könsmogen tax
Den 1 januari fyller mitt lilla hjärtegull 6månader. Han är en Tax som, vad jag förstår blev könsmogen förra veckan. Just nu är han fruktansvärt krävande. Börjat jucka när vi ligger i sängen men värst av allt är att han "leker med munnen". Han är inte elak men jag har blivit hans vandrande tuggleksak. Eller hoppborg. Det är ju roligt att han är glad men nu har valptänderna bytts och det börjar göra riktigt ont bland. Vi brukar knuffa bort, avleda och alla andra metoder, tjuta eller (det som oftast funkar) ropa aj.
Som den Tax som han är ger han sig oftast inte. Våran nya teknik är att "avvisa" honom. Biter han hårt eller lever rövare, stoppar vi ner honom på golvet och ignorerar honom tills han är lugn och söker kontakt på ett trevligt sätt. Han har mängder med ben i alla former, smaker och material. Leksaker och aktiveras både fysiskt och mentalt. Vi går på kurs men just nu är det ett litet glapp i och med jul och allt men ska träffa henne innan nyår.
Någon som har några tips och knep innan jag blir tokig. Känner mig nästan kränkt när jag blir använd som tuggleksak även om jag förstår att han bara vill leka och att det självklart inte är personligt
alla tips, knep och uppmuntran uppskattas!
Anna och taxen Max
Han har ingen respekt för dej. Du behöver visa dej som lite av en flockledare och inte (ursäkta uttrycket) pjoska för mycket med honom. Vi har flera taxar här och vi har aldrig haft problem med detta. Men jag vet andra som haft det. När man kommer så långt att hunden är en hund och ingen bäbis, då kommer problemet sakta att upphöra.
Jag ber om ursäkt att det här låter lite hårt men så är det. Vår första Tax skulle ta över och var stöddig så det förslog och betedde sej väldigt illa. Men vi fick lite hjälp och problemen försvann. Den taxen hade lite otur med operation som liten och vi behandlade nog honom som en bäbis alldeles för länge. Vi var ju så himla rädda om honom.
Och rädda om våra djur ska vi alltid vara. Men på en hunds nivå. Är du med i Taxklubben kan du få kontakt med många likasinnade och få både tips och råd.
Lycka till med din lilla Taxeluring…
Hälsning från en stor djurvän
#1 det är bra att du är ärlig! Du är ärlig på ett sätt jag uppskattar, rak men inte dömande. Jag ska jobba på det du säger och träna hårdare. Då är det bra att jag sätter tex ner han på golvet och "avvisar" honom? Tack för din insyn :) dom är luriga dom där taxarna och så smarta :)
Anna och taxen Max
#2 Phu…jag trodde du skulle vara mycket sur på mej för mitt raka rättframma svar.
Jag har en Nobstik på 5 månader som inte kommer från min egna uppfödning. Jag har aldrig varit med om att ett så litet odjur kunde vara så stöddig mot äldre hundar.
Nu har jag blivit MYCKET bestämd mot henne. Hon får mat sist, går sist ut och sist in. Och får även gå ut till hundgården tillsammans med ett par äldre nobstikar som är bra på hunduppfostran på hundspråket, några timmar varje dag. Dom är inte elaka, men bestämda. Den här veckan har hon varit mycket lugnare och timidare. På ett mycket bra hund vis. Absolut inte stukad på något vis. Mer harmonisk. När hon kommer in är hon givetvis jätteglad men sedan kan hon lägga sej och tugga ben tillsammans med stövarna i lugn och ro eller plocka godis på klossbrädan.
#3 vi har tyvärr inga "bra" vuxna hundar som kan hjälpa till. Funkar på att åka och hälsa på mamman och se om jag inte kan få lite assistans :p men ska på träning i morgon och har börjat vara stenhård. Är han dum får han helt enkelt inte vara med. Tror det är lite skillnad till det bättre. Iallafall räcker det att ta ner honom 1-2 gånger och inte 5 :p
Anna och taxen Max
Det är bara stå ut det går över har inget med dig som flockledare att göra. Säg nej eller ajaj och avbryt. Ge honom något annat att göra.
:)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#5 just nu säger jag Aj, ganska högt, alltså jag skriker ju inte på honom men säger det mycket högre än jag pratar normalt. sen åker han, om han inte slutar, ner på golvet och blir ignorerad. när han är lugn och söker kontakt får han komma tillbaka och så börjar vi om igen. igår bet han mig i ansiktet, på lek. kan säga att jag inte tyckte det var roligt. då fick han absolut inte vara med och vi får se hur det blir om han gör det igen. jag har funderat på att bita tillbaka. dock tror jag det var av misstag han fick tag i min läpp för han har varit mer försiktig sen dess. tror han märkte på mig att jag inte tyckte det var ok, jag va faktiskt riktigt arg och han fick inte vara hos mig som han alltid får på en stund. jag gjorde inget eller skrek på han. jag bara sände ut avvisande energi, även om jag kokade på insidan.
Anna och taxen Max
#6 Att bita tillbaka är inget bra. Nu går du ju på träning och du säger att du redan sett skillnad. Vad bra. Passa på att ställa alla frågor du har och utnyttja att du har en stor hjälp på kursen. Ett bra tips är att vara rak i ryggen (låter knäppt, jag vet) men det fungerar också. Hundar läser av oss.
Det här kommer gå galant ska du se. Du är ju öppen och medveten om problemen så det kommer helt säkert att lösa sej till slut.
(Mitt lilla monster har lugnat ner sej väldigt mycket och är inte alls så mycket på som hon var för bara ett par veckor sedan. Man får inte glömma att dom är valpar och har mycket att lära)
#7 jag vet. Det är bara det man vill göra :) men nu har det börjat ge resultat och jag tvivlar att situation kommer upp där jag skulle ha lust att bita tillbaka. Min tränare tyckte jag gjorde rätt och sa att det garanterat kommer försvinna om det inte blir lönsamt för honom att bita, ens på lek. Biter han i händerna blir det ingen mer lek osv. Han är smart så jag tror att han fattar snart. Jag upplever att det redanablivit bättre.
Anna och taxen Max
låter bra att du knuffar ner honom på golvet när han börjar bitas :) jag tror snart att han kommer förstå att "bita matte = får inte vara med". Ett tips är att knuffa ner honom när han börjar hetsa upp sig i sängen/soffan även om han ännu inte börjat bitas, lära honom att "soffa/säng=ta det lugnt" :)
#8 härligt att det blir bättre :)
# Vad härligt🐶
#9 Tack :) ska börja med det. Påverka innan det blir problem :)
Anna och taxen Max