Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 14618 ggr
[helenal]
5

Vargar är väl som hundar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker det är tragiskt att vissa skjuter vargar. Dem påminner om hukys,/schäfer samma färg iaf. Tycker vargar är jätte vackra!Men är dem liksom farliga??Om dem skulle sett en människa skulle dem hoppat på den då?

Jag kollade alltid på varghunden när jag var liten, och efter det såg jag alltid vargar som en hjälte som ville beskydda sina nära och kära nämligen människan.:)

[helenal]
1

ett kärlekspar:)

Prizma_o_Kristall
2

Jag tycker som dig, att det är synd att vargar skjuts. De är verkligen vackra. En anledning till att de skjuts är väl att tex fårägare är rädda om sina djur… Det kan man ju förstå, att de är rädda om sina djur. Men är inte vargarna lika mycket värda då? Det är en fråga som jag ställer mig själv…

Malin-A
2

jag tycker nog inte dem är farliga men man ska ju ha stor respekt för sånna djur, att dem attackerar människor ibland (ganska sällan) beror nog på människan i sig skulle jag tro, eller om ett djur är skadat så kan dem bli aggressiva me, har dem ungar så ska man ju inte heller gå för nära, gäller ju även älgar som kan vara väldigt aggressiva eller det är fel ord, dem är väldigt beskyddande av sina ungar och därmed se oss människor som ett hot mot deras ungar, så är det ju i princip med alla djur, även oss människor, tror inte att en varg bara "hoppar" på en människa bara för att den ser en.. den ska nog mer till, och många djur är väldigt rädda för oss så dem springer oftast när dem får syn på oss..

[helenal]
0

ja ssom tesx rådjur eller rävar…synd för jag ville inte skrämma dem. Dem är sp vackra

Qabang
1

Jag håller med alla ovan. Det är fel att skjuta vargen oavsett anledning (undantag finns)! Vargen är precis som vilket rovdjur som helst, har instikt att överleva. Ska vi utrota ännu en djurart som håller balansen i naturen?

DianaK
1

Vargträff kolmården:))

Finns det inte en varghybrid som heter Saarloswolffhound blandning mellan Schäfer&Varg?

DianaK
2

Jag bor i ett område där det sägs finnas massor vargar, jag har då aldrig sett en "vild" varg, fast jag är ute i skogen i stort sett varja dag, jag undrar var är dom???

Vargen har all rätt att leva, det är människan som inkräktar i djurens revirområden, och så har det alltid varit, människan tar och tar naturen och djuren får betala ett dyrt pris för detta, det är fel, tycker jag i alle fall.

Ha det bra!Skrattande

Vänliga hälsningar 

/DianaGlad

[helenal]
0

va fina dem ääär!

[helenal]
0

Diana K! menar du den höär hunden?blandning mellan schäfer och varg

Hopi
0

Vargar är jättevackra! Att det kan bli sånt stort hat mot dom det fattar jag inte.. Det är så många som åker runt med bilar där det står "Noll tolerans(bild på varg i kikarsikte)" och "Våga Vägra Varg".. Det är tragiskt.. Vargar ger sig inte på människor! Dom kan vara nyfikna o titta på människor, men dom ger sig inte på oss. Det har jag iaf aldrig hört talas om! Däremot kan dom ta lösa hundar..Men dom ser dom ju som rivaler..

DianaK
0

#9 nämen å så fiiin, finns dom i Sverige?:)) Jag har hört att det finns en varghybrid ett per mil här ifrån, men jag har aldrig haft turen att få träffa den vovvenGlad

Ja det måste vara den blandningen,Schäfer&Varg

/Diana

DianaK
1

#10 ja jag har också sett klistermärkena, tycker också att det är för sorgligt. Här finns Vargtelefon för jägare så att dom kan kolla upp vilket område vargarna finns.

Hundcampus i Hällefors där man kan träna hundar att inte följa VargspårGlad

http://www.hundcampus.se/home/

Hopi
0

Jag har sett en varghybrid! Det var en rejält stor schäfer/varg. Som sagt, dom är förbjudna i Sverige!!!!! Gubben som hade den i sin bil, sa nån dum kommentar om min lilla kines, sen frågade jag vad han hade för stor hund i sin bil. "Det kan du aldrig gissa" sa han, men jag sa "En varghybrid" direkt, då blev han ganska paff! Det var precis mitt i prick! Jag är iaf emot det.. Tycker inte att man ska blanda in vilda djur i våra tamdjur….

Har sett vilda vargar ett par gånger. Det är ståtliga djur!!! Smidiga som vinthundar!!! =) Säger bara wow!! Har sett spår av dom flera gånger, även revirmarkeringar. Men det är inte lätt att få se dom själva inte! Så jag har haft tur som sett ett par gånger iaf!!! =)

Hopi
0

#12; Ja, jag vet det finns vargtelefon. Är sambo med en jägare. Men att man kan träna hundar att inte följa vargspår var nåt nytt! Hällefors ligger bara ca 5 mil från mig. =)

TinaH
4

Jag skulle vilja säga tvärtom.

Att hunden är lik vargen.

För vargen är hundens förfarder. Glad

Jag skulle vilja ha en Saarloswolfhound.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

lena1
0

Vilket spännade ämne ni tog upp ;-).

Själv har jag vigt mitt liv i flera år att engagera mig i vargens väl och ve.

Jag bor också i ett område dit vargen har tagit sig, och jag är så förbaskad på jägare som ska skjuta dom stup i kvarten.

Så här är det att jägare ska skjuta vilt älg rådjur etc för att hålla nere djurbeståndet, men nu när vargen har kommit hitom så blir det ett herrans liv om att vargen och lo för den delen river och dödar deras tamhundar.Alltså jagar dom inte för djurens skull utan för att dom själva njuter av det.

Och så blåser dom upp och skyller på att vargen river och dödar deras djur och tamboskap, när det i själva verket är så att jägarna blir förbannade för att dom inte får jaga och fälla sina byten för egen del.Dessutom finns det idag ett bidrag för de som har tamdjur, och bra skydd runt hagar osv för att skydda dem mot vargen…

Till saken hör också att de flesta jakthundar blir våda skjutna av jägarna själva, plus att dom blir överkörda då dom följer ett spår.

Och som någon skrev det är människan som går in på vargens revir, och att vargen ibland söker sig till bebyggelse beror oftast på att det blir pgr av jägarna!, dåligt med bytes djur i skogen, och då följer ju självklart vargen rådjur och annat som tar sig till bebyggelse, kommer det då en hund så är det ju ännu en som inkräktar på vargen revir….

Det finns en mycket bra sida på nätet som handlar om just vargen och våra andra 4 stora rovdjur vi har i Sverige, den är väl värt ett besök.

Det här blev kanske lite långt men jag ömmar så för dessa vackra djur som egentligen är så skygga så man aldrig ser till dom.

[helenal]
0

ja hundar e väldigt lik vargen:) jag skulle också vilja ha en sån hund…:) man vill ju alltid ha ngt man inte kan få… hihih

[helenal]
0

lena 1- vilken  bra beskriving du gav mig:) Jag är väldigt intresserade av vargar, tyckr dem är så himla vackra!!sjärksilt när dem står på ett berg och ylar.. och på tal om vargungar… mmmm!!!

Karmatarerskanise
0

Jag har sett TV programm om Vargar. De är inte aggressiva mot människor, men de blir aldrig riktigt tama.

[helenal]
0

tänk om man hittade en varg unge och tog hand om den då blir dne nog tam:)

Karmatarerskanise
0

Nja, jag tror inte man kan få dem tama som en hund. Fast det är bara vad jag sett på TV.

lena1
0

Tack HelenaI, fast det tycker inte dom som är emot vargarna kan jag sägaSkrattande.

Vilken söt bild ;-), jag skulle vilja rekomendera dig att spana in sidan jag pratade om för det är hänförande vackra bilder på våra 5 stora rovisar vi har i Sverige, jag skriver den här nedan, jag lovar att du inte blir besviken ;-).

http://www.de5stora.se

Hera: du har helt rätt en varghybrig blir aldrig riktigt tam, och är därför opålitlig och dessutom förbjuden i Sverige ;-).

[helenal]
0

nej dem kanske inte blir ritkigt tam men drömma kan man ju. Är väldigt förtjust i tigrar också,men det här ju inte till hit;)

ska spana på sidan direkt!!! Och det där emd kålmårdens djurpark. Tycker vargar om att vara instägda där??känns som de ska vara ute i det fria…

lena1
0

Javiist vor det en dröm att få ha en varg omkring sig.

Och visst har du rätt i att vargen ska vara ett fritt djur, men den är ju och har varit utrotnings hotad länge, och därför har dom ju vargen på Kolmården, så att dom kan bevara dem.

De flesta djur på djurparkerna är ju utrotnings hotade och därför har ju parkerna ett samarbete så att djuren kan fortleva i världen.Och i de flesta fallen går det ju att återbörda dem till sin rätta miljö.

[helenal]
0

ja det har du iofs rätt i,där blir iaf inte vargen skjuuten och väl omhändertagen:) Men är dem vargarna lite halvtama där?

[helenal]
0

hörde från någon att Varghybrider är lagliga om det är från 5:e generationen,är de sant?

lena1
0

Svar ja

det anordnas även besök hos vargarna, men det är lite på egen risk och man måste lyssna noga på istruktören som är med, hur man ska förhålla sig då man kliver in som besökare.

För som sagt det är ett vilt djur och helt tama blir dom aldrig ;-).

lena1
0

Nej varg hybrider är inte lagliga i Sverige

[helenal]
0

ne okej:)

Hopi
0

Jag har läst en jättebra bok om en man i Tyskland som hade några vargar. En jättebra bok, som ändå visar att vargar ÄR vilda djur, och ska så vara. Tyvärr minns jag inte vad boken heter..

DianaK
1

Animal Planet sände ett kanonbra program "vargar utanför vår dörr"Där man kunde följa Jim Dutchers i hans arbete bl.a att flytta en vargflock till ett indianreservat. Läs mer om Jim Dutchers filmer på bifogad länk:))

http://shopping.discovery.com/Living-With-Wolves-DVD-Jim-Dutcher-James-Dutcher.shtml

Böcker om varghybrider Nicole Wilde 

Ha det bra alla!

