Stötande eller apporterande jakthund.
Hejsan,
har en fundering, har en valp på 12 veckor som är en fyrvägskorsning, han är 50% Labrador, 25% shäfer, 12,5% setter och 12,5% pointer.
Är intresserad av att börja jaga med honom, och jag funderar på vad han skulle fungera bäst som, stötande eller aporterande jakthud. för setter och pointed är ju stötande medans labradoren är apporterande
Vad tror ni? :-)
trevlig kväll
testa lite och se vad han är bäst på :)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Hur kan jag testa det på bästa sätt? finns de något beteende man kan hålla utkik efter? :)
#2 Om du vet hur stötande hundar arbetar under jakt så torde du kunna se om hunden markerar fågel ganska tidigt. Har du någon som helst ambition att använda den som stötande hund i praktisk jakt så börja redan nu med lydnaden, de hundarna kräver en oerhörd stadga för att fungera.
Har du tur får du både och i samma hund, har du otur fungerar ingetdera. Testa och se. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#2 jag vet inte så mycket stötande, men apporterande kan jag lite om. men vet bara en sak du kan testa för att se om han skulle kunna funka. testa om han gillar att bära :) om han inte vill bära så skulle jag testa stötande istället. man kan ju träna till att få honom att bära, men inte så kul för honom om han inte vill bära. alla retrievers(finns såklart de som inte gör) gillar att bära på saker. så är han inte intresserad av att bära så kan man testa med stötande.
#5 Stötande hundar apporterar det fällda viltet.
då ska jag testa mig fram, jag har märkt att labradoren i han kommer fram ofta, ute på promenaderna så ska han ALLTID bära på pinnar, men har vi träffat på lite skator som han först hoppar efter och sedan står han still eventuellt sätter sig ned, är detta då tecken på att han markerar? :)
Stötande är väl ändå vad spaniels gör? Stöter upp viltet från marken? Visst de apporterar med, men retrievers stöter ju inte upp vilt från fält.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#6 jaha, det visste jag inte ;) inte så konstigt. det ända jag vet är att man stöter upp vilt.
haha ja de är jag har skrivit fel, pointed och setter är stående fågelhundar och inte stötande :P Retrivers är bara apporterande :)
oj, jag tänkte på stående men skrev stötande… xD måste varit för jag läst slarvigt och bara fått in raserna ordentligt i huvudet. de vet jag att de är stående ;)