Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3351 ggr
[brallis123]
0

Ofokuserad hund?

Hej! Jag har en liten leonbergertik på ca 2-3 år. Hon och jag har ett litet problem när vi är ute och går. Hon går nämligen i sin egna lilla värld och sniffar, jag får ingen som helst kontakt med henne. Helt plötsligt känner hon en doft och stannar och luktar. Hon luktar och luktar så man tror att hon aldrig ska sluta. Det börjar bli ganska så frustrerande när hon ska stanna varannan meter och lukta… Jag har försökt locka med godis, sprungit iväg och tjoat men förgäves. Jag har även powerwalkat så att hon har börjat trava riktigt snabbt med nosen från marken. Då har det fungerat bättre, men sen hittar hon en riktigt spännande doft som hon bara är tvungen att lukta på. Har ni här möjligen några tips hur jag kan göra för att få henne att fokusera på mig eller iallafall sluta lukta överallt?

tjoopa
0

Har lite samma problem med min hane så jag lägger in en tass i den här tråden 😛

Hiro
0

Hm… jag har en

teori

som kan funka

Köp (om du inte har hemma) något nytt som hunden kan ha på sig. Något som känns och ev låter nytt så om du till exempel aldrig använd ett halsband med någon form av kedja (som prasslar) så kan du använda det, en scharf eller kanske sele om du vanligtvis inte använder sele.

Gå en vanlig promenad till ett ställe där du kan sitta upphöjt tex en sten, stubbe eller bänk (Ta med dig det nya halsbandet/selen/scharfen i fickan). Då ni är framme så byter du ut det du hade på hunden och kopplar kopplet i det nya och sedan sitter du där, tyst och stilla utan ljud tills hunden söker kontakt, då hunden gör det (kan ta allt från minuter till timmar så ta med en bok eller väl laddad mobil) så belöna (belöna med goda ätbara saker tex en köttbulle eller korv) klappa och beröm med rösten.

Då du belönat med godsaken så avsluta belöningen och syssla med ditt, då hunden söker kontakt för andra gången så upprepar du belönings processen och sedan kopplar du om till de gamla sakerna och går hem. Upprepa

du har tid och bara med de speciella sakerna.

Då hunden söker spontant kontakt då och då så ska du börja med att ibland bara berömma med röst och klapp och ibland med godis. Då lär sig hunden att det lönar sig att söka kontakt och det finns chans till godsaker.

När hunden lärt sig att då den tittar på dig i ansiktet (inte händer) så ska du gå en kort sväng med de nya sakerna (tidigare har du endast suttit) och med kort menar jag typ 50 meter. Gå gärna (vääldigt) sakta och då hunden tittar på dig så belöna massor massor och då det går som bäst - sluta. Då får hunden en bra upplevelse av det hela

Tittar hunden inte på dig då du går så stanna och stå och vänta på att hunden ska titta på dig och belöna massor då den tittar på dig

Anledningen till att du ska ta på något nytt är för att vis att nu gäller det nya regler och hunden kan då lättare lära sig saker om du är konstant med ditt beteende istället för att ibland blir det beröm och ibland inte alls

_Då hunden söker kontakt med dig på promenaderna med de speciella sakerna kan du gå över till dina gamla saker och stanna av på en promenad då hunden tittar på dig så berömmer du ev med godis och fortsätt gå, gör så tills du ser att hunden tittar på dig då och då

-Detta är en teori-_

Anna4077
0

Jag kan tipsa om Kontaktkontraktet av Eva någonting. Jätte bra bok om just kontakt. har inte läst hela men en början. finns mängder av bra tips på hur man får hunden att hålla koll på en istället för att själv hålla koll på hunden. det handlar ju mycket om följsamhet vad jag har förstått. är ganska ny med hundar men den boken har hjälpt mycket.

Anna och taxen Max

[brallis123]
0

#2 låter spännande… får nog börja med detta.

#3 hm får se om jag kan få tag på den.

Anna4077
0

Finns säkert på biblioteket. Jag har den på ljudbok :)

Anna och taxen Max

[brallis123]
0

Får kolla där ;)

seba
0

#1 Ett tips jag fick, som verkligen fungerar på några av mina hundar, är följande:

Ta med godis eller annat som hunden tycker är gott på promenaden. Så fort hunden tar kontakt med dig utan att du tar kontakt med henne får hon en godis. 