Mvh/DianaKGlad

navarro
0

Lika som ni varnar om vargen, det gor jag ocksa, forstar jag inte att man far skjuta lodjur i Sverige! Har i Andalusien ar dom fridlysta och varje manad atminstone, hor man i TV att dom kort over nagot lodjur i Doñana, som ar Spaniens storsta nationalpark. Att man da tillater att skjuta dem i Sverige verkar underligt. Det ar klart att lodjur ar ett kattdjur och det har ar en hundsajt, men skjuta den ena eller andra ar for mig obegripligt.

lena1
1

navarro:

Det är inte lagligt att skjuta varken lo eller varg i Sverige, men det finns tjuvjägare här med, och årligen får jägarna klart tecken på hur många som får skjutas, tyvärr blir det ju då fler eftersom tjuvjägare skjuter dom ändå.

floran_pro
0

bor en varg i luleå vid namn boomer

Alex
2

Vill klarna upp lite här.. Varghybrider är olagliga att ha i Sverige, ja. Men ifrån 4:e eller 5:e generationen (osäker på vilken) så räknas de inte som hybrider längre, utan är helt lagliga. Därför är HUNDrasen Saarloos Wolfhound fullkomligt lagliga i Sverige, då det inte har blandats i varg i rasen sen 60-talet. Ingen varghybrid alltså.

Vargar är himla fina djur, och de skulle aldrig gå till attack mot en människa. Däremot försvar om de anser det nödvändigt.. Men de är skygga djur och tar till flykt i första hand. Därför det inte är direkt vanligt att se dem, även i vargtäta områden. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
0

#35: Klokt skrivet. :-) Och sååå rätt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TinaH
0

jag vill HA en SAARLOOS VOLFHOUND…….Gråter

Mvh TinaH

Faxlin
0

#37: Hmm, tar emot att säga detta. Men jag håller med dig. jag vill också ha en sådan. Köper du en åt mig?

Audiatur et altera pars

TinaH
0

Nämen Åsa….Inte håller väll TANT med MIG…vilket privilegium *dansar indiandans*

hihihiiihi

Mvh TinaH

Alex
0

Hihi. ^^ De är himla fina, men inget för mig. Jag vill inte ha en självständig hund, jag vill ha en hund som gör som jag vill. Man känner sig så duktig då. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

#39: sa ju att det tog emot att säga det. ;-)

#40: Jag är tvärs om, jag vill gärna jobba lite med dem. Få vara riktigt envis liksom. Som när jag höll på i 7 år för att lära en schäfertik jag hade att skälla på komando. Envis var vi båda två, men jag vann. Sådana gånger blir jag nöjd med mig själv. ;-)

Audiatur et altera pars

Alex
0

Jo jag förstår det. Måste kännas väldigt bra när man lyckas då. ;) Lite egen och hitta på lite saker och vara lite småstönig ibland får gärna min hund också. Men jag vill ha det relativt lätt att lära in saker, en hund som vill lära sig och tycker det är kul. :) Mycket för att mitt tålamod inte alltid är det bästa heller, jag kan bli riktigt irriterad ibland.. Och det är ju inte alltid så bra när det är djur man håller på med. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

TinaH
0

Alex…ska bara säga det…

Det tog 7 år för schäfertiken, att få pli på matte, för tiken kunde redan allt, matte soom vanligt är bakvänd! =)

Mvh TinaH

gwen
1

Lo dödar lika många hundar som vargar gör, men det är det ingen som uppmärksammar. Däremot när en hund blir vargdödad, då ska minsan vargen jagas… Låt vargarna leva och skaffa pinglor på hundarna istället…

Vi bor själva i trakten där Heby-vargen/vargarna härjar och har även sett denna varg.

Faxlin
0

#43: haha, din lilla gam. Så var det inte alls så det då. Kessy var verkligen inte någon pliburen hund så det så :-)

Audiatur et altera pars

lena1
0

Jamen då bor du inte så långt ifrån mig, jag håller med dig det är ju fasiken att dessa vargar ska behöva ta det människan ställer till.

Det var ju inte länge sedan det var lika mycket rabalder angående lo-djuret heller, och det är ju samma sak där…

Alex
0

#44 Det är väldigt sant, vargen får alltid skulden för precis allt. Någon som hittar sina får dödade eller kor skadade av rovdjur - ja då är det varg! Men som du säger; lodjur då? Och björn? De glöms tydligen alltid bort..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lena1
0

Nu menade jag att det var rama skriii om att skjuta av lo också, men jag håller med det är alltid vargen som får dra det tyngsta lasset, man hör aldrig talas om björn eller kanske till och med Järven, för den är då banne mig inte heller att förakta, den kan ju ta rätt stora byten om den vill sig illa.

Och en grej till som jag har funderat på är ju räven,om inte annat så sprider den ju vansinnigt med rävskabb som går i vågor i alla fall här i Västmanland, och det verkar ju bara bli oftare också.

Lotta
0

Jag vill också ha en sån hund, tror till och med att jag skulle få Jonny med på noterna då :D

Zebben
2

Jag är FÖR utrotning……av getingar, för de dödar många många fler människor i världen varje år än vad vargen gör. Sist en varg dödade en människa i sverige var i Gysinge 1821, och det var en varg som tidigare hållts fången och sedan släppts ut i skogen, utan att någonsin ha lärt sig att jaga.

Vargar är otroligt vackra och intressanta djur, i naturen. Att ha hybrid är för mig djurplågeri. Det är inte rätt att sätta vilda gener i koppel.

Vill man ha något som är så likt vargen som möjligt så köp en urhundsras. Mer varg än så kan man inte få på laglig väg.

Qabang
0

Tillåtet eller ej med varghybrid(?), läs här.

Alex
0

#51 Den texten är nog några år gammal. Som det stog räknas de bara som hybrider t.o.m fjärde generationen. Som jag sa i inlägg #47 har det inte blandats i varg sen 60-talet i saarloos, vilket betyder att fjärde generationen var ett tag sen.. Alltså är rasen fullt laglig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Qabang
0

Texten var skriven den 21/06 2006

Alex
0

I så fall stämmer den inte. För saarloos är inte förbjudna här. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Anett
1

Jag har klappat och gosat med vargarna i varghägnet i Kolmården. Det var det häftiagste jag gjort!!! Kan verkligen rekommenderas!

Det är viktigt att man gör som personalen säger ex att inte ha läder på sig, inte ens en liten läderremm….den sniffar de fram direkt och biter av.

Men att  bli accepterad av dessa stora djur med en slick över hela ansiktet…det var en enorm känsla! Efter detta besök så förstår jag dem och beundrar dem.

Tänk om människan var lite mer lik vargen…tydlig i vad den vill. Korrekt, allt följer vissa givna regler och alla kan vara trygga i att det följs. Vill den inte bli klappad på ett visst ställe så morrade den till och sedan fick man fortsätta på ett annat ställe.

Stora underbara djur! MEN man skall komma ihåg att de är vilddjur och dödar för att överleva. men de dödar sällan i onödan utan bara när de vill och behöver äta eller när de känner sig trängda.

Vi behöver inte vara oroliga, men att låta hunden vara ensam ute kan gå fel om tidpunkten helt enkelt är mattid för dem. Men som sagt…de håller sig helst borta från oss tvåbenta och våra boningar om de kan välja.

Vargintresserade - besök Kolmården, det är det värt!!

TinaH
0

ingen är rädder för vargen här, vargen här vargen här…..*hihiih'

Mvh TinaH

Zebben
1

#55 Kan även jag rekommender att besöka varghägnet. En häftig upplevelse som jag ska göra om snart. Härligt att se djur som är så säkra i sitt språk som vargen. Tänk om vi kunde låta bli att förstöra våra hundars språk genom dålig korrigering och usel avel. Vad lite hundproblem vi skulle haft då.

Alex
0

Jag skulle också vilja gosa med vargar..:) Och gärna se en vild ute i friheten också..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

Jag vill se en vild varg. De i kolmården har jag sett. Men tänk en vild varg. *suckar drömmande*

Audiatur et altera pars

TinaH
0

Åsa…det räcker att din kalle har en argsint varghona hemma! =))

Mvh TinaH

Faxlin
0

Ja men Nej, jag vill se en vild varg. Behöver ha någon att yla mot månen med :-)

Audiatur et altera pars

hundenpia
0

Det går tyvärr mycket myter om vargen som har sitt ursprung i de gamla folksagorna. Vargen är skygg och skulle bara gå till attack mot människan om den blev trängd och kände sig hotad. Den försvarar sig helt enkelt, för den vill också leva.

Zebben
0

#61 Det har jag redan! Någon att yla mot månen med. Båda mina hundar ylar såå fint.

Du får väl ta och lära upp illrarna.

TinaH
0

# 61

Kalle dååå…kan inte ni sitta på farstutrappen i månskenet och yla…*flinar*

Mvh TinaH

Lotta
0

Kalle älskar att yla, men bara när det är en viss tid i månaden……allt så när Åsa är snäll =)

Faxlin
0

haha, jasså är det bara då han ylar. Då vet jag att jag inte varit snäll de senaste 15 åren då, jag har helt klart inte hört honom yla. :-)

Audiatur et altera pars

dogs
0

jag man gå efter vad jägarna vill så ska vi inte ha levande djur i vår natur alltså i skogen alls

jag tycker att varagarna har lika stor rätt som oss att få leva i skogen . dom är levande varelser dom med. jag älskar vargar ! Glad

lena1
0

dogs: där sade du ett sant ord ;-)

dogs
1

tack lena skönt att höra att det finns fler som tycker som jag ang. detta med djuren i vår natur. FlörtGlad

vi har snart inga djur i vår natur kvar om jägarna & all miljö gifter får fortsätta spy ut som det gör nu. jägarna utrotar & miljö gifterna dödar dom. sorgligt & hemskt tycker jag ! Gråter synd att vissa människor inte tål att se djur som tex. vargen i naturen/skogen, utan att utrota dom. Ledsen

lena1
0

Ja man blir så ledsen då man hör att det skylls på våra rovdjur runt om i skogarna, jag håller mig väldigt mycket uppdaterad om just dessa genom "de fem stora" bland annat, och skriver på allt jag får till mig för kunna skona våra rovdjur.

Människan är ju det värsta rovdjuret, det är ju spikat sedan länge…

mvh Lena

dogs
0

det är inte alltid vargen som dödar i skogen men den får skulden ändå. trots att personerna som påstår det, inte sett vad som gjorde det.

jag blir så förbannad  ! Skrikandes

Wikstr_m
0

Det finns ju flera personer som avlar på varg och hund. Rasen är då 50% varg och 50% hund. Vet inte vad det är för ras dom mixar ihop med. Men för att få ta in en sådan "hund" i Sverige så krävs det ett speicellt tillstånd ifrån polisen osv..

TinaH
2

Man får INTE avla på varg/hund i sverige, finns absolut inga tillstånd för det.
Det är förbjudet.

