Labradoodle avel i mellan Sverige
Hej, jag funderar på att avla min labradoodle tik med en labradoodle hane men det finns nästan inga som vill avla sina hanar. Om ni vet någon som har en labradoodle hane som vill avla så skriv gärna det.
Du tycker inte att det redan finns blandrasvalpar så att det räcker och blir över?
Är du seriöst intresserad av avel går du uppfödarutbildning först och skaffar dig mentorer och sätter dig in i avel ordentligt under flera år, sedan skaffar du dig också en utmärkt avelshund, man börjar inte bara avla hux flux och tar en tik man råkar ha.
#2 Okej, tack för att du säger det.
#2 Okej, tack för att du säger det.
Vad har du för syfte med din avel? varför vill du avla på just din tik och varför vill du föda upp blandrashundar? Vad har du gjort för hälsotester på din hund och vilka krav har du på en ev hane?
Tycker verkligen att du bör tänka dig för 10 gånger innan du avlar på din labradoodel. Det finns alldeles för många hundar idag, framför allt blandraser.Det har blivit lite slit o släng vara. Tycker det är ansvarsfullt av ägarna till labradoodelhanarna att inte avla vidare.
Eftersom jag bl a är jourhem åt omplaceringshundar ser jag alldeles för mycket vad som händer hundar som ägarna tröttnar på, hundar som blir omhändertagna av polis, ägarna klarar inte av hunden, ägare om är okunniga om vad det innebär att ha hund, hundar som har miserabla förhållanden osv, osv.
Tråden låses då trådskaparen har avregistrerat sig.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se