Jag hörde att alla hundar tar kontakt nån gång under promenaden, men det stämmer ju inte riktigt. Så med mina som inte tar kontakt självmant efter några minuter ger jag en uppgift (sitt eller vad som helst som du vet att hunden kan) och då får den en godis. Förhoppningsvis förstår hunden ganska snabbt att den får godis när den tar kontakt. 

Jag har 5 hundar, 2 av dem lyckades fatta vad jag ville direkt och håller koll på mig i stort sett hela promenaderna. De andra jobbar jag fortfarande med, det går framåt i alla fall.

Efter ett tag behöver man inte ge godis hela tiden utan bara ibland, för att sen sluta helt i stort sett.

Hoppas det kan hjälpa dig också!

Cahira
1

Träna henne i spår eller te eller kaffesök så får hon använda näsan på andra ställen än promenaden och du blir roligare istället för den som nejar hela tiden. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[brallis123]
0

Har idag testat att sätta mig på en plats och vänta tills hon tar kontakt. Hon tar kontakt och så får hon godis+beröm. Ska fortsätta med detta. #7 alla "kontaktövningar" uppskattas! Ja liknar det jag har kört hemma fast då utan störning. #8 Ja hon tycker ju om att använda näsan. Hur lär jag in kaffesök?

Cahira
0

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[brallis123]
0

#10 Ok ja denna aktivitet borde nog passa henne. Borde man investera i en klicker?

[tk1971]
0

Ge hunden sin mat när ni är ute och går, som belöning för kontakt, en kula i taget. Alltså ingen mat i matskålen. Då får du en hund som söker kontakt.

[brallis123]
0

#12 Tricket är att hon får en stor fryst "köttplatta" till mat.

Hundsnack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Är ny här på forumet, men jag är en gammal hundägare. Jag har alltid haft hund i mitt liv och många har det blivit. Nu har jag en bruksavlad Schäferhanne - en underbar hund, två år i april. Hoppas på ett aktivt forum.

brallis123, jag tycker du har fått bra underlag av Hiro och seba. Generalla kontaktövningar är bra och bäst är de som går att tillämpa under promenader och som därmed hjälper dig och hunden att göra promenaderna strukturerade. Med struktur menar jag att man under en promenad bör ha hunden i olika lystringsgrader och sysselsätta den med olika aktiviteter. Då är det lättare att få hundens uppmärksamhet vi de tillfällena som DU vill.  Själv gör jag så här:

Första stunden får hunden gå lös och bland annat göra sig av med det som ska ut (lystringsgrad "Hopp och lek"). Sedan kopplar jag honom och växlar mellan "Hopp och lek", då han får påverka tempot, stanna och nosa lite eller kissa och "Intill", då han ska vara vid min sida (kopplad) och röra sig tillsammans med mig med högre tempo. Då får han inte stanna, dock tillåtet med nosen i backen. Så växlar vi regelbundet mellan "Hopp och lek" och "Intill", cirka fem minuter i varje lystringsgrad. Kontaktövningar är lämpliga vid "Intill" och vid själva växlingen mellan lystringsgraderna. Själv stannar jag och väntar på att han ska söka ögonkontakt. Då blir "Hopp och lek" en belöning. Belöning kan förstärkas med att koppla loss. I slutet av promenaden ger jag honom en uppgift. Kan vara ett spår eller att leta upp något som jag gömt bland buskar och gräs eller en trevlig lek med en leksak han tycker om.

Jag rekommenderar att du efterhand gör detta i olika miljöer för att utmana din hund mer.

Väldigt viktigt att alltid vara avslappnad och att leda hunden med beslutsamhet.

Hälsningar

[brallis123]
0

#14 hm ok kan ju erkänna att promenaderna saknar en viss struktur… hah Så nu blir det massvis med kontaktövningar, sökövningar och en "plan" på hur promenaden ska se ut. Fast hon kommer ju fortfarande stoppa ner näsan och lukta vid momentet "intill"?