Varghybrider är förbjudet.

Den enda som få ha ordet varg i son är den irlänska varghunden.
och den enda äkta varghunden som finns är Saarloswolfhound.

Mvh TinaH

Wikstr_m
0

Jag menade inte här i Sverige, sök på google.se och se om du eller någon annan hittar vart det är dom föder upp 50% varg och 50% hund.

Och när jag skrev att man måste ha speciella tillstånd FÖR ATT FÅ TA IN EN varghybrid i Sverige så menade jag inte heller att dom är uppfödda i Sverige. Det känns som du inte läste riktigt ordentligt vad jag skrev när jag läste ditt svar.

Pomperipossa
0

Dom har gjort försök med rävar och för dom tar det 7 generationer innan de är domesticerade. Kan tänka ett det är nåt liknande för varg.

Djurälskaren87
1

Intressant tråd!

vallhund
9

#76 Snarare gammal o inaktuell samt full med faktafel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
2

#76 Säger samma som #77.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hiro
6

Det är stor skillnad på vargen och hunden. De är olika arter en vild och en tam, domesticerad.

Vizzla
11

Väldigt ensidig tyckande i denna tråd. Jag är jägare och jag njuter på inget sätt av själva dödandet men det är en naturlig del i jakten för att få mat. Jag skulle på inget sätt vilja utrota något djur för att få jaga mer själv. Vårat jaktlag har avbrutit jakten för att spara de djur som finns kvar trots att trycket på oss jägare är att skjuta mer! Men vi vill vårda stammen inte jaga sönder den! Det är ett lag på 60 jägare som ALLA tycker samma.

Jag bor inte i vargrevir så jag kan inte uttala mig om vargens vara eller icke vara i sig. Tycker inte man ska utrota något djur men blir det problem bör man hålla stammen på en nivå där alla kan leva i harmoni. Blir det för många möten mellan varg/människa (där varg t ex tar tamdjur) kan det till slut leda till att folk tar saken i egna händer och då blir det djurplågeri - t ex läggs det ut saxar eller andra plågsamma fällor för att ingen gör nåt åt saken. OBS! Detta är inte jägare som gör…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Hiro
3

#80 Håller helt med dig!

Vizzla
9

Som svar på TS fråga - Nej vargen är inte som hundar! Hundar är under 1000 tals år avlade på egenskaper för att vara människans "verktyg" (jakt, vakt, drag osv). vargen är ett vilt djur som har mycket starkare instinkter än våra hundar. Vargen ser inte människan som någon ledare eller kan tämjas på det sättet. Man ska respektera vargen precis som t ex björnar. Det är vilda djur. Sen att dom utseendemässigt är lika hunden är en annan sak :)

vallhund
1

#80 Jag håller med dig om att majoriteten jägare inte beter sig som det påstås i tråden, men, man kan inte blunda för att det massiva vargmotståndet o SGT är utbrett bland jägare.

Mig veterligen har alla illegalt dödade vargar skjutits med gevär, har aldrig hört att de saxats eller förgiftats etc, en o annan har både skjutits o hetsats till döds med hjälp av t ex snöscoutar.

vallhund
2
Vizzla
1

Sen kan jag tycka att det är onyanserad debatt över lag. Alla delas in i Varghatare eller vargkramare, det finns inget mitt emellan. Tycker de flesta jag möter har en sund syn på vargen och på jakt. Att det måste regleras antalet eftersom vi är fler människor nu än för ett par hundra år sen. Men de flesta vill ha kvar vargen. Så att dra alla över en kam tycker jag är fel oavsett, det omöjliggör hela debatten. Därför ger jag mig sällan in i såna diskussioner över lag.

Linnea
4

#85 Håller med, verkar som att antingen  måste man var för eller emot. Obegränsat antal vargar var som helst eller inga alls. De flesta ligger nog mittemellan..

Många hundar skadas och dödas av vildsvin också och dom är farligare för människor med än vad vargen är. Varför? Attackerar lättare och är många fler.

Skynda långsamt så går det fortare.

WildaE.R
4

Hunden härstammar från vargen och de är väldigt lika, jag själv har aldrig stött på eller läst mycket om vargar och har därför väldigt stor respekt. Vargar kan visst vara farliga mot människor likaså som hundar kan om de är sjuka eller något annat som inte riktigt stämmer, friska vargar attackerar oftast inte människor om jag gör sig stor och låter mycket om de börjar närma sig..Går du dock med en hund i närheten av en varg så kan det hända saker… Det vi inte ska glömma är att hundar som vi går med i ett litet snöre runt i byar och städer är rovdjur, som vi redan blandat in bland människor.

Karmatarerskanise
2

87 på vilket sätt är dom lika menar du?

WildaE.R
1

De härstammar ifrån varandra och har nog därför många likheter, har jag hört ska jag tillägga. De är rovdjur båda två ex

WildaE.R
1

88 rovdjur, flockdjur, köttätare, revirmarkerare, vandrare, sökare, jägare osv. Finns många likheter mellan vargen och hunden. Det enda som stoppar hunden från att vara ännu mer lik vargen är vi människor, vi uppfostrar dem till beteenden vi vill ha, de får endast äta den maten vi vill att de ska äta osv.

vallhund
1

#89 Skulle vargar härstamma från hundar?

Uppfostran har väldigt lite med 10 000 tals år av selektiv avel. Lägenhetshundar som bara får gå ut i koppel har liten chans att äta annat än det som serveras, andra hundar hugger glatt in på det som hittas eller jagas.

[TeamGolden]
8

Nej, nej återigen nej. 
Ja de är farliga, de är rovdjur. 

Vargar är absolut inte något till sällskap eller pussigull, avskyr när man hör folks historier ''men vargen jaaaaaag såg på kolmården var sååå snäll'' sen blir en djurvårdare ihjälbiten av samma vargar folk i flera år fått betala extra för att gå in och få pussar av och tycka de är ju såå lika våra hundar hemma i soffan. 

För vargens skull respektera att den är vild och inte något kramdjur. 
Du kan inte lita på en varg. 

Att de sen ser ut som söta små bebisar med tindrande ögon står för Disney.

Karmatarerskanise
1

#90 Det mesta stämmer in på mig också, och jag ä människa.
Jag påstår tvärt om att de inte alls är speciellt lika i sina beteenden. Och detta efter att ha sett dokumentärer där dom visat de stora skillnaderna genom tester på varg och hund.

Mr_Si
2

#93 Vargar och hundar kan få fertil avkomma… de är alltså genetiskt sätt att se som samma art, men naturligtvis finns det stora skillnader också.

Karmatarerskanise
0

#94 Skrev i sina beteenden. att de fysiskt är lika säger jag ingenting om.

Mr_Si
0

#95 ahh då förstår jag bättre hur du menar :).

Tror det är svårt att jämföra hund och vargbeteende då vi sällan kan studera dem i samma miljö. Skulle i princip kräva att vi lät ett gäng hundar bli helt förvildade i en miljö där vargar kan leva och studera hur de fungerar efter någon generation.

Däremot är vi som sagt helt överens om att det finns stora skillnader mellan dessa djur, konstigt vore annars :).

WildaE.R
4

#91 haha nej, hundar härstammar från vargar.. Tråkigt när man måste markera på minsta lilla skrivfel.. Hade du tittat på mitt tidigare inlägg hade jag skrivit att hundar härstammar från vargar.

SofieAlfred
0
SofieAlfred
0
Maliiin
1

Är de lika söta när de biter ihjäl våra hundar, får, hästar osv och bara lämnar lite delar kvar? 

Ska vi ha vargar i det samhälle vi lever i idag så kommer varken vi eller våra djur kunna gå som de gör idag. 
Vi kommer inte kunna ha djuren i hagar med vanliga staket. Vargen ser oss och övriga djur som föda. För de är faktiskt köttätare och inte grönsaksätare som många verkar tro. 

Att hänga pinglor på jakthundarna läste jag att någon här ovanför hade skrivit. Jättebra idé! Eller inte. Ja häng pinglor på hundarna så de hörs ändå bättre i skogen så vargarna inte ens behöver spåra upp hundarna. 

Undrar om ni som höjer vargarna till skyarna har sett hur exempelvis en hund som stött på en varg ser ut? Ta en kik på det och återkom! Det är allt annat än en trevlig syn..

Fridaaaa
6

#100 Det vi människor som har skapat det! Man kan inte beskylla vargen. Inte deras fel. Det är människans fel helt enkelt.
Vi ska inte utrota dem pga människans egoism.

Maliiin
6

#101 Fast då kanske du ska riva ditt hus, dina vägar och allt du äger och har. 

Vi har byggt vägar igenom där djuren haft sina stigar i årtusenden och nu kör ihjäl dem med våra bilar. 

Så ska vi se det så är det nog dags att riva ner allt vi har och börja leva som de gjorde för flera tusen år sen. 

Om vi ska ha varg i skogen så kommer skogen förlora sitt värde och skogen kommer bara bli träindustri. Också jättebra?

Fridaaaa
3

#102 Du ser saker och ting inte alls på samma vis som jag gör det.
Och jag har inte påstått/antytt till något av det du skriver.

Varför skulle skogen förlora värde pga att vargen är där? Låter bara konstigt och löjligt.
Vargen har lika mycket rätt att vistas här som vi har.

Människans egoism slår igenom igen…

Maliiin
5

Svamp/bärplockning, hundträning, ridning i skogen, skogspromenader m.m m.m kommer till slut inte vara möjligt om det ska finnas varg i skogen. 

Det är inte meningen att alla ska behöva bo i större städer för att kunna leva ett bra liv. 
Hade inte vargen utrotats så hade antagligen aldrig glesbygden befolkats. 
Det är inte meningen att vi ska betrakta naturen på avstånd, vi ska vara en del av den!

Karmatarerskanise
2

104 vargen ÄR inte utrotad. Vad pratar du om?

Vizzla
3

Nä men den var väl mer eller mindre utrotad vilket gjorde att människor på landsbygden kunde öka i antal.

Vizzla
1

#101 men vi kan ju inte minska antalet människor heller. Ja det är människan som orsakat den mesta obalansen i naturen. Dock är läget som det är och vi är fler människr idag än för 100 år sen. Så det gäller att hitta ett sätt att leva i harmoni och inte bara säga att "vargen har lika rätt att vara här". Ja det har den men det fungerar inte eftersom människan brer ut sig mer och mer. Vi behöver mer bostadsorter och större marker att odla på för att föda fler människor. Hur tänker du att vi ska vända påd en trenden då så att vargen också får plats i sin nuvarande stam och eventuellt då öka i antal?

