Landseer hund
Hej , skulle vilja veta lite mer om denna underbara hundras! Är det några som har en landseer? :) Kan dom bo i lägenhet om dom får komma ut ofta och vara i en sommarstuga på sommaren? Dreglar dom eller förstör mycket i hemmet? Fäller dom mycket?
Berätta gärna för och nackdelar med rasen! :)
Tacksam för svar!
putt :)
Mina föräldrar har en korsning nuffe/landseer men dem 2 är ju nästan samma ras ;)
Dem fäller en del ja. Dreglar en del med (ialla fall han) men tror det beror lite på hunden med :)
I lägenheten är det mestadels vila för hunden så ja du kan ha dem i en lägenhet så länge dem får bra och tillräcklig motion ute plus aktivering :)
Tycker dem är sociala och trevliga hundar.
Dock bör man höftledsröntga dem, precis som man alla andra storvuxna raser plus leta upp en uppfödare som är noga med just att ha röntgat föräldrarna osv.
Det är vad jag kommer på nu :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ok tack så mycket för svar! :)
Våran landseer fäller väldigt mycket päls och drägglar oxå väldigt mycket. Men enligt min åsikt spelar det ingen roll om man bor i hus eller lägenhet, bara dom får mycket motion och aktivering. Och får följa med överallt så mycket som möjligt. Landseer älskar att bada/simma btw :)
#4 ok! tack för svar , bifoga gärna några bilder om ni har! :D
#6 Gud vad söt :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 håller med! , så söt! 
Här är min 8 månader gamla landseer Bobo! :)
Tycker det är en väldigt fin ras, både till utseende och temperament. Han älskar människor, är väldigt snäll mot barn och kommer bra överens med mina katter. Fäller inte mycket alls (än iaf), utan det är mest när han rullar sig på mattor som det flyger lite päls. Dreglar gör han nästan inte alls, vilket jag trodde efter att ha läst och hört flera som säger att deras landseer dreglar massoooor!
Som tidigare nämnts så kan han ligga och sova och slöa hur länge som helst efter han har varit ute och promenerat. De ska ju inte gå några suuuuperlånga rundor som valpar. Bobo är som sagt 8 månader och väger runt 55 kg (han är stor för rasen), så de behöver ändå utrymme att springa runt och även fast det är en snäll ras, så blir alla valpbeteenden förstorade x 10! Men det är helt klart värt det ändå.
Landseers älskar vatten, säger man :P Men Bobo tycker det är såååå läskigt :D det gör även hans äldre syster. Så de är kanske undtantagen som bekräftar regeln ;)