Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8112 ggr
[Zofiaz]
20

Labradoodle

Vi är till nästa sommar enormt sugna på att skaffa oss en Labradoodle hane men undrar hur hunden är allmänt och annan intressant fakta. Skicka gärna med bilder på din Labradoodle! Att hunden fortfarande ses som blandras i Sverige är vi medvetna om men ser inte det som något problem eftersom detta kommer bli en familjehund.

[Nalle-]
1

Vet att det funnits minst en tråd om labradoodle inne på blandrashundar iFokus, du kan ju kika där också om du hittar den :)

[Teddies matte]
14

Varför just "Labradoodle"?

Har ni koll på vad för hund ni vill ha bör ni ta en renras, med blandras kan man aldrig veta, det kan bli precis hur som helst. Jag antar att ni också vill ha en frisk hund och det har ni mycket lättare att skapa er förutsättningar för om ni väljer renras, där ni kan kolla upp släkten, vilket ni inte kan med blandras.

Har inga bra erfarenheter av dessa blandningar alls.

Arcadia
9

Håller helt med #2. Vad är det egentligen som gör att ni vill ha en blandras? Vad är fördelarna? Jag ser inga. Köp en SKK reggad hund och stöd en seriös uppfödare. Inte sagt att alla SKK uppfödare är seriösa men det är en bra början.

[Bolten]
4

#2 Kunde inte skrivit de bättre själv👍

Hiro
2

Jag håller med vad #2, #3 och tja vad #4 skrev. Varför vill ni ha just en blandras?

Mlyy
5

#3 Vem har sagt att dom som inte är reggade i SKK är oseriösa då? Alla hundar är hundar, blandraser som renrasiga! Och om dom vill ha en blandras så vill dom det. :) (själv har jag två blandisar, ska skaffa en renrasig i vinter)

Arcadia
9

#6 De flesta blandisuppfödare är inte det, inte med det jag lägger i ordet seriös i alla fall. En seriösa uppfödare i mina ögon sätter inte valpar till världen bara för att mamma hund är söt utan har ett mål med sin avel, exteriört, hälso- och temperamentsmässigt. För att uppnå det arbetar en seriös uppfödare långsiktigt och genomtänkt med att planera varje kombination valpar för att komma en bit närmare målet. Varje kull utvärderas och erfarenheterna tas till vara inför nästa kull. En seriös uppfödare håller sig ajour med hälsostatus och mentalstatus hos sin ras och testar minst för de möjliga rasbundna sjukdomar somfinns hos rasen och ofta för betydligt fler. En seriös uppfödare mentaltestar eller gör motsvarande uppföljningar av valparnas mentala status. Självklart har uppfödaren god koll på hälso och mentalstatus för generationer bak i såväl hanhundens som tikens stamtavla. Självklarheter som att uppfödaren ska ha god kunskap om genetik, hunduppfödning, hundträning m.m tar jag inte ens upp, eller att valparna ska vara vaccinerade, chippade, besiktigade och registrerade.. Har troligen glömt fler av de kriterier som jag lägger i ordet "seriös" uppfödare, men det bjuder jag på.

[Nalle-]
2

Vad jag vet finns det uppfödare som avlar på "labradoodle" i flera generationer för att det en dag ska kunna bli en godkänd ras? En medveten avel, alltså. Funderade själv på labradoodle men gav upp det rätt snart, kändes som ett säkrare kort med en renras. Större utbud och lättare att veta vad man får. Blev en storpudel för mig, tycker de liknar retrievers i temperament en del.

Lina Strindlund
5

vaför inte skaffa en hund från ett DJURHEM då? Om ni ändå inte ska ha en renrasig?

Finns många i sverige och även utomlands. Men jag skulle i första hand föreslå en svensk hund, eller en hund genom SOS-animals i spanien, eftersom 2 bekanta skaffat hund där och är nöjda. Kolla djurskyddet på er ort också!