Ktisroinen
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

NEJ vargar är inte som hundar! De skiljer sig ganska mycket faktiskt! Håller med dig om att det är fel att skjuta vargar hej vilt, och de är inte farliga mot människor. Men i övrigt är de ganska olika en hund faktiskt. Här är en sjukt intressant dokumentär där man kan se skillnaderna mellan en varg och en hund. 

(Har inte läst igenom alla kommentarerna utan svarar direkt på TS)

[TeamGolden]
4

#101 Hur menar du nu? Att det är människornas fel att de äter våra boskapsdjur? - Fel. Tillskillnad från hunden är vargen inte beroende av människan, den är inte domesticerad dvs den är helt utan mänsklig kontakt, ett vilddjur, rovdjur. 
Hur kan man då säga att det är människans fel att de dödar våra hundar, katter osv? Förlåt men det verkar väldigt orimligt. För inte menar du väl på att det inte finns nog med bytesdjur i skogen? Det finns så sjukligt många rådjur och rävar att de går under ''skadedjur'' så det är INTE brist på mat för vargarna, och om det är snålt ibland är de vana vid att överleva långa perioder, sk, svältperiod. 

Vargen har nästan blivit utrotad här i sverige, inte i hela världen. Det var för att de slutade röra sig långa sträckor och skaffa valpar med andra flockar då det var smidigt att få mat servera utav människor som tycker synd om dem på vintern = de rör sig inte och blir grovt inavlade.

vallhund
9

#104 m fl av dina inlägg är en karikatyr av de mest rabiata vargmotståndarna i landet o har inget med verkligheten att göra.

Btw, vargen ser vare sig oss eller våra hundar som föda.

WildaE.R
1

#110 jag har en vän som har studerat vargar i många år och är väldigt fascinerad av ämnet och frågade lite. Vargar ser inte hundar som föda, men rivaler och har man en hund med sig och möter en varg är det lätt att det blir konflikt mellan vargen och hunden. Hon säger att vargar är inte farliga om man som människa visar sig stor och högljudd, då flyr de hellre än fäktas, men visst de som bor på landet och har både barn och mindre hundar kan det hända och har hänt att barn och djur försvinner pga av de inte kan göra sig större och vargar ser de inte som hot. Dock är vargar väldigt skygga och som det nämns tidigare att de är ex mer skygga än vildsvin!

Wellcraft
7

#92 Inte bevisat att vargarna dödade henne, dock att de tuggade på henne efteråt.
De vargarna som gjorde det var inte tillgängliga för besökare utan det var unga vargar som besökarna ej hade tillgång till, varken att se eller klappa på.

Vi vågar ha våra hundar lösa, vi vågar promenera i skogen osv trots vildsvin, älgar, björnar m.fl.
Älgar och vildsvin kan ju bevisligen vara väldigt farliga, var ju inte så länge sedan en kvinna blev dödad av en älg.
Vargen har blivit en överdriven tabu… Klart att stammen ska hållas under kontroll, men så få vargar som finns nu så är det knappast något jag kallar för kontroll.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Vizzla
1

Ju fler vargar vi har som kommer närmare bebyggelse destom mindre skygga kommer dom bli. Se bara på björnar som kommer nära soptunnor och annat. I norrbotten hade vi två börjnar för några år sen som var tvungen avlivas (möjligt att en flyttades) då de i stort sett "bodde i byn".

Falathrin
2

Alltså jag älskar verkligen vargar, men hundar och vargar är inte speciellt lika. Vissa hundar kanske ser ut som vargar och deras beteenden kanske liknar varandra, men man skulle inte kunna ta hem en nyfödd vargvalp, fostra den som en hund och förvänta sig att den skulle bli som en hund, en varg kommer alltid att vara varg, hur "hundlika" de egentligen är.

Life is better with dogs.

Rumblebee
7

#104 Men om det är farligt for bär/svampplockare etc. att vistas i skogen for att det finns varg, sa är det fortfarande lika farligt for dom att vistas där även om vargen skulle utrotas med tanke pa alla andra rovdjur vi har, for att inte tala om under jaktsäsongerna..
Och ja, vargar tar dod pa, eller enbart skadar hundar illa. Men släpper man sin hund los i skogen sa far man väl for sjutton inse att den kan bli skadad. Om inte av en varg sa av ett annat djur (inkl. människan)

Bara for att det fins folk som vill ha varg i svenska skogar, sa betyder inte det att det ska krylla av dom. 

''Det är inte meningen att vi ska betrakta naturen på avstånd, vi ska vara en del av den!'' Sa vi ska vara en del av den svenska naturen, men inte vargen?

Ar det inte vargar sa ar det bjornar, eller lodjur… sa vi kan ju lika garna skjuta av alla rovdjuren vi har har i sverige, sa blir det ju mer radjur etc. till oss manniskor! (sarkasm)

EmelieSofia
3

Jag tycker inte om vargen. Det får gärna finnas djuuuupt in i skogen. Nu bor jag i norra Värmland och har varg runt huset men även lo, björn och räv. Det finns knappt några rådjur och älgar kvar här längre… Riktigt tråkigt…

Det finns runt 400 vargar i Sverige, ca 2000 lodjur och ungefär lika många björnar. Ändå är det vargen som ställer till det.

Ja, det BÖR finnas mer älg och rådjur som vi kan skjuta och äta. Det är bra mycket bättre än massproducerat fläsk och nöt…

Taxelina1
4

#112 Har du bevis att visa att vargarna inte dödade skötaren. Det känns inte helt okey att tala om henne. Det är fortfarande inte helt utrett vad som hände. Tydligen var det samma flock som jag ett år tidigare var inne hos. Enligt skötaren jag talade med fanns det 3 hägn med varg. Och alla tog emot besökare.

Vargen är smart. Och sparar energi i det mesta den sysselsätter sej med. Den är INTE skygg. Det är en myt. Den håller sej gärna framme där det finns bebyggelse. För där det finns människor…finns det mat.

I hela mitt liv har jag läst om vargen och dess beteende. Och nu är den mer aktuell än någonsin. I november tas ett ryskt vargpar in för att föra sina gener vidare genom sina valpar. Dom ska alltså sättas ut hos vilda vargar. När dom flyttade det så kallade Tivedsparet till Tiveds skogarna sas det då att, OM detta par fick en kull valpar så var genetiken räddad. Och dom fick i våras minst 5 valpar. ÄNDÅ tar dom in ett ryskt par. Och det är andra gången. Det här är en cirkus vi får veta mycket lite om även om det är vi som betalar kalaset. Dom kommer finnas på Noaks Ark.

Den så kallade Junseletiken dom utsatt flera gånger för stress och sövningar har sövts 4 gånger även om det endast rekommenderas högst tre gånger då medlet är extremt kraftigt. Men ingen talar om att hon från ursprunget är Kilsbergstiken. Hon är alltså sövd ytterligare några gånger.

Hälsning från en stor djurvänCool

Linnea
7

Många glömmer, eller vägrar inse, att många får och andra mindre djur som man skriker om att de blivit tagna av varg, egentligen blivit tagna av hund. Tyvärr brukar inte denna rättelse slås upp lika mycket i media plus att många "varghatare" säkert tror att det är nån "vargkramare" som påstår att det är hund för att man inte vill skylla på vargen. Alltför många låter sina hundar springa runt lösa och jaga diverse olika djur.

Vildsvin är farligare för både människor och hundar än vad vargen är. Trafiken dödar också fler hundar än vad vargen gör.

400 vargar, inga problem. Att vargen får finnas på endast 45% av landets yta, det är ett problem. Flest vargar där det finns minst människor = helt logiskt.

Taxelina1
6

Nu finns det ca 500 vargar i Sverige.

Vildsvinen får man jaga. Klart att det är ett farligt djur. Men vildsvinet är obekvämt då det bökar upp trädgårdar hos folk. Då skriks det.

Räkna ut procentuellt hur många hundar som dödas i trafiken och hur många bilar det finns. Och sen gör du samma sak med varg/hund så kommer du få fram en helt annan siffra.

Det finns många får som dödas av hundar, tyvärr. Därför går länsstyrelsens personal alltid ut och gör en ordentlig besiktning efter en attack. Djuret flås och dom mäter mellan betten mm. Söker även efter andra spår så som sprången mellan tassavtrycken och storlek på trampdynor. Dom letar även utanför hagen efter spår och varg/hund skit exempelvis. Så inget ska missas.

Nu har ju vargen spritt ut sej så gott som över hela landet bortsett från renbeteslandet. Alltså ända ner mot skåne. Det är bra då jag anser att alla ska få tillfället att njuta av dess närvaro och känna på hur det är att leva mitt i ett revir. Själv bor jag i ett revir som inte registrerats av någon underlig anledning. Vi har både fjolårsungar, vuxna och en kull som är minst 5-6 valpar i.

Linnea
5

#119 Klart det finns fler bilar och vildsvin än vargar men risken är mindre att attackeras av varg, mycket pga att de inte är lika många men också för att de är mycket skyggare.

Det är precis som att många är väldigt rädda att bli attackerade av hajar i sydligare länder. Det är mindre risk att bli attackerad av en haj än att störta med ett flygplan eller nåt sånt. Och då är ju flygplan det säkraste eller näst säkraste sättet att resa..

Saker och ting förstoras upp väldigt mycket, sen är det självklart väldigt trist när det händer. Om folk hade hjälpts åt istället för att den ena jobbar för att ha en enorm stam och den andra vill utrota den så hade vi kunnat göra nåt bra av det. Det blir svårt när folk jobbar mot varandra istället för med.

Vizzla
2

Bara för att det finns saker som är farligare än vargen där ute så kan vi ju inte säga att vargen inte utgör ett hot mot tamboskap. Ska det gå att bredriva jordburk, lantbruk och djuruppfödning så måste viltstammarna hållas nere, inte bara vargen.

Zebra02
4

Vargen den jagade jägaren av Henrik Ekman.

Text från en sida som säljer boken:

Det råder vargfeber i landet. Årets historiska vargjakt, där flera tusen jägare deltar och inom loppet av några timmar skjuter 27 vargar, väcker starka känslor i alla läger. Men vad vet vi egentligen om vargen? Vad är myt och vad är fakta?

