Labradoodel
Är intresserad av att skaffa en labradoodel, vet någon fler nackdelar med den rasen och några fördelar?
Om ni vet kan ni gärna informera om uppfödare som föder upp sådana valpar
Det är ingen ras, vet du vad du vill ha för hund skall du skaffa dig en renras, med blandras kan du aldrig vara säker på vad du får.
Vad är det du söker i en kommande hund, varför inte en pudel eller labrador?
okej, Har dock hört att dom är en ganska bra kombination..
#2 Knappast, det kan bli precis hur som helst. Eftersom det förekommer en del sjukdomar/defekter i båda raserna är risken stor att man får en sjuk hund. Pälsen blir ofta också helt galet jobbig vid denna typ av blandningar.
Så lista upp för dig själv precis allt som den kommande hunden måste passa in på och sedan börjar du leta raser utefter det.
#2 labradoodle är en helt underbar kombination. Jag är så nöjd med båda mina här hemma. Vi har Australian labradoodle och ska ha valpar nu i slutet på augusti. Kan också säga att både tiken och hanen har gjort fler hälsotester än dom flesta renrasiga hundarna. Och pälsen är det inget fel på den är som på en pudel. Om du vill veta mer kan du skicka ett meddelande till mig!
#4 Får jag fråga, vilka hälsotester?
-
#5 mina hundar har gjort 18 tester. Bland annat höfter , armbågar, ögon och han har gjort dna tester för olika sjukdomar mm
#6 Rabbla gärna upp alla tester, är intressant vilka du gjort (:
-
#4 Att påstå att pälsen alltid skulle vara som på en pudel är inte rätt, finns de som absolut inte har någon likhet med pudelpälsar. Får ofta hit ägare som sliter sig i håret och är så besvärade över sina hundars pälsar, hur mycket de än försöker kamma, borsta, reda ut tovor och sköter pälsen så funkar det inte, de blir dåliga iallafall.
Nyfiken, hur många led har ni undersökt på dessa sätt? Då förutsätter jag att det rör sig om röntgen både fram och bak, ögonlysning, ev. även patellakoll, uppkollade för övriga rasbundna sjukdomar. På vilket sätt skulle de ha gjort fler är jag också nyfiken över, detta är ju vad man alltid kollar upp innan avel.
#8 Påpekade en bra sak, hur måna generationer bak är kollade?
-
Nu pratar jag om Australian labradoodle och inte första generationen labradoodle. Det är stor skillnad. Då vi köpte dom från England har inte jag gjort testerna men jag har papper på att dom är gjorda. Och jag har inte papperna här nu, men kolla det så fort jag kan. Vi hade för några år sedan en kull på första generationen och vi ser stor skillnad på dom och våra Australian labradoodle.
#10 Vad hände med att skriva alla teserna..? Fortfarande nyfiken på vilka tester du har gjort.
-
Har för cirka 3 år sedan haft en Bishon Frisé/pudel och hans päls var inte så svårhanterlig, om man borstar igenom innan under och efter klipning och några gånger mellan klippning ska det inte vara några problem.
#8 *
Eller om man har tid och kunskap är det inte så stort problem, lägger gärna ner tid på att kamma och karda etc
TS. Tänk på att en labrador+pudelmix och en labradoodle som är avlad i flera led inte är samma sak. Jag skulle undvika det första, eller, snarare, jag ser ingen anledning att köpa en sådan i stället för att köpa en av renraserna i den.
En uppfödare som däremot bara parar labradoodles med andra labradoodles och så har gjort i flera generationer, är en helt annan sak. Om man inte bryr sig om utställning eller titlar med mera som man bara kan få med renras, så orka bry sig att det inte är en "godkänd" ras. Däremot ska du ALLTID bry dig om hälsokontroller och mål med aveln. Vad tänkte uppfödaren med just den kombon?
Men en labrador + pudel som fått en valp är bara en labradoodle till namnet. Den kan vara precis hur som helst och har antagligen en rätt oseriös "uppfödare" bakom sig.
