oansvariga hundägare
Jag vet att många är emot hundrastgårdar här inne, så ni behöver inte yttra er om det. Hur som helst, idag var jag till hundrastgården och det hände massa grejer som jag tänkte dela med mig av. Jag skriver en händelse i den här tråden och den andra i en annan tråd.
1. När vi kom dit så såg jag att Ceasar var där, det är en hund som är en riktig slyngel. Han har varit på Sheldon flera gånger, eller varje gång. Han brukar klistra sig vid Sheldons sida och gå efter honom HELA tiden och kontrollera honom, Sheldon får inte göra något för Ceasar. Sheldon har många gånger ignorerat honom totalt men sist vi var där blev det bråk, vilket jag skrev en tråd om. Så idag valde jag att inte gå in med Sheldon i hänget sålänge Ceasar var där, så jag stod utanför med honom kopplad och väntade tills de skulle gå.
Ägarna till Ceasar är alltid så fesiga med hunden, han får göra vad han vill och de verkar aldrig bry sig. Om min hund hade gått och vaktat en annan hund så mycket som Ceasar har gjort så hade jag brytit beteendet och visat mitt missnöje med hundens agerande. Istället har ägarna låtit honom vara och låtit honom gå och bete sig som ett as.
När jag stod där med Sheldon utanför hänget och väntade skulle en liten hund komma in i hänget, grinden öppnades och ceasar sprang ut och flög på Sheldon med en gång. Där stod jag och höll i Sheldon med en Ceasar som bara ville honom illa. Ägaren, hon stod och kollade och började sakta gå mot oss för att ta sin hund. Efter en bra stund togs Ceasar bort från Sheldon. Jag var arg, arg över att hon är så ansvarslös, hon vet att hennes hund vill vara dum mot min hund, så därför borde hon väl ha hållt i sin hund när grinen öppnades. Jag var arg för att hon stod och glodde innan hon långsamt kom och tog bort sin hund. Idag fick jag nog, eftersom jag hade gjort ett aktivt val för att Sheldon inte skulle behöva bråk, men då tar hon inte ansvaret som hundägare. Jag röt ifrån och sa: Du måste hålla koll på Ceasar när du VET att han vill hoppa på Sheldon. Hon svarade "men han smet ju ut". Sedan gick hon, argt och svarade inte när jag ville lösa det mellan oss människor.
Vissa människor Vill inte, förstår inte, och Kan inte. Det är nog bara att acceptera. nästa gång du går till samma ställe, stå inte ens utanför om de är där, utan gå därifrån.

Anmäl! Fick Sheldon några skador?
Men herrejisses, shit happens. Att en hund smiter ut är väl inget att bli upprörd över? Det är ju i sådana fall provocerande för den andra hunden att ni står utanför och glor?
Vilken människa. Finns det en annan hundrastgård att gå till?
Trololololololololololo
#3 Det är inte shit happens när den andra ägaren vet hur det gik förra gången. Det är dennes ansvar att se till att hunden INTE rymmer ut från gården och får chansen att hoppa på en annan hund. Hundägaransvar kallas det. TS tog sitt som inte gick in.
#1 Det är förargligt, jag är ju så feg när det kommer att ta tag i andras hundar, även när det blir allvarligt. Idag tog jag hennes hund i nacken för att försöka få still honom (det gjorde inte ont), men jag vågade ju inte hålla för hårt så han slet sig om och om igen innan hon kom.
#2 Nej han fick inga skador som tur var.
#3 Jag blir upprörd över att hon som VET hur hennes hund är mot min, inte tar större ansvar och tar det på större allvar. Är det så svårt att hålla i sin hund när någon annan öppnar grinden? Vi brukar alltid hålla i våra hundar när en ny kommer in, för att de inte ska smita och framförallt inte bli för påstridiga alla samtidigt. Om det även resulterar i att den attackerar min hund, så borde det vara förståeligt att jag blir upprörd och arg. Hunden blir så provoceras som hundägaren tillåter den att bli. Sheldon satt stilla och tittade på alla hundar och psykade inte direkt någon. Han satt och gnydde lite för att han ville så gärna komma in och leka.
#4 Tyvärr inte, jag hoppas hon lärt sig till eventuellt nästa gång.
#5 Ja tack!🙂
#5 Jo, för mig är det shit happens. Och det händer hela tiden, hundar rymmer, öppnar stängda dörrar, jagar föremål som de ska låta bli, smiter fram och hälsar, biter, listan går att göras lång. Och för mig är det normalt, inte det faktum att det aldrig någonsin händer något.

#3 Klart att det spelar roll! Nästa gång kanske det inte går bra utan blir ett rejält slagsmål. Då är det verkligen inte shit happens!
Folk som inte klarar av djur ska heller inte ha det, då finns det platsväxter.
#6 Det du behöver lära dig är att freda din egen hund, däri ligger ditt ansvar.
