Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1804 ggr
nitisen
0

Tassberöring=panik

Min valp på 15v. får panik då det kommer till tassberöring. Jag får knappt peta på tassarna utan att han skriker rakt ut och kastar sig iväg. Det är nästintill omöjligt att klippa klorna på honom eller torka tassarna. Får helst inte torka övriga delar av kroppen heller och inte borsta honom.

Det är en finsk lapphundsgrabb som jag haft sen han var 12v.
Testat mata honom med godis medan jag klappar på tassarna. Funkade någon enstaka gång men nu spottar han ut godisarna direkt.

Känner mig helt hjälplös, vet inte vad jag ska göra! Det skär i hjärtat på mig då han skriker så. Jag förstår inte varför han tycker det är så otäckt heller. Är dags att klippa klorna snart och jag gruvar mig för det. Vill att han ska tycka att det är en trevlig grej och inte något hemskt.

Jax <3

em.nord
1

Gud så tråkigt för er! =(

Hm, min första tanke är faktiskt att han har ont. Valpar kan visa ovilja, vist, men panik och skrika det är inte normalt.

Eller har det hänt honom något riktigt hemskt hos uppfödaren. Pratat med dom? Valpar brukar vara kloklippta iaf en gång innan 8v. Veterinärbesiktningen ska dom ju också kolla tassar. Så låter väldigt konstigt.

Hoppas på fler tankar från andra! Och att det löser sig för er!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Majken!
4

Be någon som inte tycker det är jobbigt när valpen skriker att klippa. Förmodligen behöver den bara hållas fast och acceptera läget, men det lär inte fungera att du själv gör det om du redan nu börjat oroa dig. Har du någon duktig kompis du kan be om hjälp?

nitisen
0

Han har varit "rädd om" tassarna hela tiden enligt uppfödaren och några av hans kullsyskon tycker också att det är obehagligt.

Han verkar inte ha ont eftersom han slickar inte på tassarna massor som vår äldre gör då han har ont och han springer på dem utan problem.

Han veterinärbesiktades fredag innan jag hämtade, hämtade på söndagen. Ua där. Känns konstigt om han skulle ha ont. :/

Jax <3

Majken!
2

Han har med största sannolikhet inte ont, valpar behöver lära sig att få klorna klippta-de föds inte med den kunskapen.

nitisen
0

Alltså, jag kan inte ens torka tassarna, då måste jag lyfta upp honom och han kastar sig iväg. Man måste verkligen blåhålla honom. :o

Har klippt klorna en gång och det gick sådär, han var ganska stilla i början men sen gick det inte alls. Får se om jag får åka till mamma och pappa och fixa det.

Han tycker det är obehagligt att ligga på rygg, så länge han inte lagt sig själv så. Kanske pappas cocker kan ge bra erfarenhet som gärna ligger på rygg och får klorna klippta. Men jag vet inte. :/

Vi har aldrig haft detta problem med någon hund tidigare.

Jax <3

Majken!
1

Lägg inte hunden på rygg då? Oavsett om den står, sitter eller ligger när man klipper så måste man genomföra den proceduren. Men om dina föräldrar kan hjälpa så är ju det kanon.

nitisen
0

Han satt i mitt knä första gången och gå gick det ganska bra men inte nu. Har försökt klippa med att han står på en höjd men han kastar sig iväg oavsett vad jag gör.

Inte lagt han på rygg då jag ska klippa men nog så pappa skulle göra men jag får se.

De ska ha kattungar snart så de har nog inte tid att hjälpa nu i veckan men nästa kanske för då är ju kattungarna redan födda. Ska ringa pappa ikväll.

Jag har inga problem med att klippa klor på djur och min katt är en ängel när det kommer till det. Det är bara så jobbigt nu att min valp tycker det är hemskt. Vill ju inte att han ska tycka det är en pina. :/ Men samtidigt måste han ju få sina klor klippta.

Jax <3

Majken!
2

Mitt tips är att du bestämmer dig för att det inte alls är synd om din fina, välmående valp, och börjar klippa hans klor varannan dag tills det går som en dans.

Em_
0

Hur gott godis har du? Min flappe uthärdar mycket för rått kött. Torra godisar är inte värda att offra klorna för ^^

Om du släpper när han ylar har han antagligen lärt sig det och ylar för att komma loss. Olika hundar verkar gilla/accepter olika ställningar olika bra, så testa olika. 

I din situation hade jag försökt vara två och klippa klorna. En som kramar fast valpen och en som klipper klorna så snabbt det bara går. Kort belöning efter varje tass, utan att man släpper ner den och sedan fortsatt kel och belöning efteråt, utan att valpen får springa i väg direkt. 

När valpen är lite trött och avslappnad kan man leka en pet-lek, lite som när man leker byta/loss, utan krav. Jag sa t.ex. "pet" nuddade en tass, belönade. När hunden är bekväm med att man nuddar håller man lite längre, hårdare, tar om hela tassen, etc. Jag tycker hunden blir lugnare när den vet vad som ska hända. Innan man har kommit så långt med petandet att hunden accepterar att man klipper är det viktigt att hålla isär klippning och petlek, annars sviker man förtroendet man har byggt upp.

nitisen
0

Har aldrig släppt då han skriker, vet att det ger fel signaler men han verkligen kastar sig ur greppet, gör allt för att fly. Min cocker gjorde så vid borstning så jag satt på han, inte hårt och tungt (var 12år så vägde ju runt 39kg) men för att markera och då gick det men jag kan ju inte sitta på en valp. Min cocker var vuxen.