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Frida B
28

Alltså, TS frågade om bilder på "rasen" och folk som ägde dessa blandrasen. Kan man inte låta det vara där någon gång!? Förrut var jag en som tryckte på "bra inlägg" knappen på kommentarer som ifrågasatte "varför en blandras?", och även skrev en liten kommentar. Men detta börjar bli löjligt. Ingen har lagt upp en bild, ingen har faktiskt svarat på grundmeningen med detta inlägget? I varenda inlägg på detta forumet där någon är intresserad av en blandras, så kommer någon/några och säger "köp renras istället". Det är inte vad TS frågade om.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hiro
1

#10 Jag vill veta grunden till valet av "ras" därför ifrågasätter jag ^^

Frida B
17

#11 självklart har man rätt att fråga om man är nyfiken :) Men om du tittar på de flesta liknande inlägg kommer alltid någon och "hackar" (inte riktigt hackar, men får inte fram ordet) och säger att det är fel. Jag tycker att det räcker nu helt enkelt, och att det gått överstyr. Jag vågar knappt skriva här längre, med risk för att bli dumförklarad. (Då syftar jag absolut inte på enskillda personer).

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hiro
2

#12 Du har poäng med det….

Hiro
1

Dogs 101 ett avsnitt om Labradoodle (på 

engelska från Animal Planet)

http://www.youtube.com/watch?v=cPZiz3zgTkE

Arcadia
3

#10 Vet du, jag tycker inte att det är ett dugg löjligt. Många tror faktiskt at labradoodle eller Cockerpoo, eller några av de andra hippa blandraserna är egna raser. De kallas t.o.m. för "designer dogs"… Allt går att sälja med mördande reklam… Blandisar är de och extra noga att kolla att uppfödaren är seriös , se mitt tidigare inlägg… Det var därför jag undrade,helt seriöst, vilka egenskaper en blivande köpare av en så kallad Labradoodle var ute efter och som inte finns hos någon av SKK godkänd ras. Nyfiken på hur man som blivande hundköpare tänker.

Majken!
3

#15 Men är då den enda godkända anledningen att köpa blandras att den skulle ha helt unika egenskaper?

Frida B
7

#15 så då kan man kapa hela tråden och säga till TS att hon ska köpa renras istället? Nja.. Och just det att verkligen alla (med vissa undantag, förståss) går på med samma åsikt, det kan vara uppåt 8 st i samma tråd som säger samma sak. Det tycker jag är löjligt. 

Nu ska jag inte säga emot mig själv och kapa tråden haha, men ville bara säga min åsikt.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Arcadia
0

# 16 det var du som skrev det inte jag…

Majken!
0

#18 Nej precis, jag försökte förstå ditt resonemang.

[Forest]
3

Jag har ingen o kan inte säga hur dom är eller hur "våran ser ut". Jag tycker du ska kolla lite mer och verkligen utgå så att uppfödaren har gjort alla rastypiskatesterna som gäller raserna. Jag har sett ett par anonnser och även läst hmm var det inte i hundsport jag läste det i…. Jaja det var iaf en uppfödare som verkligen tog aveln på allvar dok ska man veta att de är oftast inte ett dugg billigare snarare tvärtom, sett priser från 10 000-18 000kr tillomed dyrare. Lycka till med letandet at seriös uppfödare säger jag och OM ni skaffar er så får du bjuda oss på bilder och lite info hur allt går osv :)

ramm5tein_
6

Finns så otroligt många fina blandraser så kör hårt! Ta inte åt dig av alla påhopp TS 🙂

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

linalundberg
8

#21 det är ingen här som säger att det inte finns fina blandraser dock att de som föder upp dessa inte är lika nogranna med att testa föräldradjuren exempelvis genom röntgen, ögonlysningar etc.

[Zofiaz]
9

Mina erfarenheter av våra gamla hund som var blandras med 4 stycken raser är bara bra, en blandras är också en hund, en hund som enligt mig på många punkter är minst lika bra som en renrasig OM den är avlad seriöst. Där kommer det ja, seriöst!
En blandras kan avlas seriöst, jag är inte ute efter att på något vis köra över någon här men jag blir enormt irriterad när ni rentav stämplar alla blandraser och dess uppfödare som oseriösa, det är i min mening trams och enormt elakt och underskattande mot de blandras kennlar som verkligen kämpar och är seriösa, det ska visas respekt för det arbete dom lägger ner, vare sig du gillar det eller inte!

