Läste i samma grupp om en familj som förlorade ett alpackafoster då modern blivit så rädd och kastat fostret. Alltså fick ett totalt oskyldigt liv som inte ens föds ännu betala priset för att folk inte kan använda det de har innanför pannbenet.
Jag fyrar inte av fyrverkeri och är inte särskilt glad i det över lag. Jag finner inget nöje i att tända eld på pengar för att sedan se dem ramla ner genom himlen i olika färger. Eller om man har otur, skada en annan individ.
Jag anser att fyrverkerier inte får säljas ALLS till privatpersoner. Om det nu är så viktigt så kan istället kommunerna eller liknande hålla ett offentligt och gemensamt avfyrande.
Tyvärr är ju inte det troligt alls. Då förlorar ju företag en massa pengar om de inte kan sälja dessa skadeorsakande föremål.
Jag tror det skulle bli en märkbar skillnad om butikerna som sålde sina bomber faktiskt höll lagen och inte sålde till minderåriga. Tyvärr gör ju vissa av dem det idag. Det är otroligt enkelt för minderåriga att få tag på bomber.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 Usch, hade blivit så jäkla förbannad på den mannen om jag sett det där. Har stött på folk ute som tycker att det är sjukt kul att testskjuta sina fyrverkerier gärna en vecka innan nyår om möjligt…men också att spara smällarna i flera veckor efter nyår, vet inte hur många gånger jag uppmanat dom att sluta med tanke på att både folk och djur kan rent ut sagt vara livrädda…men man är såklart jättelöjlig om man är rädd eller är dum i huvudet om man har rädda djur eller är knäpp om man bryr sig om div. vilda djur. Som du sa, ignorans och nonchalans…i allra högsta grad.
Tycker också att kommunerna kan styra upp en liten fyrverkeri-show för de intresserade UNDER 12-slaget. Varken före eller efter. Så har man firat in nyåret med raketer om det nu är så viktigt för folk. Men varför skulle dom bry sig när det finns pengar att hämta av folk som köper fyrverkerierna… 😐
~mikkan
#2 Det är ju även olagligt att slämma/fyra av på andra dagar än Nyårsafton, Valborg och så ska Påskafton också vara lagligt är det någon som sagt. Så folk som smäller innan utför en olaglig handling, som man kan anmäla. Men tvivlar på att myndigheterna bryr sig om att kolla upp det tyvärr.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
http://www.skrivunder.com/fyrverkeribegransningar 🙂
Följ dem på Facebook sidan https://www.facebook.com/FyrverkeriBegransningar
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
De största pjäserna blir olagliga fom 1/4 -14 så affärerna som säljer dem passar på att rea ut dem nu
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det är såklart tråkigt att det ska smällas dagarna före och efter nyår och inte enbart vid tolvslaget på utsedda platser. Men har man en skotträdd hund är det viktigt att koppla den ordentligt så den inte kan ta sig ur sele/halsband.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
7# min är livrädd men har honom såklart inte lös men han vill inte ens vara ute:( han som annars älskar att vara ute därför det är tröttsamt att dom håller på både innan och efter nyår.
#8 Nyår är ingen rolig tid för en del hundar/människor, har själv haft en skotträdd hund som en gång var så rädd att han både spydde, skrek och kissade på sig under natten. Jag har själv inga problem med att det smälls raketer på avsedda platser under nyår även om "ballongerna" är ett bättre alternativ. Tycker bara att det är tråkigt att folk ska skjuta i flera dagar sträck i tätbebyggda områden eller förstöra andras egendom. Tror inte att det skulle bli bättre om det vart ett totalförbud på raketer.
9# jag har inte heller ont av det men det är otroligt störande att dom smäller så långt efter nyår. Tror dessvärre inte heller det skulle bli bättre med totalförbjud dock borde dom förbjuda vissa raketer alltså att det inte ens säljs…vissa låter skrämmande högt.
#10 Har inte så stor koll på hur utbudet av raketer ser ut nu för tiden. Vet endast att raketer/smällare med enbart smälleffekt utan "glitter" är förbjudna. Men många tycker att det är roligt och fint att se/smälla när raketer när man välkomnar det nya året och det tycker jag ska fortsätta finnas. Att många sedan går till en överdrift varje år har jag ingen lösning på.
Jag fattar inte att folk måste smälla så mycket. ALLA djuren mår dåligt av det och jag hoppas verkligen alla hundar som försvunnit hittar hem innan nyårsafton. Jag har inget problem med att det sker en gång per år men inte i måste man smälla så överdrivet mycket. Det som dock gör mig riktigt förbannad är när jag ser barn 5-10 år gammal springa runt med smällare och raketer. LIVSFARLIGT! I två veckor springer jag iväg till skogen fortast möjligt för att undvika eventuella dödsfällor. Jag kommer ihåg när jag gick runt ett hörn med valpen en kväll och vad stod inte där? Ett fyrverkerie påväg att åka, folkmassor stod knappt 10 m bort. Och de fulla gubbarna som skjuter iväg dem? Höhö, är det enda man hör och så smäller de lite till.
Dock är det mest jag som nästan hoppar tre meter bakåt när jag hör en smällare inte hunden…
Jag ber till högre makter, att min älskade lilla lyckliga hund inte kommer bli raketrädd. Hennes första nyår.