Ja, jag tycker det är otroligt respektlöst av Ceasars ägare att inte "lägga sig i" i sin egens hunds attackeringar. Och självklart ska ju alla kunna på in i hundrastgården utan att bli attackerad! Ceasars ägare skulle nog inte bli så glad om någon hoppade på hen! Nästa gång, om det händer igen vill säga, så bara gå därifrån. Om din hund skadade sig så ska du anmäla Ceasars ägare. För inte tror jag att Ceasars ägare skulle vilja att Sheldon hoppade på hens hund. Nej fy, vad arg jag blir på sådana respektlösa människor!
Trololololololololololo
Tassar in här o tycker till. Hundrastgårdar måste väll vara en bra grej om man hjälps åt. då har ju de hundar, som av någon anledning inte kan vara lösa kan de ju vara det.
Nu min tanke o hur jag har lärt mig med möte av lös hund..
Man ser förhoppningsvis att det kommer en hund imot . o då får man se till o ha sin sina hundar bakom sig o mota jaga bort eller hålla hunden som kommer i mot..Man står inte o väntar på att det skall smälla. O det där fungerar för det fick jag använda många gånger när jag bodde i stan..Bar en tanke i debatten.
Sen så är det ju den ägaren som har sin hund lös som är ansvarig..Men vad hjälper det om hundarna blir skadade.Bättre o förhindra..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#8 Men vilken syn!!! Sådant händer INTE om man tar sitt ansvar.Inte tusan ska andra behöva freda sig! Fy.
Är det så man tänker bör man inte ha hund, att andra ska lära sig freda sig för att du inte har pli och koll på DIN hund.
#9 För mig spelar det ingen roll, så det är inte alls klart.
#13 Jo, om man inte är helt naiv och har huvudet under armen så förstår man att sådana saker visst kommer hända under en livstid. Jag har blivit påhälsad av främmande hundar på promenader, en gång hade ett koppel gått sönder, en annan gång hade en hund smitit ur sin hundgård. Handtaget till vår ytterdörr gick sönder i lördags, det märkte jag då jag såg att min hund stod på grannens gård och blev klappad. Shit happens, hela tiden.
#10 Dålig jämförelse kanske men: Shit happens, typ som att man blir våldtagen, men det är ju offrets ansvar att freda sig.
Sluta skriv i tråden, du skriver ju bara för att provocera och reta upp folk. Jag blir uppretad iallafall, så sluta skriv!
#14 , det är faktiskt inte alla som vill bli biten, påhoppad, eller attackerad av en hund! Speciellt inte med en ägare som inte bryr sig!!
Trololololololololololo

#14 Så för dig spelar det ingen roll om din hund blir påhoppad eller om den ger sig efter andra?
Ibland är det Vettigaste, att helt enkelt inte försätta sig i situationen. DU vet hur hennes hund är, och Du vet hur HON är. Undvik, Undvik, Undvik !
#15 Mina hundar har aldrig rymt eller attackerat eller gått fram till främmande. Men så har jag ju också tagit ansvar och sett till att det inte ska kunna hända.
Sedan är det skillnad på ett misstag och på att bara helt enkelt inte bry sig som i TS situation. När man VET att ens hund antagligen kommer försöka komma fram till en annan hund så är det så jäkla respektlöst och oansvarigt att skita i vilket. Påstår du annat vet jag inte vad du har för syn egentligen.
En liknande händelse var jag med om i somras. Det finns nämligen en hund på min gata som är riktigt otrevlig mot andra hundar, inte bara otrevlig utan aggressiv för den har flugit på andra hundar förut. Den får vara ute hela dagarna på en inhägnad tomt och vill man inte gå en lång omväg för att komma ner till skogsstigen måste man gå förbi deras hus. Den där hunden springer adå lltid längst staketet, fram och tillbaka, och skäller, morrar och nästan gurglar (haha i brist på annat ord att beskriva ljudet) utan dess like.
För att komma till saken så var jag på väg hem från promenaden och kom från skogen och skulle gå förbi huset. När jag närmar mig kommer hundsaten springande - lös och utanför staketet - rakt emot mig och min hund. Nu är den hunden inte så stor i jämförelse med min hund (tror det är en mittelspitz eller kanske svensk lapphund) men det fick fortfarande mig att få lite halvt panik. Försökte stoppa den genom att skrika till åt den, vilket inte funkade och när den kom tillräckligt nära sparkade jag faktiskt till den.
Tyvärr funkade inte det heller utan den lyckades komma fram och bita min hund men när den var så nära kunde jag ta tag i nackskinnet på saten och lyfta upp den. Ungefär då kommer ägaren utspringandes och vrålar på mig, som om det var mitt fel att allt hänt! För att göra sammanfatta så åkte vi till veterinären och hundägaren fick betala min saftiga veterinärräkning och denne ägare totalt HATAR mig nu. Haha ägaren stirrar alltid väldigt surt när jag går förbi deras hus numera.