I över hundra år var vargen utrotad. Men på åttiotalet upptäcktes plötsligt spåret efter en ensam varg. Sedan blev de två. Och när den första kullen valpar föddes i Nyskoga i norra Värmland for Henrik Ekman dit som reporter för Svenska Dagbladet - och blev då hopplöst fascinerad av detta djur.
I Vargen lyfter Henrik Ekman fram forskningens senaste resultat och ersätter myter med fakta. Vi får veta hur vargen lever sitt liv, hur lik den är oss människor och hur en bruten näringskedja återupprättas i skogarna när vargen åter finns där. I text och fantastiska bilder av vilda vargar beskriver han vargen ur en mängd olika perspektiv. Vi får lära känna två alfahanars, Ulriks och Hasselforsvargens, dramatiska och fängslande livsöden. Vi möter den effektiva jägaren, som nio timmar per dygn rastlös travar runt och även i en gles älgstam hittar sitt byte. Men också "den politiska vargen", "den mediala vargen" och den varg som så färgstarkt skildrats i myter och litteratur.

Alltsedan biblisk tid har människor fått lära sig att varg är synonymt med ondska. Lammet står för det goda, vargen är djävulens djur. Boken beskriver varghatets djupa rötter, hur vargstammen såg ut före artonhundratalets utrotning och de fruktansvärda jaktmetoder som praktiserats i kampen mot Gråben. I ett kapitel om den globala vargen får vi läsa om vargens frammarsch i Europa, en lyckad återinplantering av varg i Yellowstone nationalpark men också vargförföljelser i Sibirien. Allt varvas med starka naturskildringar av Henrik Ekmans egna möten med varg. Dramatiken är ständigt närvarande men också ödmjukheten inför det vilda i vår natur.

Linnea
3

#121 Som sagt, det är svårt att komma fram till bra lösningar när det även på högre nivåer blir så mycket pajkastning och anklagelser hit och dit. Hade alla jobbat tillsammans istället så hade det nog kommit fram en bra lösning.

Lösningen är inte att vi ska ha 400-500 vargar i tätbebyggda områden.

Taxelina1
3

Klart vi måste sammarbeta. Men när vargen disneyfieras och hjälteförklaras av somliga så är det svårt att fått tillstånd ett seriöst samarbete. När folk blundar för vad som pågår utanför stadsgränsen och inte har en susning av vad vargen ställer till med.

Det är ju inte bara att den tar en massa får. Den skadar genom stress och det gäller både dom kvarvarande djuren och ägarna. Den tar även stora kor. Och hästar. I Värmland är det en djurägare som blivit av med två kor av rasen charole (stavningen) Storvuxna djur. Dom tog ju till och med lamadjur som ska klara sej mot angrepp.

Idag finns det ca 500 individer. 300 från förra året och 150 föryngringar i år. Då kan ni som räknar, räkna ut hur det ser ut om fem år. Varje gång det tas beslut om skyddsjakt så sitter föreningar med färdigskrivna överklaganden och vad hjälper det. Länsstyrelsen beslutar om skyddsjakt pga avvikande beteenden hos vargen. Vi får alltså inte bort den varg som ställer till problem. Den individen lär i sin tur ut dumheterna till föryngringarna i flocken. Inte särskilt smart.

Vi kommer med tiden vara fullständigt nedlusade av varg. Ingen kommer känna sej trygg. Vargen tar folk om det kniper. Annat är myt. Tänk er en liten kille på 8-10 år som kommer knallandes på skogsvägen. Får panik när han ser 2 vargar och börjar springa. Vad tror ni händer då? När han springer triggas jaktinstinkten igång och dom springer i kapp. Slår omkull och sen är det kört. Alla ni som håller på med hundar vet att man absolut inte ska springa om man blir jagad av en hund.

Det här är ju ingen skrämselpropagande jag skriver ner. Utan bara vanligt sunt bondförnuft och fakta. Vi har den största vargarten här i norden. Dom asiatiska är mycket mindre. Varje år dör folk världen över genom vargattacker. Dödas och delvis äts av. Världen är stor och det är en pytteliten procent som drabbas. Men den gör det. Annat är förnekelse. Det är ju ett vilt rovdjur vi pratar om.

[Boston123]
3

Varg utgör inte bara en fara mot bönder och deras boskap.. Min moster hade två stycken bakom sitt hus (längst ner i skåne) som tog hennes hund och hade ihjäl på 2 röda. Det hade lika gärna kunnat vara ett litet barn..

vallhund
9

#116 Så människan skall ha ensamrätt på viltet i våra marker?

Linnea
1

#124 Man måste se det från båda hållen.. Många som drabbas (inte alla!) verkar tycka att utrotning är det enda rätta och verkar inte alls vilja ändra sig. Alla måste vara villiga att samarbeta, från båda håll.

vallhund
9

#124 Visst sysslar du med är skräckpropaganda o alla som inte tycker som du disneyfierar vargar o dessutom verkar vi inte förstå att vargar är vilda rovdjur.

Btw så bor inte alla som vill ha kvar vargen innanför stadsgränser, med ett sånt uttalande så bidrar du till polariseringen.

I Värmland gjordes en undersökning av värmlänningars syn på vargens vara eller ickevara, minns inte exakt, men de som ville ha kvar vargen var i klar majoritet o alla värmlänningar bor inte i städer.

Vizzla
1

Jag tycker #124 ger en nyanserad bild av vargdebatten. Jag ser inte alls polariseringen.

Taxelina1
3

Jag försöker alltid att se från båda hållen. Jag har följt vargen från barnsben och läst allt jag kommit över. Har alltid älskat vargen MEN är inte blind för dess framfart och vad den ställer till med.

Många okunniga säger alltid…Men i andra länder går det ju bra… Gör det verkligen det? För skojs skull frågade jag många invandrare om vad dom tyckte om vargen i sina hemländer. Min fråga var helt opartisk då jag verkligen vill veta hur det såg ut utomlands. INGEN ville ha varg och dom bara ställde till problem och dödade både djur och folk. Jag frågade personer från forna Jugoslavien, Estland, Kina, Turkiet, Frankrike… säger inte det en del?

Vargen är ett mytomspunnet djur. Vackert, klokt och familjärt. Visst hörde man sagor som Rödluvan och vargen som liten, men det är inget som påverkat mej. Jag har ändå tyckt väldigt bra om vargen. Jag ömmar för den urstarka Junseletiken som misshandlas gång på gång av regeringen och andra inblandade genom våra skattemedel. Att dom före det byter namn på henne från Kilsbergstiken gör mej förb…d. Dom har alltså gått över gränsen fler gånger än den 4 sövningen dom fick genom dispens. Att dom planerat att avliva henne då hon fått sin första kull gör mej också förb…d. Vargar som drunknar efter att dom blivit sövda och sändarförsedda. Under uppvaknandet får dom en känsla av upphettning och söker sej till första bästa vattendrag. Två genetiskt värdefulla unghanar gick åt vägen. Efter den betan fick ett par forskare springa i kapp en varg som gick ner sej i en vak av samma orsak. Dom fick upp den, släpade in den i en lada och blåste den torr med en hårblås !!! Kan ni tänka er den stress den vargen gick igenom. I och för sej överlevde den tydligen, men ändå. Det låter helt osannolikt men dom som var med berättade det här på en föreläsning om varg.

[TeamGolden]
5

Handlar inte om att vara varghatare eller vargkramare, nej jag skulle inte krama en varg för jag respekterar den som vild individ, och jag hatar den inte heller för den delen för den handlar via instinkter MEN, givetvis måste vargstammen hålls i schack. 

Och jämförelsarna mellan lodjur, björn och vildsvin funkar inte riktigt, lodjur är till att börja med ett VÄLDIGT, repeterar VÄLDIGT skyggt djur, det är mycket få som nånsin sett ett lodjur på dan (menar bland vanliga människor då) om det inte är på Skansen liksom. De håller sig undan från människan och tar sällan våra tamdjur respektive nyttodjur. 
Björn är samma där, brunbjörnen vi har här i sverige är väldigt lugn, den drar inte upp en fight med en människa ''bara sådär'', ser den en människa vandrar den ofta därifrån då den inte bråkar i onödan, det sker ju givetvis björnattacker men många av dem (nästan alla) som nånsin har blivit attackerade har också haft en puffra i handen och de vet nog riskerna med sitt jobb. 
Och till sist vildsvin, ett relativt ''farligt'' djur för våra hundar mest, ett provocerat vildsvin är rejält arg och rejält stark med, rejält starka betar och tryne, den kan lätt platta en hund till marken, men endast just när den blir provocerad, eftersom den inte äter kött så utgör den ingen fara för våra boskapsdjur/nyttodjur och inte heller våra hundar, hunden är ofta väldigt snabb men somsagt, en olycka kan ju ske. 

Jag skulle inte heller påstå att vargen är nått spektakel som dödar allt den kommer över, men det är en art som rör sig väldigt mycket, de har stora revir och ofta sträcker de sig över en stor skog + en gård de kan smita till på nätterna. 

Känner man till problemet, där vissa bönder vaknar med 10 döda får och lamm varje morgon så GÅR det inte runt varken för sin verksamhet eller för att kunna betala allt + att det aldrig är kul att hitta lamm eller vad som helst så sönderslitet som en varg kan lämna nått. 
''Men lås in djuren på nätterna då'' Ja men det ena avlöser det andra, då kommer i sin tur människor som jobbar mot att ha djur inne 90% av sitt liv så det funkar inte riktigt så tyvärr. 

Och jag lider med varenda en av de människor som förlorat barn och djur till vargen, visst det ger en inte anledning att döda hela våran svenska stam men givetvis måste nått hända med vargen och dens flock när nått sånt händer. 
Tror inte det är så kul att ha en varg med tänderna i sitt barn som skriker halsen av sig av skräck och tillslut kanske t.o.m det stackars barnet avlider. ''Men vargar är inte farliga'' Jo de är det, jag menar inte på att de är på låsa om sig och spika igen fönstrerna- nivå men de ÄR farliga.

Taxelina1
2

#131 Bra inlägg, men jag måste rätta dej lite ang vildsvinen. Vildsvinen plattar inte till en hund. Den skickar upp den i luften med sina rakbladsvassa betar och hunden blir sprättad. Tack och lov så har ingen i min omgivning råkat ut för det. Och den är allätare som tamgrisen.

[TeamGolden]
0

#132 Åh usäkta felet, kände på mig att det var nåt sånt! Hörde om nattsvin typ i Australien som kunde skära upp en hel aligator om den så ville, creepy!
Åh juste, tack för rättelsen! Vi får hoppas de iaf inte börjar äta våra hundar 😉

Taxelina1
0

#133 Ingen fara. Man lär sej något nytt varje dag…eller hur😃

Linnea
6

#131 Även människor blir jagade av vildsvin, dom är väldigt lätta att provocera, speciellt suggor med kultingar. Eftersom dom inte alltid är så skygga så kan man stöta på dom och av misstag hamna för nära. Inte bara som jägare alltså. Dom springer rakt in i dig så du trillar sen sätter dom betarna i ljumsken och sprätter upp dig helt.. Du har inte en chans om du trillar omkull. Upp i ett träd i så fall för du springer inte ifrån dom.

