smarta hundar
I dag kom jag över ett YouTube klipp som hette Att få en terrier att spela död på 10 min. Jag vet att min lilla terrierhane på 6 mån är smart så jag antog utmaningen. Men döm om min förvåning när lilla valpen gjorde exakt vad jag ville på första försöket. 35 sek stannade vi klockan på. Så nu utmanar jag vidare! Vilka klar att få sin hund att spela död utan förkunskaper inom 10 min ?
Inte jag! ^^ Kan du länka det klippet?
Enja kan jag tänka mig fixar det Donna o Nellie haha ne 😃 visa gärna länken så ska jag se om vi kan anta utmaningen :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det denna videon ni söker? :)
-
Tack sugar mist Det är rätt klipp
Har lärt in en massa saker på väldigt kort tid, Hugo förstår väldigt snabbt vad man vill. Spela död tog oss kanske 2 minuter innan han visste vad jag ville att han skulle göra. Efter 5 minuter kunde han det klockrent. Samma sak med buga, det kunde han direkt så det tog väl också någon minut.
Min hund kunde rulla runt så för oss gick de väldigt fort. Dock fick jag ju lära tvärtom, att stanna Halv vägs ;) haha
Min valp lägger sig på sidan när jag gör pistoltecken med handen och försöker låta som en. Han faller dock i slow motion.
/ Ellen Bajsnåmi
Det blir lite missvisande att säga att hunden kan det klockrent efter någon minut eller mindre. Eller, förvisso kanske den klarar av det just då och där, men i andra miljöer? Utomhus? På ica-parkeringen? Ett situationsbundet eller miljöbundet, dvs Tillfälligt "kunnande" kan det nog handla om, men inte så mycket mer.
Varför jag tar upp det, är att många tränar saker inomhus, många bara i ett enda rum. Hunden "lär sig" snabbt, sedan blir de besvikna och till och med irriterade på hunden när de vill visa kompisar eller grannar vad hunden kan. - Men … hemma kan den ju.
Hundar ÄR väldigt lättlärda, men kom ihåg att träna i olika miljöer, så att hunden lär sig att generalisera. Då får man så mycket mer ut av sitt hundtränande :)
Men …. oavsett det, så är det ett kul trick :)
Elvis kan det inte, har försökt träna men han tycker att jag kräver för mycket och går undan 😕 Jättetrist då han är/var rätt så snabblärd när han var yngre och tyckte att trix var jättekul.
#9 Patience! Min tjej klarar ratt manga tricks nu och hon ar snart 5 ar…Och jag borjade bara ett ar sen… men nar hon inte forstar gar hon bort. Jag brukade bli frustrerad men blir inte det mer. Men alla hundar ar ju olika…
#8 min tik gor det trick hon kan précis overallt - beachen, parken, affaren, marknaden. :) Bara det finns en boll :p
#10 Det betyder att du faktiskt VARIT på beachen, parken, affären marknaden och överallt och tränat :)
#10 Hur gjorde du för att hon skulle tycka trix är roligt? För inte ens de "gamla" trixen han kan verkar så roliga längre 😕 Blir alltid jätteglad och ger godis/lek när han gör rätt men ibland går han bara undan. Är han helt enkelt inte sugen på träning eller vad?
Filmen är över 7 minuter lång och det stoppas flera gånger, så jag skulle inte vara fullt övertygad om att det skedde under 10 minuter.
Omöjligt är det såklart inte, vår tik har lärt sig sina trick på mycket kort tid, men ang filmen så finns inget som säger att det verkligen gjordes på 10 minuter, förutom rubriken.
#11 Yep, true :)
#12 Hon ALSKAR sin boll. Sa om jag lar henne ngt nytt har jag alltid den med mig. Hon ar ej godis hund. Vad tycker din hund om mest? Hitta ngt han alskar, kanske prova olika godisar osv och gor bara ett trick i taget pa en jatte kort stund kanske ngt han redan vet… 30 sekunder kanske? Sen bli jatteglad som du sa och ta break :) Jag kollade lite pa hur jag larde in tricks ocksa, for min hund lar sig pa ett annat satt an min pojkvans hund. Sa jag kollade lite pa youtube pa olika satt att lara in ett trick som att sitta fint :) Lycka till! :)
#14 Okej ska rannsaka mig själv hur jag gör när vi tränar tricks :) Han älskar torkad kyckling, korv och köttbullar men jag ska se om det fungerar bättre med en leksak. Tack för tipsen :D
min jack russel terrier har lärt sig en del av dem trix hon kan på 10-20 minuter