Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 619 ggr
hoolie
0

klippa klorna!

Hej! har ett litet bekymmer..min lilla vovve vägrar få sin klor klippta, hon blir skitarg och helt vild! Finns det ngt annat sätt än att klippa eller ngn som har tips om hur jag ska gå tillväga? tack på förhand:)

LinaLj
1

Hur gör du i dagsläget?

Cahira
0

Testa fila ned klorna. Vår ena hund klarar inte av klippljudet av tången så vi filar hans klor. Tar mycket längre tid men whatever floats your boat liksom.

Annars kan det vara tången som är slö. En riktigt vass klotång skivar av klon, inte nyper av den vilket även får min duktiga kloklipparhund att bli helt galen. 

Klotänger ser jag som förbrukningsvara och köper nya rätt så ofta för att se till så de är vassa. Brukar även ta vatten och en barntandborste och skrubba av klorna innan så värsta smutsen är borta då grus och annat gör tången slö fortare. 

Billiga klotänger är i princip alltid skräp, och håll dig undan t.ex. maxi och liknande och köp riktig klotång på en djuraffär. Fråga vad de rekommenderar. 

Man kan säkert slipa dom men jag har ingen kunskap i sliperi så jag ser det som en hundutgift istället.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jamie+Engla
0

Hade lite problem med en hund jag hade hos mig för att träna inför utställning.. (collie) Men jag gör som jag gör med mina egna, håller fast o ger min ja j*vlar inte! Idag ligger hon på rygg o halvsover medans ägaren klipper klor. Mina blir klippta varje vecka så de e vana, har dock en liten valp nu som är kittlig. Men jag ger mig inte, ska jag klippa klor, så ska jag! Även om de tramsar och jag klipper för långt, så fortsätter jag =) En bra tång är ganska bra, men tycker #2 förklarat hur du ska ta dig tillväga där =)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

hoolie
0

Tack Cahira! Fila! varför har jag inte tänkt på det..!? då ska jag införskaffa mig en redig fil imorgon och testa det. 

Det är en omplaceringshund som har blivit som har blivit väldigt illa skött så jag har prioriterat andra problem före klorna dom 6 veckor jag haft henne, har ju självklart testat många gånger att klippa klorna. Hon är ju bara 7 mån så det kanske blir bättre av sig själv.

Praefatio
0

#4 Tips är fotfil :) Vanliga nagelfilar slits ner för fort. Jag klipper lite först, och filar det sista.

Cahira
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Folk brukar rekommendera fotfil så det är vad jag kör på. Brukar gå lite snabbare då sandpappret är grovare. :)

Jag har själv en omplacering som blivit illa behandlad och klickerträning gjorde under på honom inom i princip alla områden. Att pilla med tassarna, ta i klorna m.m.

Kolla denna!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.