Tester våra hundar är testade mot… Muskelfel Olika ögon/ näthinnasjukdomar Sköldkötlen CIAD NCL GLD MPS CD SCID SCIW SCIX URINSTEN NARKOLEPSI MUSKELSVAGHET 3 olika ämnesomsättningssjukdomar Blodsjukdom Blödarsjukan Blodplättssjukdom Nervsjukdom
Folk hatar blandrasavel. Jag är inte förtjust i den själv. Tycker dock inte alltid det är nödvändigt att göra vad som i verkligheten hade motsvarat att typ stå och läxa upp en total främling obevekligt och utdraget. (Inte i den här tråden specifikt, här är det milt, men när ämnet blandras kommer upp så tar det verkligen hus i helvete, det måste vi väl alla hålla med om).
Jag tycker det är lite intressant att hälsoaspekterna alltid kommer upp, för när någon skriver att de vill köpa en renrasig hund av en "sjuk" ras så klandras inte personen för detta, för att hen stöder en sådan avel. Aldrig. Så att köpa en potentiellt jättesjuk hund pga sina gener för 10.000 är HELT ok. Men att göra detsamma, fast för halva den kostnaden, det betraktas nästan som ett brott mot SKKs heliga lagar för hundmänniskor.
Jag hårddrar som in i helvete här, det hoppas jag alla begriper.
Allt jag ville ha sagt är att även om jag inte tycker att blandrasavel är en god idé på något plan, (jag har både en och flera invändningar mot den…) så tycker jag faktiskt att även renrasaveln har jävligt mkt att stå till svars för också, men det är aldrig någonsin något som tas ut på hundköparen.
Funny how that works.
Inte sjutton kan man testa om en hund kommer att drabbas av allt detta!!
#17 +1
#16 Så allt det är vad som förekommer hos blandningen, skrämmande.
I hur många led testas detta?
Detta förekommer inte i rasen utan dom testas för att man vill hålla dom så friska som dom är idag. Som jag tycker borde alla hundar testas mot detta då man inte ska avla på sjuka djur. Vi har fårt 6 led tillbaka och vi tittade på massa papper när vi hämtade hundaran så det är långt tillbaka.
#22 Jo, men är dessa 6 led alla testade för precis samma sak? Den långa listan på sjukdomar finner jag inte så relevant utan tänker då på det som förekommer i bägge raserna, höfter, armbågar, patella och ögonsjukdomarna.
Höfter armbågar och ögon kan självklart förekomma men det kan förekomma i renrasiga också. Man testar allt för att man vill hålla dom så friska som dom är. Vi har bara tester på armbågar höfter och ögon på dom sex leden. Dom är testade utananmärkning så jag ser inte problemet i det. Australian labradoodle är den Underbaraste "rasen jag har träffat och det ligger mycket jobb och arbete bakom "rasen".
#17: Vi är nog inte på samma forum eller läser samma trådar för det är OFTA det diskuteras angående avel på sjuka renraser och folk är genomgående mycket negativa till det kan jag berätta.
Ja, det stämmer att folk naturligtvis är negativa till det! Nu var det ju inte det jag skrev om. Jag skrev inte att renrasaveln inte får ta någon skit, jag skrev att det tas aldrig ut på hundköparen. Och det är rätt stor skillnad mellan de två sakerna. Jag är inte så bra att uttrycka mig i skrift (eller verbalt heller för den delen haha) men det står ju så rätt ut i den nästa sista meningen i inlägget.
Inte bara ang detta så tycker jag det så ofta blir en otroligt hätsk stämning på hundforum, (för att vi alla är så passionerade ang vår hobby förmodligen) och vissa beter sig som att de drar personen inför rättegång online, och CAN'T WE ALL JUST GET ALONG *slår mig ner och sjunger kumbaya*
Öh, och förlåt TS för att jag totalt kapar din tråd om Labradoodel. Jag har ingenting att bidra till din tråd alls, utöver att enligt mig så är det en möjlig fördel att namnet är lite roligt att säga.