Ser ju även att mina frågor verkligen besvarats, tackar ödmjukats för det … 🤔

Det här var ingen tråd som sökte svaret om vi ska skaffa en Labradoodle eller inte, vilket är det ända kommentarera i tråden besvarar. Vi ska köpa en Labradoodle och det ska ingen försöka ändra på.

minbebis
2

#23 kan ingenting om labradoodle men tycker det är häftigt hur någon kan bestämma sig för just en speciell blandning :)

[typellisch]
4

TS, min granne har en Labradoodle och hör och häpna är han den ENDA som Molly (min hund) accepterat på en gång. Hon är livrädd för främmande hundar och springer för sitt liv eller söker skydd hos mig.. men i vintras när vi stötte på dom så gick jag i en halvcirkel och Labradoodlen visade tydligt signaler på vänlighet och vips var Molly hos han och bjöd upp till lek.. jag vart chockad som bara den.
Nu säger jag absolut inte att min hund kommer bättre överens med Labradoodle än andra hundar 😎 Men nåt med den hunden gjorde så min hund inte var lika rädd (för även om andra hundar visar vänlighetstecken duger det inte åt min hund och hon bjuder aldrig upp till lek med främmande hundar).

Han verkar vara en tokmysig kille och jag frågade ägaren lite om hur han var. Han var stabil, lugn och härlig. Hon sa att man kunde tro han var en renras i sinnet och inte alls hajkopajko som folk säger blandraser kan bli. Han verkar verkligen vara en toppen hund!

Men jag måste inflika om att du bör satsa på att hitta en frisk individ, men det vet du nog om själv 😇

[typellisch]
1

Sen måste jag bara inflika om blandraser… jag var hundvakt åt en kille med 4 raser i sig (lahsapso, pappillon, king charles spaniel och så var det nåt mer och ja, jag har stavat fel men bryr mig inte). Enda negativa med den hunden var hans envishet.. och hur sjuk han var? Han fick diskbråck, det var allt. Annars frisk och kry och gammal idag!

Arcadia
4

TS Ber om ursäkt om mitt svar irriterat dig. Jag var seriöst intresserad av vad som du som köpare letar efter och tror dig finna hos just den mixen. Det vill du visst inte svara på och det är helt ok. Bara för att din tidigare blandis av en helt annan mix var underbar innebär det inte att nästa blir det,fast det tror jag nog du redan vet… Jag lever efter den tron att alla hundar har ett livsvärde, men mycket få har ett avelsvärde. Det gäller renrasiga hundar precis lika mycket som blandisar. Nåja nog om seriös avel… Jag önskar dig lycka till med att hitta en blandisuppfödare som uppfyller de krav du har, om du har några, och att din framtida hund kommer att uppfylla dina förväntningar vilka de nu är.

[Zofiaz]
3

#27 Det jag ville få fram var att det även finns bra blandisar som är seriöst uppfödda, valde att lägga fram vår gamla som exempel. Familjen vill ha en lättlärd, stabil, allergivänlig och mellanstor hund. Då jag inte reagerat på rasen och den stämmer in på våra önskemål känns det som rätt hund för oss. Det här med höjdskillnader är dock något även jag är lite oroad över, därför kommer det inte bli toy eller dvärgpudel som används.

[Nalle-]
1

Tänkt dock på att det kan se väldigt olika ut om "labradoodlen" fäller eller ej, pälsen kan se väldigt olika ut även i samma kull.

[Teddies matte]
1

#28 Tänk på att det är stora variationer inom blandningen, har ni allergi i familjen skulle jag inte ta en sådan blandning, ofta kan dessa pälsblandningar lättare ge allergisymptom än riktiga krullpälsade hundar. Pälsarna brukar också bli sjukt jobbiga att sköta och hantera.

Nitra98
9

Varför ska det alltid ifrågasättas vad man söker om man väljer just en blandras, och antydas att man väljer det bara för att "hunden är söt"? Om någon startar en tråd för att de ska skaffa tex en långhårig Tax så är det ingen som undrar vad man söker efter då. (Hur många jagar tex med sin Tax?) Det finns väl minst lika många som väljer en renras bara för att den är "så himla söt". Och som någon (kanske flera) redan påpekat så finns det många seriösa blandrasuppfödare som faktiskt har ett mål med sin avel och som gör alla möjliga tester och verkligen jobbar för att få fram mentalt och fysiskt friska hundar.

