Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7812 ggr
alva-m-t
0

En Welsh Springer Spaniel?

Hejhej! Vi i min familj (mest jag o min syster Skäms) är lite pepp på att skaffa en hund. Jag har tittat på många raser och jag har kommit fram till en Welsh Springer Spaniel. Har läst att ägare till en Welsh ska vara en jägare, eller en sportig hundmänniska. Vi är det andra alterativet. Villka raser annars som kan passa? Jag skulle vilja ha era åsikter om mitt val vad gäller denna hundras:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

[Hilo]
0

För att kunna tipsa om andra raser behövs lite mer fakta.

Vad ska ni göra med hunden.
Vem gör vad, hur komemr hundens vardag se ut.. m.m.

alva-m-t
0

Vi kommer mest att gå ut och gå med hunden, leka med den, gosa med den, bada med den i sjön. Och alla dom sakerna som en hund behöver för att vara lycklig! Kanske åka och tävla någon gång.

Hundens vardag kommer nog vara att vi vaknar på morgonen, jag går ut en promenad med den, den får vara ensam i kanske två timmar, jag kommer hem och går en snabb promenad, sen kommer jag hem två timmar senare och gå ut på en långpromenad. Sen kommer jag nog vara hemma i flera timmar och då kan vi leka och gå ut på en lång skogspromenad och mysa och leka och ha det roligt. Sen innan jag och dom andra går och lägger sig kommer jag också ta en promenix. Och så blir det så en vecka, sen kommer helgen.

Tror ni att en Welsh kommer passa oss då eller måste den aktiveras mera.

Självklart skulle min pappa gå ut med den när han jobbar hemma, då kunde ju promenaderna bli lite längre än när jag skulle gå ut med den.

alva-m-t
0

Någon som har en welsh här inne, skulle man kunna få lite närmre fakta om dom?

fia-mia
0

Jag skrev ju i din förra tråd så jag kommer inte skriva samma sak igen.

Men jag tycker om welsh kan passa om ni kan tänka er lite hjärngympa också. Welshar är superbra sök och spårhundar och jag anser att de därför behöver få använda nos och hjärna. I grunden är de även apporteringshundar. Här och här kan du se när jag tränar "mina" hundar. Jag vet inte var du bor men här i Östergötland anordnar vi welshträffar ofta och du är absolut välkommen bara för att träffa våra underbara hundar. Åk gärna på utställningar också. Om du bor i närheten av mig får du gärna hänga med på en promenad eller nåt. :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

SaraC
0

Alla hundar behöver aktiveras mer än genom promenader och lek. Det är lika viktigt att de får använda huvudet som fötterna. Sen beror det lite på hur mycket och vilka aktiviteter som passar/är mer "nödvändiga" beronde på vad man har för ras. En jaktras som welsh springer spaniel kanske skulle uppskatta och gå väldigt bra i blodspår eller någon annan form av spår eller sök, men lika gärna eller också fungera i agility eller lydnad. Bara för att ge några exempel. Jag vet inte hur mycket just den här rasen kräver av sin ursprungliga funktion (jakt). Du behöver inte tävla med hunden för att aktivera den i de olika aktiviteterna/sporterna! Du kan lika gärna göra det själv hemma, gå kurser, ingå i träningsgrupper och så vidare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fia-mia
0

#5 Jag tycker personligen inte att welshar behöver jaga men få spåra eller söka.

Dessutom finns det uppfödare som riktar in sig på "sällskapswelshar" och de som har "brukswelshar". Jag tycker du i så fall bör köpa de som är för sällskap.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

sarawelsh
0

Jag har själv en welsh och det är en fantastisk hund som verkar passa bra för dig. Glöm inte bort att gå långpromenader mm. Det är lätt att säga men svårare att göra ;) men är du säker på ditt val ska det säkert gå bra!