Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1683 ggr
linda88
0

Balansövningar på gymboll

Idag var jag iväg o köpte en liten gymboll som jag tänkte öva upp hundarnas balans med. Testade lite snabbt att lägga bollen i ett hörn så de blev fullt stöd o Norma klev direkt upp med framtassarna på och tyckte det var riktigt roligt. Det jag vill få ut är att de skall kunna stå med framtassar fritt och baktassar fritt. Flo som är så pass liten ska nog klara o stå på bollen med alla tassar också. Klossträning på boll, funkar de?

Tar gärna emot tips på hur ni som pysslar med detta gått till väga och hur ni har ökat svårigheten. Lägg gärna upp en bild på er balanserande hund också :) 

[Tess86]
0

Jag brukade träna balans på boll med jämthunden, och hon är en riktig klump. Jag tog på henne en rejäl sele, med flera magband (sån där som man kan ha när man klättrar i berg och sånt och lyfta hunden i), så kunde jag lyfta och hålla henne i selen och hjälpa till utan risk för att skada henne. Jag fick upp hela tjejen på bollen, alla fyra ben, och så fick hon stå där och vingla medan jag höll bollen någorlunda stilla och höll en hand i selens handtag så att hon inte skulle dratta i golvet. Från den utgångspunkten lät jag henne stå, sitta och ligga om vartannat. Jag rullade bollen fram och tillbaka så att hon fick gå med. Jag lyfte också ett ben i taget så att hon fick stå på tre ben. 

Tyvärr tog träningen slut när nya hunden tyckte att det såg ut som en jätterolig, stor leksaksboll och bet hål på den. Jag har inte tagit mig för att köpa en ny. Jag tror att jag tog en del bilder på spektaklet (😛) men jag har ingen aning om var bland alla tusentals bilder de ligger.

linda88
1

Å vad roligt de låtar :) Nu skall de tränas flitigt. Vi har ju kennelhosta här hemma så detta är väl vad vi får syssla med de närmaste veckorna :P

[Tess86]
1

Det låter som en utmärkt aktivitet när man inte kan vara ute så mycket. Lycka till! (Och krya på vovven)

Cahira
0

Jag klämmer in den mellan mig själv och en soffa så Apache kan klättra över sina tassar successivt och lätt kan backa till soffan om balansen känns osäker. Måste bygga muskelaturen långsamt för att kunna hålla uppe sin kropp på sådan yta. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.