Problemet med vargdebatten är att de flesta som snackar tillhör antingen vargkramarna (inte så att dom vill krama vargen..) eller varghatarna. Det verkar som att alla med de mest extrema åsikterna tror att alla tillhör antingen den ena eller andra halvan. Det är såklart inte sant. De flesta är nog nånstans i mitten, alltså vill ha en vargstam men på ett mer kontrollerat sätt. Tyvärr är det som vanligt dom som har dom "starkaste" åsikterna som hörs mest, inte sällan med allehanda överdrifter och även rena lögner, det påverkar ju också vad andra tycker om saken.

En sansad debatt är svårt att få till i den här frågan.

[TeamGolden]
2

#135 Givetvis vet jag att vargkramare inte betyder fysiskt krama vargar, MEN jag tycker det är ett grovt fult uttryck då den som allvarligt tror sig vara en vargkramare VERKLIGEN förstör för våra vilda vargar.

Jo tack jag vet att vildsvin är lätt provocerade, det var precis det jag skrev. Har själv haft vildsvin på genomgång genom våran skog och såg inte skymten av dem utan bara deras ''små'' uppgrävningar. 

Aldrig påstått att bara jägare blir skadade av vildsvin, läs om läs rätt, skrev det om våran brunbjörn då det är väldigt ovanligt att vanliga svampplockare blir björnattackerade. 

En sansad debatt är svår när ena gänget tycker att just vargar specifikt ska utnämnas till skogens konung där de ska leva som i Bambi filmerna där de trippar runt och äter löv, ja den bilden stör mig då man inte kan förvänta sig att en varg aldrig ska skada nån varken djur eller människa. 
Vi lever i en fantasi värld där just vargar anses som stora stygga vargen, men han är ju bara missförstådd och blir snäll tillslut när han fått vänner, samma sak med rådjuren, stora tindrande ögon tittar på en genom Disneyfilmerna tittar på en och man smälter varje gång, att de sen utgör stor skada som skadedjur, sprider sjukdomar via fästingar till våra hundar och katter, äter upp folks trädgårdar och so on glömmer man man bort. Det är så lätt att skita i problemen om man inte själv har dem, men att varje år ha en länsad trädgård p.g.a rådjur och kan tänka mig hur kul det är för bönder att rensa slamsor av sina lamm och andra boskapsdjur, t.o.m rensa upp delar av sin egna hund då är det inte så kul längre.

Taxelina1
2

IGEN !!!

Jag har lov att kopiera detta från www.vargfakta.se (Av någon anledning kan jag inte länka)

Sällskapshund på promenad angripen av varg, Göteborg

Posted by Jesper Jönsson on torsdag, november 7, 2013 

En mindre sällskapshund angreps av varg på onsdagsförmiddagen. Angreppet skedde på Hisingen utanför Göteborg rapporterar GT.

Att hundar angrips då de är tillsammans med sin ägare hör tyvärr inte längre till ovanligheterna. Under onsdagsförmiddagen attackerades en mindre sällskapshund av en varg på Hisingen utanför Göteborg.

Angreppet avbröts av en tillskyndande bilist som körde på vargen i låg fart. Vargen skall då ha släppt hunden för ett ögonblick men gick återigen till attack.

– Då sparkade mannen som hade hunden till vargen så att den sprang från platsen, säger Peter Adlersson, polisens presstalesman i Västra Götaland till tidningen.

Vargen uppges ha klarat sig från såväl påkörning som sparken. Det är dock värre ställt med hunden som enligt uppgift vårdas på djursjukhus.

Det cirkulerar rykten om att det finns vargliknande lösspringande hundar i området men hundägaren själv, Magnus Efraimsson är säker på att djuret var en varg.

– Det var många saker som inte stämde med en hund. Hade jag sparkat på en kamphund till exempel hade den gett sig på mig. Vargen är nog skyggare, en hund är mer van vid människor och bilar på ett annat sätt än den här var, berättar Magnus Efraimsson för Expressen.

I februari i år observerades varg såväl i centrala Göteborgs som på Hisingen och något senare togs en hund inne på en gårdsplan i Stenungsund norr om Göteborg.

Källa: http://www.expressen.se/gt/hund-till-djursjukhus-efter-en-vargattack/  | http://www.expressen.se/gt/pepzi-kan-ha-blivit-attackerad-av-en-varg/

Djurälskaren87
0

åh fy! min mormor som jag har delad vårdnad med gällande hugo bor ju på hisingen,läskigt.

Taxelina1
1

#138 Risken att en till ska råka ut för vargen är rätt liten men den finns ändock. Själv vågar jag inte gå ut med våra hundar längre när det är mörkt ute. Bor ute på landet och här blir det extremt kolsvart. En varg kan röra sej med 5 mils omkrets på ett dygn så den kan vara vart som helst just nu.

#135-136 klart man ska hålla sansad ton och komma med fakta. Annars är det ingen som lyssnar.

Ang vildsvinens framfart så ska man absolut inte springa. Ha is i magen och vänta tills grisen är alldeles nära. Då tar du ett steg åt sidan. Vildsvinet springer förbi och vidare bort. Springer du så tar den sikte på dej och springer i kapp.

Det är vilda djur vi pratar om. Som handlar instinktivt i trängda situationer. Deras dagar går inte ut på att jäklas med oss, utan söka mat varje vaken minut. En bekants hund sprang rakt igenom ett rovdjurs avvisande stängsel där strömmen var påslagen. Kan en hund…så kan en varg. De är ju dom vi vill stänga ute. Hagen var tom och det  var  deras hage.

Sugar Mist
6

#137 Jag gillar det sista stycket; "hade det varit en kamphund hade den gett sig på mig" lol. Kan mycket väl ha varit en huskyblandning eller dylikt.

-

cupcakes
4

Har inte läst särskilt mycket av tråden men vill bara förtydliga lite angående artikeln i #137 då jag jobbar på det djursjukhus hunden kom till. Media har en tendens att överdriva, så läs med en nypa salt.

vallhund
6

Vargfakta är en varghatarsida o inte trovärdig öht.

Taxelina1
3

#140 Klart det kunnat vara en huskyblandning. Men varför skulle det inte kunna vara en varg? Flera har sett varg i det området. Hur många huskyblandningar springer lösa just där dom sett varg. Det finns skillnader på varg och en huskyblandning. Och varför utgår man ifrån att folk är så dåligt informerade att dom inte kan se skillnad på en hund och varg? Varför vågar inte folk inse att det finns varg överallt i vårt land nu? Här är det dagligen observationer med ett par mils omkrets. Och så säger han ju faktiskt om det nu stämmer eller om media la till lite.

– Det var många saker som inte stämde med en hund. Hade jag sparkat på en kamphund till exempel hade den gett sig på mig

Han skriver till exempel…en kamphund.

#141 Självklart tar jag allt med en nypa salt. Media är otroligt duktiga på att vinkla saker och ting. Men flera attacker på hundar i koppel har förekommit. Har länsstyrelsen gjort någon bedömning? Förstår om du inte kan svara då även ni har sekretess.

#142 Jajaja, jag vet att du gärna vill smutskasta vargfakta som en varghatar sida😉Men så länge det finns källa att länka till så finns inga egentliga problem eller hur…?  Tv anlitar till och med Jesper som expert i sakfrågan. Kan du motivera VARFÖR det är en varghatarsida? Jag tror aldrig jag frågat dej. Alla incidenter här omkring som vi blir uppdaterade om stämmer väl överens med verkligheten och det han skriver. Det är egentligen kopior av vad som skrivits i NA till exempel. Och så lägger han alltid till en länk till orginalet.  Jag skrev till honom vid ett tillfälle då vi visslade på en varg (konstaterad varg) och den kom emot oss. Han trodde oss inte då det lät för osannolikt och vi kunde inte bevisa det. Så han satte aldrig in det. Vi vet att det var sant. Men eftersom vi inte kunde bevisa så togs det inte in.

Det är ju en faktasida som allt som har med varg att göra. Kan ju knappast vara hat om man skriver hur stora dom är, vad dom äter, hur många valpar som föds mm mm. Att det sen står negativa saker som attacker på olika djur och folkslag är ju bara ren sann verklighet. Men många har svårt att ta till sej. Man kanske förtränger. Som TS skrev tex. Hade tittat på Varghunden som en hjälte osv.

Vargen är ett vackert och klokt rovdjur. Det har jag tyckt i hela mitt liv. Och det tänker jag fortsätta med. Men jag är inte blind för det😉

Karmatarerskanise
6

143 jag utgår från att väldigt få människor ser skillnad på en varg och en hund. Här omkring rapporterade många om en varg runt om stan. Det visade sig vara en räv!

Taxelina1
1

#144 Oj jösses, vad jag fick mej ett gott skratt🙂Det var i grövsta laget. Att inte se skillnad på räv och varg tyder väl mest på brister i allmänbildningen😉 

När vargen här var mitt i centrala delarna av Örebro vid olika tillfällen var alla som meddelade polis och länsstyrelsen mer kunniga😉Men å andra sidan är vi rätt vana vid vargbesök här.

Linnea
2

Om det sker flera attacker i samma område i samma stad så lär det vara samma varg. Åtminstone så pass långt söderut som Göteborg. Den vargen bör absolut tas bort.

Det är VÄLDIGT många som har rapporterat in vargar som visat sig vara schäfrar, huskys eller andra raser som inte ens behöver likna varg. Folk som inte kan nåt om hundar ser ofta inte skillnad.

Och det där med kamphunden.. När hundkamp var tillåtet (och troligtvis även i de kretsar som fortfarande håller på) så avlivades hundar som var aggressiva mot människor. Dessutom är det inte alls säkert att en aggressiv hund automatiskt hade gett sig på honom istället för att han sparkade på den.

Kalli
5

#143: För att folk generellt är för dåligt informerade för att se skillnad, till och med veterinärer: http://www.dt.se/nyheter/malungsalen/1.5437166--det-har-blev-tokigt-

Att påstå att Vargfakta inte är emot varg är lite som att påstå att Avpixat inte är en rasistisk sida. Det handlar om syftet med att påvisa dessa "fakta".

hund_katt
1

läste inte alla kommentarer, men såg att det var frågor om varghybrider.

det finns två stycken, saarloos wolfhond , sedan finns det en som heter Ceskoslovensky vlcak.