Jag känner flera renrasuppfödare och jag ger inte mycket för deras tankesätt, de avlar på lättare armbågsfel, för "det är ju inte lika allvarligt som höftledsfel", pigmentbortfall för "det är bara ett skönhetsfel som inte hunden lider av", problem med både sköldkörtel och hjärta bakåt i leden för "det finns det som är värre och det finns inga helt friska hundar idag". Nä tacka för det, när uppfödarna resonerar så… 

Och jag tänker inte ens nämna alla mopsar, taxar och diverse andra extremavlade renrasiga hundar för såna trådar finns det så många av ändå och jag har nog läst alla idiotiska försvarstal redan. ;)

Men jag kan ju avsluta med att självklart finns det många oseriösa uppfödare som blandar raser hur om helst utan tanke alls och lika många som avlar renrasiga bara för att det är samma ras men kollar inte hälsa eller mentalitet alls. Jag förstår inte varför man måste välja sida, renras eller blandras, kan man inte helt enkelt välja seriös eller oseriös uppfödare oavsett ras/er?

[Zofiaz]
0

Finns 4 eller 5 pälssorter varav två det inte reageras på alls. En av dem ska vara den som fäller minst. Har inte namnen i huvudet och inte möjlighet att kika upp det, någon som har mer koll?

[Zofiaz]
0

#31 Vi verkar tänka på samma sätt. Tack!

[FlyingSalami]
4

finns inge ras som heter labradoodle

Mitt namn var upptaget
6

Om dem nu vill skaffa en Labradoodle, så låt dem göra det! Vi har alla olika smaker och tycken om hundraser. Det är inte rasen det är fel på! Utan hur man uppfostrar hunden. Visst finns det hundar som kräver mer uppmärksamhet och träning än andra soffliggare. Jag själv känner en som skaffa en Pitbull som förstahund, vilket inte kanske är bra! Men han är snällare än en liten Pudel. Vill bara kela och leka med alla människor och hundar. Läs på om Labrador och Storpudel. Tex Labrador = Fågelhund Ger man hunden (oavsett ras) kärlek och trygghet men också att man är konsekvent, så blir det oftast bra.

Praefatio
5

Just den här blandningen verkar det ju finnas en del seriösa uppfödare av, som kämpar för att få fram en rasstandard som kan bli godkänd. Än så länge är det inte en ras, det är en blandras och ska kallas så med all rätta, men trots att jag sätter mig tvärt emot blandrasavel vanligtvis så kan till och med jag se att blandningen avlas med något slags mål och det tycker jag är bra.

MEN. Vem fasiken bestämde att de skulle heta labradoodle? 🤔 Vill man nu avla fram en ny ras så döper man den väl inte till en blandning av de två rasnamnen utan väljer ett namn som är helt nytt, för att markera att det är en egen ras och inte en blandning mellan två olika. Vem sjutton kan ta rasnamnet labradoodle på allvar? Det gynnar ju inte direkt den blivande rasen och får den att bli sedd som en riktig ras. Speciellt inte när alla andra designerhundar nu för tiden heter samma (enligt mig) vidriga mixnamn: cockapoo, chipoo, pomchi… etc etc. Hundraser ska inte ha gulliga namn som får folk att se dem som leksaker. Hundraser ska ha vettiga namn. Det tycker jag, i alla fall!

Thaisilk
3

"Labradoodle" är enligt min uppfattning en ovanligt bra mix. Både pudeln och labben har ursprung som stötande och vattenapporterande jakthundar och båda har normal kroppsbyggnad och vanligen vänlig  mentalitet med god samarbetsvilja o dresserbarhet. .

MEN - ska man skaffa en labradoodle så SKA båda föräldrarna (och även övriga släkten) absolut vara hälsoundersökta och utan anmärkning på bl.a höfter, armbågar och ögon! Tyvärr är det ofta hundar som inte är godkända för renrasig avel pga anmärkningar på ex leder eller ögon (labradoren kan ha flera olika ärftliga ögonsjukdomar) - eller nästan ännu värre: såna som inte alls är undersökta!,  som går i blandrasavel - detta gäller även för "labradoodle".

Eftersom det ligger en del pengar i labradoodle händer det att tikarna paras tidigt och får täta valpkullar med många valpar i varje kull - detta bör kollas upp så noga det går innan köp om man vill ha en frisk och väl uppfödd valp!

De som verkligen vill vara seriösa med sin labradoodleavel gör båda rasernas obligatoriska hälsoundersökningar, de låter hundarna genomgå MH eller BPH och de kollar upp annat angående sundhet och hälsa också. Inom storpudel förekommer entropion (ögonlocksinrulling) och både Addisons sjukdom och en annan ärftlig sjukdom som kallas SA (orsakat av brist i immunförsvaret, ger bla dålig päls o partiell hårlöshet). Inom labrador förekommer också entropion men även flera olika ärftliga ögonsjukdomar som ex. PRA och katarakt. Vidare bl.a epilepsi, njur- och hudåkommor.