#26: Jag förstod och håller ändå inte med helt enkelt för att jag ofta ser det påpekas även till individer som är intresserade, på väg att köpa eller har köpt en viss ras. Både när det gäller sjukdomar men också vad en viss ras kräver. Antagligen för att folk bryr sig om hundarna, det är ju dem som utan beslutanderätt i frågan får ta största smällen.
#17 & #18
I dessa lägen önskar man att man kunde trycka på bra inlägg knappen 10x om!!
Till sugar mist och teddis matte: vilka hälsotester gjordes på era hundars föräldrar? Hur många lång bak är dessa tester gjorda? Har ni själva gjort några tester? Och ni får självklart gärna skriva en lista på exakt vad som kollades:-D
#29 Det som är relevant inom rasen, röntgen, ögonlysning och kontroll av bfje. Även om det inte förekommer särskilt ofta är även flera hundar kollade för patella. De är uppkollade så långt bak som hundarna är kända. Har själv röntgat, ögonlyst och kollat för patella. Rasen bär inte på några speciella sjukdomar.
En labradoodle kan bli en utmärkt vårdhund vilket denna lille kille ska försöka bli :)
Mvh Sanna ❤
Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com
#29 Höftled, MH, Armbåg, Ögon. Det som behövs inom rasen dvs.
Min hunds tam är kollad så långt bak det går, även MH testade.
Opsis är MH testad, hd röntgad, armbågar och ögonlyst. Ska även göra BPH och MT, även skaffa en del meriter på honom :-)
Han är fria höfter och armbågar, UA på ögon.
-
Då undrar jag lite sådär diplomatiskt;
Vad mer begär man utav en hundras som inte ännu är registrerad i SKK, om de tydligen inte hjälper att rasen utför hälsotester för så mycket som möjligt för att ta reda på om de finns mer sjukdomar som kanske uppkommer?
Det tycker iaf jag är seriöst och ambitiöst!
Tycker de är onödigt otrevlig ton i detta inlägget..
#1 Jag har en Labradoodle själv som är hur snäll som helst hon har aldrig morrat eller bitit någon. Hon har inte varit sjuk och inte haft problem med pälsen de två år jag haft henne. Jag köpte henne i skåne hos uppfödaren Hööks. Jag förstår inte varför några är så emot rasen den är faktiskt fram avlad för att vara ledarhund för blinda som är allergiska mot hundar. Fast nästan alla som kommenterar har en poäng i någonting.
#34 dock är det ingen ras, utan en blandras. Precis som "puggle", "cheweenie", "cockerpoo" och många mer. Så ingen är emot blandraser, utan aveln som väldigt många gånger är oseriös.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#34 - fast där är det fel, för projektet med att ta fram allergivänliga hundar av just den kombinationen lades ner - just för att det inte gick att säga hur pälsen blev. En korsning pudel ? labrador (eller golden för all del) får inte ren pudelpäls och den blir inte heller alltid fällfri.
Finns en sådan korsning här och den har absolut inte pudelpäls. Lång och vågig päls i megamängder ja - men inte krullig och om den är fällfri vete katten.
#35 & #36 Okej, fast varför är så många emot aveln det är precis som om jag skulle säga att jag är emot golden retrivers Inget illa mot er jag bara undrar:)
#37 nej för hos golden retrievern kan man kolla många led tillbaka+att den är regestrerad i SKK (om det inte är en oreggad men nu utgår jag ifrån att den är det) och är renrasig, hos en blandras kan man varken regga eller kolla bakåt i ledet. Klart man kan göra egenstamtavla, men där vet man aldrig om det stämmer.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#38 Okej tack
Var in och kikade på hööks hemsida och dom använder ju tydligen renrasiga pudlar till sin avel också… Är inte meningen med att skapa ny ras att använda korsning+korsning och inte fortsätta blanda in renras…
Eller finns det fortfarande så pass lite avelsmaterial så att man måste använda sig av rasrena hundar
Jisses… 22-25000:- för en blandras??? 😮
http://www.globalanimal.org/2010/12/02/man-who-created-labradoodles-regrets-the-cross-breed/25768/
Han som startade upp labradoodel-uppfödningen ångrar att han gjorde det.