*taget från internet*

Ceskoslovenský vlcak (Tjeckoslovakisk varghund) är en hundras från forna Tjeckoslovakien. 1955 inleddes ett statligt genetiskt experiment där man korsade karpatiska vargar av båda könen med schäferhundar. Syftet var att studera hur egenskaper från varg och tamhund nedärvdes från generation till generation. Efter att försöket avslutades 1965 påbörjades arbetet med att avla fram en homogen hundras. 1982 blev denna erkänd som ras i Tjeckoslovakien och 1999 blev Ceskoslovenský vlcak godkänd av Internationella huvudorganisationen (FCI) med Slovakien som ansvarigt för rasstandarden.

Saarloos wolfhond är en hundras från Nederländerna. Rasen skapades av den holländske djursamlaren Leendert Saarloos (1884-1969) som en korsning mellan schäfer och varg.

vad jag läst är Ceskoslovenský vlcak inte bara lik en varg i utseendet, utan beter sig även som en. Saarloos wolfhound är vad jag förstått då inte lika 'skarp' som vlcaken i vargbeteendet.

uppfödare hävdar även att det inte är en hybrid, utan att det är godkända raser.

detta är inget jag säger att 'så är det' eller 'detta är helt rätt' utan det är info jag har hittat med tiden och nu så kopierade jag lite från internet för att jag inte kommer ihåg allt.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Taxelina1
5

#146 Det är såna "problemvargar" som får skyddsjakt över sej som sedan SRF och andra föreningar överklagar. Ärendet dras som vanligt i långbänk och rinner ut i sanden. Och den vargindividen springer glatt vidare och hittar på fler hyss som den sedan lär ut till de andra i flocken.

Klart många ser fel i villervallan som blir. Men sånt ska länsstyrelsens besiktningspersonal reda ut. För dom ska ut och besikta och konstatera.

#147 Eftersom det inte finns någon sida som berättar om fakta, så är denna sida mycket informativ. Vi blir inte direkt överösta med information från varken regering eller länsstyrelsen om vad som pågår. Bor man i och intill revir behöver man hålla sej uppdaterad. Och att jämföra med något rasistiskt (din kommentar) har väl inget med vargen att göra. Har aldrig varit inne på den sidan, men hört talas om den.

#148 Den här tråden har nog inget med varghybrider att göra, men dina rader är ändå väldigt intressanta. När jag växte upp var hybriderna väldigt coola. Som pittbull är i dag men mycket mindre i antal. Ända tills ägarna insåg vad dom hade i andra änden av kopplet. Stod en stor artikel i hundsport. "En gång varghybrid, och aldrig mer" tror jag artikeln hette. Kommer ihåg det eftersom jag slukade allt som hade med varg att göra och gör fortfarande. Jag var helt inne på att skaffa en varghybrid nämligen🤪 Jag tycker fortfarande dom är läckra. Men absolut inget att ha bland folk. Dom är MYCKET speciella och fungerar inte som vanliga hundar om någon går i samma drömmar som mej. Hybrider är inte heller godkända att ta in i landet. Jag tror om jag inte har helt fel att det inte får finnas varg närmare än tre generationer framåt i stamtavlan. Men jag kan ha fel🤔

Ryssarna använde hybrider vid gränsövervakningarna.

Taxelina1
0

Dubbelt

Kalli
1

#149: Det kallas att göra en liknelse. :)

Ixectrona
0

Har undvikit den här tråden hittills, men fine…

#148 - Det finns två hundraser baserade på vargkorsningar (korsning, varghund, inte hybrid, då varg+hund inte blir en hybrid) erkända av FCI, de du listade. Men det finns betydligt fler raser och typer av varghundar som FCI inte har något att göra med.

Linnea
2

#152 Man säger hybrid om varg+hund och även om korsningar mellan tamkatter och andra kattdjur. Oavsett om du anser att det är en hybrid. Efter ett antal led utan inblandning av varg räknas den inte längre som hybrid.

#148 Såvida man inte korsat in vargar de senaste generationerna så är de inte hybrider.

hund_katt
0

#149 & alla andra som svarat. jag menade men texten, att det var folk tidigare i tråden som pratade om saarloos wolfhound, som var för mig helt oemotståndligt att inte slänga in en kommentar till dom :)

nej, menade inte bokstavligt varghybrid ;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

TinaH
1

Det finns bara två GODKÄNDA raser som är GODKÄND av FCI som är korsning mellan Schäfer och varg.

Det är Saarlos Wolfhound och  Ceskoslovensky Vlcak, det är dom enda godkända däggdjurshybriderna.

**Rasstandard Saarlos Wolfhound
**Ursprungsland/hemland:Nederländerna
Användningsområde: Sällskapshund
FCI-Klassifikation: Grupp 1

**Rasstandard  Ceskoslovensky Vlcak
**Ursprungsland/hemland: Forna Tjeckoslovakien
Ansvarigt land: Slovakien
Användningsområde: Sällskaps-, brukshund.
FCI-klassifikation: Grupp 1: Bruks- vall- och tjänstehund. Sektion 1: Med arbetsprov

Mvh TinaH

TinaH
0

Länk om dessa 2 ovanstående raser javascript:nicTemp();

Mvh TinaH

Linnea
0

#155 Inte dom enda godkända däggdjurshybriderna. Finns kattraser också som tex bengal och savanna.

vallhund
0

Katter tillhör inte FCI.

Linnea
0

#158 Okej så vilka andra däggdjur godkänns av FCI? På inlägget verkar det som att enbart dessa två hundraser av alla däggdjur som finns är godkända (av någon).

.m.m
1

Inte taget för så länge sedan. Kortet är taget av en vän. Sedan Ett par dagar innan detta fyndet hade pyreneehundar i området signalerat rovdjurshot och rest ragg och sov aldrig helt. Ägaren hade svårt att gå ut över huvud taget i koppel med hundarna. Blev publicerat i tidningen. Men visst, säkert en räv eller varför inte en golden retriver… ;) Om man tyder hundarna så verkar det kalasande djuret ätit och dragit vidare. Det syns kanske inte så tydligt på bilden men kadavret är kalasat och funnet på en asfaltsväg med närliggande hus. Som synes är det ganska nykäkat. Finns ju fler artiklar att tillgå där varg har attackerat hundar och även rört sig i samhället. Skygg? Kanske förr. Inte längre. Nej, vi är inte säkra från varg längre. Något har hänt med vargen och jag gillar inte den eskalerande utvecklingen.

Taxelina1
3

#160 Resterna av rådjuret är mycket färskt. Som du säger…alldeles för nära bebyggelse och utvecklingen ger mej dålig magkänsla.

Och så kan jag väl berätta för andra  lite om bilden. Så ser det ofta ut när det varit några vargar som ätit på djuret. Dom måste givetvis också få äta. Men När det ser likadant ut efter en varg/hund attack känns det inte lika trevligt. Det kan jag lova. Då ser det ut så här. Huvudet är oftast kvar av någon anledning. Kanske för att pejlen sitter i vägen.  Det är tack vara pejlen man överhuvudtaget man hittar resterna efter hunden. Resterna efter Sällskapshundarna hittar man aldrig. Kadavret efter hunden är oftast helt renskrapat. Fram och bakbenen kan vara kvar och även en bit av svansen. Och allt sker på några minuter.

.m.m
1

#161. Tidningen som publicerade artikeln hörde sig för hos vargforskare/experter som var övertygade om att det rörde sig om varg. Bekanta hade i detta fall på sina promenader skymtat varg i området ett par veckor tidigare fyndet får jag reda på nu. Varg verkar alltså ha stannat ett tag för att gå närmre och närmre och sedan till attack. Vanligt? Obehagligt i vilket fall.

vallhund
0

FCI Fédération Cynologique Internationale = Internationella Hund Federationen/Klubben, den som alla nationella hundklubbar har som paraplyorganisation.

Linnea
0

#163 Fortfarande, #155 nämner "däggdjurshybrider", inte varghybrider. FCI kan enbart godkänna varghybrider, inte hybrider av andra däggdjur. Därför är det fel att säga att det enbart finns två godkända däggdjurshybrider.

Taxelina1
4

#162 Vargen är ju smart och har allt under kontroll. Vet den att det finns snabb och enkel mat att hämta så väntar den bara på rätt tillfälle. Ni ska nog inte ha era hundar lösa nu. Den här individen verkar inte speciellt skygg. Då är det lätt att den går in i trädgårdar och förser sej med både katter och hundar som är lösa. Så ha inte hunden lös ens i trädgården även om ni tror er ha koll. Allt händer på ett par sekunder.

I Värmland i ett samhälle får djurägarna inte släppa ut sina hästar och andra djur om dom inte hela tiden kan ha dom under koll. Annars får dom stå inne. Ett par föl har blivit helt apatiska på grund av stressen och ett sto vägrade att ge di. Det här är även en utrotningshotat hästras.  Kommer inte ihåg vad stället hette men kan försöka ta reda på det. Det är länsstyrelsen som gett order om hur djurägarna ska kunna hantera alltihop.

exitingsvillemo
1

#165 var det verkligen en utrotningshotad ras? Det var väl en relativt vanlig ras med ovanlig blodslinje… 🤔

Rafflan
1

Farliga mot människan nej, farliga mot din hund ja.
Dem kan t.o.m attackera en hund som är i koppel då deras instinkt att försvara sitt revir är större än rädslan för människan :/

Taxelina1
4

#165 Det var en kallblodsras om jag inte missuppfattade allt. Har du länken kan du väl vara hygglig att sätta in den så fler ser vad vi diskuterar om för fall.

#166 Stämmer bra det. Men vad händer om hundföraren, till exempel en tjej på 13-14 år, en äldre person eller någon annan späd person åker i backen under attacken på den kopplade hunden?

vallhund
2

#168 Hur ofta har det hänt att en kopplad hund blivit anfallen av varg?

De svarsnummer du hänvisar till skriver ingenting om det du svarar på i ditt inlägg.

Rafflan
0

#169 ingen har sagt någon siffra men det händer! Aldrig vart med om att vilt vågat sig nära tamdjur när människor finns nära, men vargen är inte rädd för människan!

här har du några länkar jag hittade lite snabbt till vargar som attackerar eller försöker attackera hundar som ägarna har i koppel eller nära sig.

Kopplas-rottis

80meter-från-ägaren-+gick-emot-ägaren

Kastade-tidning-i-huvudet-på-vargen

Kopplad-hund

vallhund
5

Länk 1 inte trovärdig.

"Hur kan du vara säker på att det var en varg?