Vi har kört med levergodis som han älskar i övrigt och gör allt för utom att låta mig ta på tassarna, fick göra det första gången. Tänkte köpa korv eller köttbullar som han kan få bitar av.

Jax <3

anfo89
4

Hinner inte skriva mycket nu, men lär honom att tassberörning är något positivt. Klickerträning med andra ord :) Här är en bra video: http://www.youtube.com/watch?v=YbkItGPW2yg

Börja försiktigt och klicka och ge godis så fort du bara nuddar hans tassar.

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

FaileD
0

Klipp en klo varje dag kanske?

Sofy
0

Jag har gjort ungefär som #11s video på min hund som inte alls är förtjust när man tar i tassarna på honom. Han är van vid hantering från födseln men tycker trots all träning att det är obehagligt men efter mycket träning att bara acceptera att man tar i tassarna finner han sig i läget även om han inte tycker om det sådär super mycket.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

nitisen
0

Ska testa mig fram och träna. Fick klappa på tassarna nyss då han låg i soffan. Överöste med beröm. Måste dock klippa klorna snart.

Jax <3

Elander
1

Vi har kört med belöningsmetoden då våran hund tycker det är jätteobehagligt när man grejar med hans tassar. 

Inte ovanligt med hundar som är rädda om sina tassar, evolutionärt sätt är en varg med "trasiga" tassar en värdelös varg som inte kan skaffa sig föda.

Pröva ge köttbullar efter varje klippt klo, prata med lugn röst. Ta god tid på dig, håll honom stabilt. Prata inte när han stretar emot, när alla tassar är klippta så kör en riktigt kalasrolig lekstund!

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

fridaas
2

Gör avslappningsövningar med valpen, sätt dig på golvet med valpen i knät (eller i soffan om hunden nu får vara där), lägg den antingen på sidan eller på rygg mellan dina ben. Hunden ska ligga så tills den är helt avslappnad, jag la en lätt hand på magen på min för att hon skulle ligga kvar, klappade lugnt och stilla så hunden förstår att det är skönt. Dock tar det tid, tror vi höll på i 3timmar innan min va helt avslappnad, släpp inte upp hunden fören den är det. När du känner att hunden är avslappnad kan du börja röra lite lätt vid tassarna, smeka dem, när hunden lärt sig acceptera det tar du lite i klon, när den accepterar det nuddar du klon med klotången utan att klippa, när den accepterar det kan du börja klippa, kanske en klo i taget eller en hel tass beroende på hur hunden reagerar, men som sagt hunden ska ligga kvar tills den är avslappnad.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Siggebus
0

Jag hade nog bestämt "tvingat" valpen till beröring av tassarna - några stunder varje dag tills det blir avdramatiserat.
Dock hade jag varit försiktig med att klippa om han har sådan panik. Risken är att du klipper fel om han vrider sig och sprattlar för att komma loss och då lär det inte bli bättre.
Min gamle herre på snart 12 år har aldrig gillat beröring av tassarna och det var länge ett helvete när klorna skulle klippas.
Jag började då träna honom (utan en massa gulle-gull och medömkan)  genom att ta många stunder varje dag då jag skulle röra och hålla fast tassarna UTAN någon klotång.
När det gick bra började jag fila klorna i stället med en kraftig nagelfil - klo för klo.
Detta gick MYCKET bättre och jag kunde uppföra mig tryggare och säkrare inför honom i och med att jag nu inte behövde vara rädd för att  klippa fel och göra det värre.

IdaKw
0

Min hund är likadan, hon skriker inte men hon får PANIK och springer och gömmer sig om hon råkar se tass-salvan osv, när man väl får tag i henne så rycker hon bort tassarna och springer iväg direkt om man inte håller fast henne.

Jag mutar henne med en köttbulle, och ger henne lite för varje tass hon klarar av. Hon gör allt för en köttbulle, men det tar lite tid så om jag inte har så mycket tid så tar jag på henne sele och klipper, smörjer eller vad jag gör (hon gillar inte att borsta tänder eller rensa öron heller, eller bada, och hon är en labbe :o ) Men jag tror inte man ska ge upp när man väl börjat, för det visar ju att hunden kommer "undan" med det beteendet. 

Jag brukar även smörja hennes tassar när hon sover, eller är jättetrött och inte märker vad jag gör, för då gör hon ingenting (Jag kan ta i hennes tassar utan problem när jag inte smörjer och klipper, men det är när hon vet som händer som hon får panik).

nitisen
0

Tack för alla tips! Jag får knappt röra tassarna med eller utan tång. Men är han jättetrött får jag klappa dem. Berömmer då. Får även någon gång peta på klorna då också. Det är något vi får jobba med.

Jax <3