#11 Nej man går inte in i en hundrastgård om man inte vet att de hundar som finns därinne inte funkar med sin egen, då väntar man tills de gått.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#16 Jag har inte frånskrivit någon av er inblandades ansvar. Jag tycker alltid att man har det största ansvaret gentemot sin egen hund - att lösa alla situationer på bästa tänkbara vis. Om det innebär att jag behöver sparka undan en attackerande, aggressiv hund så gör jag det, om det kräver något annat för att min hund ska vara trygg så gör jag det. Jag skriver inte för att provocera dig, jag skriver för att poängtera att olyckor ALLTID kommer hända, alltid alltid alltid. Den andra hundägaren uttryckte också det, det var en olyckshändelse att hunden smet.
#17 Jag utgår inte från alla andra, jag utgår ifrån mig själv.
#23 Det är inte en olycka, utan bristande respekt.
Personen visste vad som komma skulle och skulle ha tagit tag i sin hund. En olycka är en helt annan sak.
Sedan stod ju TS inte och lät det hända, det förstod du hoppas jag.
Alla hundägare får ta ansvar för sina egna hundar. Man kan knappast begära att man även ska ha ansvar för det andras hundar gör.
Olyckor hade inte skett på detta vis om alla gjorde det dom ska.
#24 Vi tolkar situationen olika.
#23 Men det är inte direkt till någon tröst att du skriver så, speciellt inte om min hund nu faktiskt hade blivit allvarligt skadad. Olyckor kan hända, det vet jag. Men den här gången var det INTE en olycka. Hundägaren till den andra hunden hade kunnat gjort SÅ MYCKET att förebygga och förhindrat. Man kan inte ge offret hela ansvaret. Jag drog mitt strå till stacken genom att inte gå in, då måste man få förvänta sig av andra att de drar sitt.
#25 Säg istället vad jag skulle ha gjort då som jag inte gjorde. SÄG, vad gjorde jag för fel? Skulle jag ha sparkat hennes hund? Jag kan inte bära upp min hund, han är för tung och för stor. Jag kan inte springa, hunden är för snabb. Jag försökte få tag och försökte hålla i hennes hund i nackskinnet, vilket misslyckades. Jag försökte gå emellan hundarna med min kropp. Jag försökte ALLT, så säg mig, vad skulle jag ha gjort mer? Var medveten om att du försöker föra över ansvaret till attacken till MIG och ge mig dåligt samvete gentemot min hund.
#25 Vad är det att tolka?
Dessa ägare har haft problem innan. Då är man mer uppmärksam och har koll. Det är väldigt enkelt.
#26 Är det tröst du är ute efter då? Jag har, återigen, inte lagt hela ansvaret på offret, alla har ansvar för och över sin egen hund. Din hund blev inte allvarligt skadad och kommer med allra största sannolikhet aldrig att bli det av just den hunden (då hade det redan hänt), och den andra ägaren ville garantera inte att din hund skulle bli skadad. Jag förstår att du får en sur reaktion när du själv höjer rösten, eftersom ni i grunden uppfattade situationen helt olika.
jag som bor ganska utsatt i en tätbebyggd förort har fått lära mig den hårda vägen att man inte kan lämna någon situation till slumpen. OM det händer min hund något när vi är ute på promenad så är det i slutändan mitt eget fel och jag som gjort min hund orätt.
vet du att det finns en hund som inte gillar din i ett hägn gå inte dit då. du satte hunden i den potentilla situationen, inte hon som redan var inne i hägnet.
Jag vet inte hur ni andra tänker om ansvar. Själv lägger jag aldrig mina hundars väl och ve i andras händer. Om jag VET att en annan hund är opålitlig, och även ägaren, så gör jag ALLT för att HELT undvika dem. DET är MITT ansvar
#27 Med tanke på ditt inlägg #6, där du själv beskriver att du är försiktig för att inte skada, så tror jag att du skulle behöva lära dig strategier för att skydda din hund. Om du upplever att den attackerande hunden är aggressiv, då rekommenderar jag starkt att du sparkar hunden så hårt du bara kan, helst över käken. Om en annan hund biter sig fast i din hund kan det vara bra att veta att man ska strypa sådana hundar för att minimera skadorna. Jag lägger inte över allt ansvar på dig, jag ser bara inte händelsen som särskilt allvarlig.
till ts. Om jag hade varit du hade jag kanske inte väntat utanför hundrastgården utan jag hade istället tagit en promenad någonannanstans med min hund och sen gått tillbaka och kollat om den andra hunden är kvar för när du står utanför där så kan ändå någontingt triggas igång mellan hundarna även om din hund inte gjorde något men den andra hunden kände uppenbarligen att din hund var där utanför och alla hundar gillar inte varandra.
sedan så tycker jag den andra ägaren borde brytt sig mer när hennes hund ytterligare flög på din det förstår jag att du blev sur över.
Ja nästa gång står jag inte kvar där, uppenbarligen.
34# inte alltid så uppenbarligen:)
Att en hund rymmer och flyger på en annan hund kan hända, men då gäller det som ägare att agera och inte stå med händerna i byxfickan och bara glo. Jag tycker TS gjorde rätt, hon visade respekt genom att stå utanför hundrastgården tills Cesar och hans ägare hade gått. Att sedan Cesar's ägare inte agerar då h*ns hund flyger på en annans hund är både fel och oansvarigt.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~