Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6152 ggr
amela87
0

Welsh springer spaniel

Hittade en underbart fin hund ras,Welsh springer spaniel.
När jag läste om dom fick jag intrycket att dom var som BC fasst utan vallinstinkten Tungan ute Att rase är väldigt hyper av sig.

Skulle vilja veta lite mer om dom.
Hur dom är? Och om ni har/har träffat en så vad får ni av intryck av rasen?

Tack för era svar :)

fia-mia
0

Jag har ingen men min kompis är extramatte åt två och ibland hängde jag med. Jag tycker de är underbara. När man kom blir de jättelyckliga och ville bli klappade och busa. De har väldigt mycket energi och stort rörelsebehov. Tycker de är riktiga allroundhundar. Vet att den ena ska bli räddningshund. Min kompis och ägaren tränar agility, spår, lydnad och sök med dem. Tycker din uppfattning verkar stämma rätt bra men läs på ordentligt ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

amela87
0

#1 Jag har läst på ordentligt och vill bara veta folks åsikter om rasen. Med tanke på att jag aldrig har träffat en sån hund. :)

fia-mia
0

#2 Låter bra, så länge de blir aktiverade ordentligt är de underbara. Men det måste lära sig att slappna av också. Jag har märkt att särskilt unghundar lätt blir ivriga om man inte lär dem att slappna av.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

mooi
0

vi hade en sån när jag var mindre. När han var unghund var det en riktig slyngel som stal kläder+skor och stack sedan ut på en åker och grävde ner dom :p Han rymde även en gång från mig och en kompis när vi var ensamma hemma och gick inte att hitta nånstans. När vi var ute och letade stannade bussen och chauffören vinkade på oss,  i bussen satt hunden… Han hade åkt med en hel runda ;)

Hursomhelst en trevlig hund som älskade alla, men med rätt mycket jakt i så det får man ju tänka på.

[jakke94]
0

en i min släkt har sådanna.. eller bara en nu.. hade fler innan..

enligt mej är dem stirriga hundar, och inte jätte sociala heller alltid hon fick omplacera vissa av hennes hundar pga av att dem gick på varandra.

men har ju bara erfarenhet av dessa 4 hundar, och dem hundar jag sett på utställningar, finns säkert trevliga invidider inom rasen också

amela87
0

#4 Haha vilken rackare XD
#5 ursh låter mindre kul. Men läsate att det är viktigt att träffa bäggre föräldrarna innan man väljer valp så man kan se tempramentet på dom.

Ricko
0

Min kompis hade en, minns tyvärr inte mycket av den..

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

marinelady
0

Jag har bott med en tjej som hade en, instabil som tusan, susade fram och skulle hälsa på nya människor sen blev den rädd/orolig  så den högg efter personen ifråga..men i det fallet skulle jag skylla på en icke konsekvent ägare som fick hunden så. Satt hundvakt åt hunden någon gång och det var en totalt annorlunda hund när de inte var en matte med högt röstläge som hetsade hunden så fort den sökte kontakt.  Dock var hon instabil i många lägen, runt nya hundar, situationer miljöer osv.. så ja vet inte vart problemet låg.

Har även mött aggressiva hanar av denna rasen och då aggressiva mot min löptik!? Men ja var medveten om att det är en jakthund, behöver mycket aktivering och stabil och lugn ägare som lär den att slappna av och chilla så tror jag det går bra.

tsset
0

#8 Tror precis som dig att mycket av det man ser faktiskt hänger på  ägaren, har ett praktexemplar av det på gatan, två hundar av samma ras som aldrig träffat varandra men ändå är identiska  varandra i beteendet(som inte är positivt).

Ibland sitter dock problemet i aveln, men då kan en bra ägare som "orkar lösa problemet" ändå få bukt på det.

TS: Tror absolut att det är fina hundar, men att det kanske krävs lite engagemang i sitt hundägande! Som med så många andra raser…

amela87
0

#8 & #9 Låter inget vidare d där =/ Rasen ser helt bedårande ut:)

marinelady
0

Ser ja men då blir man lurad det är INTE en enkel hundras att äga…den kräver mer av dig som ägare än vad många tror..

fia-mia
0

Träffade welsharna idag och tänkte bara säga att de fortfarande är supergoa ;) Den ena (hane) är runt ett och ½ och den andra (tik) runt 8 år. Allt flöt på fint under hundvaktstiden. Gick en lång promenad - 4  km - och runt 4 timmar senare gick de runt 3 km.  Så¨ork har de och motion behöver de. :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

sarawelsh
0

Vet att tråden är gammal men det ärr är inte för sent än! Jag har en typisk welsh och han är som alla andra jag mött helt OTROLIG! Han är så go och glad hela tiden fast han är sju år så beteer han sig fortfarande som en valp. Ingen welsh jag träffat har varit aggressiv eller jobbig bara positivt! En kry och livlig hund som följer med på allt!