Frida B
1

#35 det är inte riktigt så det funkar. I många fall är det det, men du kan lika väl få en hund som är jätteförvirrad och inte vet vad den ska göra. I just denna blandningen är det två jakthundar (eller ja, en och en halv egentligen om man ska vara sådan) som jagar fågel, så där är väl inget större som krockar. Men tänk om man skulle korsa en labrador med en border collie? Då skulle man kunna få en toppenhund, men aktiveringsbehov som en labbe och arbetsviljan som en BC. Men man skulle också kunna få en hund som vallade allt för att kunna fälla "bytet", alltså en väldigt förvirrad hund. Ska den valla? Ska den jaga? Instinkterna säger två helt olika saker, vilket kan skapa katastrof. Där hjälper inte uppfostran i alla lägen. Du kan även få en hund som blir väldigt svår att aktivera.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
5

#38 Sedan när fäller labbar byten?  Att apportera är inte att fälla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Thaisilk
2

#39: Även om labbar inte fäller byten så kan en olämplig mix (t.ex apportör x vallhund) få just det resultat som #38 beskriver. En mix får förvånansvärt ofta helt andra egenskaper än vad raserna den mixats av har. Det kan bli i princip vad som helst när en rasegenskap trängs undan av en annan och därför resulterar i en tredje… 

För övrigt är labradoren ingen "fågelhund". Den är i likhet med flertalet spaniel- och retrieverraser en STÖTANDE och APPORTERANDE hund som används vid både fågel- och småviltjakt- Den släpps ibland före skott och söker då av ett område, "stöter upp" djur som gömmer sig där så de flyger eller springer iväg så jägaren kan skjuta. Efter skottet hämtar hunden bytet. Labradoren används särskilt ofta för apportering av sjöfågel i vatten, men också för att hämta t.ex. skjutna fasaner och harar. Pudeln har haft ungefär samma verksamhetsområde.

Toxics
4

jag har ingen som helst erfarenhet av rasen, men vill inflika att det alltid finns rastypiska sjukdommar på alla renrasiga hundar. Jag har träffat fler renrasiga hundar med diverse sjukdommar än vad jag har träffat blandraser som är sjuka. 

Faktiskt, de renrasiga har varit navelbråcj, tarmvred, epilepsi, andra tarmsjukdomar, ögonsjukdomar, fukteksen, öronsvamp. YOU NAME IT. 

Men blandraserna är friska. Har som sagt inte träffat på en enda sjuk blandras. Klart att det finns sjuka blandraser, men så som ni skriver låter det som att alla blandraser blir sjuka och att det inte finns sjukdomar hos de renrasiga.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Teddies matte]
2

#41 Nu är det ju så att blandraser inte är friskare, blandraser kollas ju inte upp på samma sätt som renraser och därför vet man ju såklart inte om alla sjukdomar och defekter som de bär på. Visst kan man sluta kontrollera renraser så minskar deras sjukdomar utifrån sett också, men det är ju inte särskilt smart, eller hur.

Toxics
3

42# Kanske. Men eftersom de inte finns statistik så kan ingen säga att blandraser är sjukare, eller hur? 

man kan inte säga att det är ett stort mörkertal med sjuka blandraser så man utgår ifrån att de är sjukast. 
jag säger inte att blandraser är friskare, för det är som sagt ett stort mörkertal så jag tänker inte yttra mig om det, men renraser är inte alltid så jäkla friska de heller.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

VildaVittra
2

#40 Och de dolda egenskaperna skulle då renraser vara skyddade mot? Är SKK-stämpeln genetikavvisande?

Faktiskt så skulle samma sak hända hos renraserna med samma intervall som hos blandraserna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Teddies matte]
3

#43 MEN den stora poängen är ju att man har en mycket större chans att få en frisk hund hos renras eftersom du kan kolla upp sjukdomshistorian i släkten, vilket du inte kan med blandras. Köparna bär ju ett ansvar, skiter man i att ta reda på viktig information innan köp har man sig själv att skylla till stor del.

vallhund
3

#43 Jag litar mer på försäkringsbolagen än dina erfarenheter.

http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/skaffahund/1.88410

Blandisar ligger i mellanklassen, dvs de är varken dyrare eller billigare att försäkra än ca ½ av alla hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.