Hur?
HAr en tvååring som gör allt för att komma fram till andra hundar på promenader vilket har fått han att skälla i massor när vi promenerar värre blir det om treåringen promenerar med oss. Så har ett par frågor:
1. Hur ska jag göra för att bli av med skällandet? (tycker jag har prövat allt från att inte låta treåringen gå med till att locka med godis och tom Brytit ner han ''/
Godis lockandet funkar i ca 2 sekunder sen börjar han igen
Om treåringen inte är med så skäller han till och med till soptunnor (han är i spökåldern så allt är läskigt)
Ned brytningen får han att slutta skälla men iställer "boffar" han
2. Hur får jag han att behålla fokus under promenader?
Tacksam för svar ^^
PS. HAn är ingen problem hund han älskar allt och alla vill bara bli av ed beteendet för jag hatar skällande hundar, finns inget värre i mina ögon.
PSS. Isöker på vilken Grupp detta ska in i, hoppas det blir rätt ändå ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Testat skvallerträning? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Avled med något sinnessjukt roligt. Och bli helt galet rolig om han bryter fokuset på den andra hunden. Tagga hunden på leksaken om du måste.
-
Skvallerträning; http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9
HAr testat det med, han kan inkallning och han lär sig snabbt och är grymt lydig men han tappar fokus snabbt ''/
#4 Man får inte gå för fort fram, man måste träna på hundens nivå, hur länge har du kört på metoden och har du gjort precis som man skall göra?
Har körs sen han var åtta månader, och japp helt rätt sätt ^^
Problemet ligger i att han älskar andra hundar och folk för mycket Så han blir helt exalterad när han ser ett levande kreatur och när det inte "märker" honom så att säga så börjar han skälla, det är det jag vill ha ur han ^^
Munkorg och antiskallhalsband kommer INTE på tal därför Vill jag ha lite tips hur jag kan få ur han skällandet utan dessa grejer.
Allt man gör spelar in i det andra, här kan kontaktövningar, följövningar osv. Vill du ha några tips Så skriv det så ger jag dig övningar, ett tips är Även att inte börja på promenaderna med skvallerträning utan på ett ställe där du kan börja på riktigt långt avstånd och sen utöka träningen till promenaderna..:)
#7 Jag började med skvallerträning i skogen så kommer det vilda djur och sånt då funkar skvallerträningen bara med hundar det inte funkar ^^
Tips är alltid välkomna så länge det inte innehåller antiskall halsband eller munkorg ^^ Att jag nämner det är för flera stycken säger att munkorg är bra för då skäller han inte samt att antiskall halsband är bra, men det kommer inte på tal ^^
#8 Det gäller ju att börja på rätt avstånd och under rätt förutsättningar och inte gå för fort fram, fungerar det inte alls så har du gått för fort fram. Finns ju hundmöteskurser också, det kunde kanske vara något?
#9 Har ju kollat men är svårt att hitta här konstigt nog :o
Vilket avstånd har du börjat på? Med Wilda fick jag börja på typ 300 meter.. Nu fixat hon det på ca 10m avstånd så inte 100% än..
Jag har börjat precis vid skogen (inte inne i skogen precis utanför) sen sagt åt olika hundar att gå förbi på trottoaren nedanför oss, det är 250-300 meter mellan trottoaren och skogen tror jag
#12 Då måste ni hitta det avstånd som fungerar, börja inte för svårt, man måste börja där det fungerar och träna på den nivån för att sedan öka svårighetsgraden.
#12 då kanske du ska testa 500 m avstånd, även ibland kan man behöva störa hunden, ex sätt benet framför hunden
#13 #14 Joo. men då kan jag inte träna på hemma plan, och det ska vara bäst säger hunddagisen häromkring (hund dagisen är dom som brukar kunna ha sådana kurser ibland men gick senast på en sån för nästan fyra år sedan, sen dess har det inte varit nå liknande kurser)