-Har man sett en varg då vet man, de är större och grövre än hundar. Det räcker att ha sett en varg på bild, när man sen ser en i verkligheten då är man helt säker på det, säger han."

Länk 2 med stor sannolikhet varg. Om hunden är 80 meter bort är den inte kopplad. Mannen som ansökte om skyddsjakt var inte djurägare, han arrenderar jakträtten i stora arealer i Riala.

Länk 3 skräckpropaganda o reklam för Norrtälje tidning + snyft snyft, där finns dagmammor.

Länk 4 med stor sannolikhet en varg.

Någon mer än jag som reagerat på att vargattackerna i Riala är näst intill obefintliga efter att de 2 Malamuter som attackerade hästar o avkastad ryttare avlivats?

Hunden vägrar att gå ut ibland, kiss o bajs på tomten o sen fort in igen. Dessa tillfällen har sammanfallit med rapporter om varg i området.

Vallis, boende i Riala.

Rafflan
1

1:an vilken vargliknande hund är mycket större än en rottis? ingen malamute i alla fall…

Och 2:an, vad har skydds jakt med saken att göra? det är mer det att vargarna kände lukt av människor men ändå gick till attack och inte heller visade rädsla för människan.

och 3:an, spelar ingen roll om det är för skrämsel om dem, en varg gick så nära att man kunde kasta en tidning på den och den stod fortfarande kvar.

Undra om du skulle säga att "det är inge fel på våra vargar" när du själv står där och kastar en tidning på den och den står kvar…

Alla vilda djur ska vara skygga för människor, enda situationen den ska attackera är i försvar. Kan köpa att lösa jakthundar och hundar som ger sig på/efter vargar dör, men köper inte att vargarna attackerar tamdjur nära människor, gör nära människor trots att folk försöker skrämma den osv.

Taxelina1
4

#169 Bevisligen minst 3 gånger. Tre gånger för mycket alltså.

Jag bor själv i Villingsbergs reviret. Och dom vargarna tassar omkring här lite titt som tätt och ställer till en del. När länsstyrelsen sedan anser att vargen har ett avvikande beteende och lägger skyddsjakt på den, så blir det överklagat direkt. Dom vargarna fprtsätter att ställa till med en massa problem och nedärver det även till valparna sedan som kommer bete sej likadant. För nuvarande är det 2 vuxna och 6 valpar.

Rialahanen hade tjuvskjutits enligt vittnen, enligt APU. Dom påstog att dom visste att den var skjuten och var den låg nedgrävd. Dom blir allt roligare och roligare dom där. Finns det någon som tar dom på allvar längre?  Rialahanen befann sej nere i Skåne och blev skjuten där. Tiken kom ursprungligen från Loka reviret. När hon vandrade vidare var det ingen här som påstog att hon tjuvskjutits bara för att hon försvann från sitt revir.Vargar kommer och går.

Jag har all förståelse om du försvarar vargen och gillar den. MEN man ska inte blunda för vad den ställer till med. Ett exempel: En kvinna blev förföljd av varg som gensköt henne. I Riala reviret. Den flocken har också ställt till en hel del. Hur det ser ut i dag vet jag däremot inte.

Fridaaaa
2

#173 Finns fler djur i naturen som är "farliga".
Ska man ta död på alla dem då? Ska man slopa alla bilar, fordon mm också? För det är fler hundar som blir påkörda än blir attackerade av varg. Nej förstår faktiskt inte ditt resonemang alls.
Då ska man ju utrota människan också…

Rafflan
2

#174 så vit jag vet har aldrig lo eller björn attackerat en hund som var kopplad eller nära en människa, dem har tagit enstaka jakthundar.
Har heller aldrig hört om att vildsvin eller älg attackerat en hund som var kopplad eller nära en människa, dock har dem attackerat flera jakthundar.

Så vilka "farliga" djur är det du syftar på?

En bil kör inte heller på en kopplad hund/en hund som är nära sin ägare?

Fridaaaa
2

#175 Jag syftade på överlag, inte enbart kopplade. Hittade inget i #173 där det stod att det gällde kopplade hundar.
Kanske skrivits i något annat inlägg, men jag svarade på det som stod i det inlägget.
Så handlade inte om kopplad hund från min sida, utan som sagt överlag. Svarade utifrån det inlägget enbart.

Siggebus
2

Det allra farligaste djuret på vår jord är en varelse som ligger bakom otroligt och ofattbart mycket död och förstörelse.
Människan…………
Till skillnad från rovdjuren på vår jord så dödar människan för nöjes skull, för ärans skull, för vinnings skull etc etc.

Rafflan
3

#176 läs vilket inlägg hon svarar på och vilket inlägg det svarar på så handlar det om oskygga vargar som attackerar hundar i koppel/hundar som är nära sina ägare. Du kan inte bara läsa ett inlägg och inte läsa hela "historien" :)

Fridaaaa
0

#178 Dock svårare att få ett sammanhang när det hoppar lite, är mycket inlägg osv. Speciellt när man sitter vid en mobil = lätt att missa osv också.

Rafflan
1

#177 dock har vi lagar emot lidande, djuren ska dödas snabbt. Vet att detta inte alltid följs men det är lagbrott i Sverige! Till skillnad från djuren som dödar långsamt eller t.o.m äter på bytet när det fortfarande lever…

Taxelina1
2

#174 Såg att du missade lite. Jag svarade ang kopplade hundar.

Om du ser på hur många bilar det finns och hur många hundar som blir påkörda, och sen räknar du på hur många vargar det finns och på hur många hundar som blir attackerade och dödade så kommer du få fram en ganska stor procent vargdödade hundar i snitt.

Vovvie94
1

är trött på alla dessa "BEVIS" så som hund attackerad oprovocerat av varg etc. men va i helvete är då människan!?!?!?!?!

Men det är skillnad av nån jävla anledning! vargar dödar för mat och visst de kan döda mer än nödvändigt men människan då som dödar minkar, geparder, ormar för att vi vill ha pälsen" skinnet till kläder. Har vi verkligen inte utvecklats nåt från grottmännen om vi fortfarande måste gå omkring i päls!

Rafflan
1

#182 var har vargen med päls att göra? ingen skjuter väl varg för päls?

Om vargen vore lika skygg som lo skulle jag inte ha några problem med dem, det är att vargen är så himla orädd som gör dem farliga…

Winrey
2

#183 inlägget från #182 var nog riktat mer att människor dödar för att dom tycker om det eller att man ska vara ''fin'' och vargen dödar för mat och överlevnad. Förstår inte var många människor får för sig att vargen är ''elak'' ''ond'', det är dom inte. Tror du verkligen en varg kommer och tänker ''Haha, nu ska jag ta deras får för att jävlas''?

May the spirit of the wolf guide me in life.

.m.m
4

Den här tråden spårar ju ur. Tror de flesta inne på en sajt som denna inte tycker det är ok med minkdödande och liknande heller. Ja, det finns onda människor som njuter av sadism och där lilla giftiga grodan i amazonas är farligare än 20 krokodiler tillsammans. Men det är inte relevant eller det vi diskuterar här. Eller hur? Bara vargen. Det blir bara tjafs och de här inne som tycker tjafs är konstruktivt i frågan om varg, vänligen räck upp handen. Vargen är ett trevligt djur i våra skogar och de har rätt att existera. Men vargen i vår natur börjar gradvis ändra sitt beteende från att tidigare velat haft sin intigritet och sitt liv i fred, inte varit ett hot alls - till att faktiskt börja vista sig inne i samhällena runt om i landet för att… Ja, varför..? Som någon skrev så finns det gott om mat i våra skogar. Vad gör de här hos oss? Varför ändrar de spelreglerna? Är det så att de börjar tycka att vi är ett lättare byte än en kvick hjort? Ger de sig på en hund när en människa står brevid, så känns inte steget långt ifrån att de ger sig på ett tafatt barn. Och antydningar på det har vi redan fått. De antydningarna är extremt obehagliga. Ska vi utrota dem? Förflytta dem till ett annat land? Till hägn? Vad har ni som inte tycker att vi får röra vargen till något pris för förslag på lösning, om situationen som det nu verkar faktiskt eskalerar?

Rafflan
3

#184 jag har inge problem med vare sig lo eller björn, men har problem med vargen, pga att vargen INTE är SKYGG! om vargen var lika skygg som lo och björn skulle jag inte ha nåt problem med dem heller, därför tycker jag man bör ta bort alla oskygga individer så endast dem skygga vargarna finns kvar, på så vis lär dem sina unga att vara skygga och problemet är löst, jag kommer aldrig kunna kasta en tidning i huvudet på en varg, jag kommer aldrig ha en varg stå lugn och kolla på mig om dem är skygga.

Jag tycker vargen är bra för naturen, men att var så oskygg som vargen är är inte naturligt…

Fridaaaa
1

Inte vargen som är det stora problemet utan människans.

.m.m
1

#187. Så du menar att problemet att vargen söker sig till vårt område är vårt problem? Jag ser dock inte att du bidrar inte med lösningar. Vad är ditt förslag? Hur vill du lösa situationen? Var går din gräns och hur löser vi det då?

Rafflan
3

#188 skjut alla oskygga vargar, alla vargar som visar tecken på att inte vara skygg för människan skjuter man, på så vis får vi enbart kvar skygga vargar, dessa kommer så småningom bli som våra andra vilda djur, vi vet att dem finns i skogarna men det är sällan man ser dem, oftast ser man dem från bilen eller hästryggen då dem inte känner vår lukt :)

Siggebus
0

Ja jag vet att vi har lagar för hur vår slakt ska gå till men det var väl inte så mycket vår slakt jag refererade till när jag skrev att människan är det farligaste djuret som dödar och lemlästar mest på vår jord 🙂
Utan mer hur farlig människan är i jämförelse med t ex vargen som ts frågade om.
Men det är ju människan som styr på denna jord och ibland blir man så trött - titta bara på vad som händer om någon blir hajdödad runt Australiens kuster.
Då drar man iväg för att döda hajen (som hämnd?) men av naturliga skäl kan man inte plocka ut exakt rätt haj så då stryker det med en hel drös 😕

Whippetgerbilen
2

Vargar är det vackraste djuret på jorden, tycker jag. Det är fel att skjuta dem! Om man inte vill att vargen ska äta upp din hund, ha den inte lös om du vet att du bor i ett vargtätat område! Vargar är lika hundar, men det finns många skillnader.

Dogs is my world ♥

Rafflan
2

#191 vargar tar hundar i koppel, ska vi kanske inte gå ut alls med hundarna? dem kan ju säkert gå på lådan som katter och motionera på löpband :)

Håller med, vargar är jätte vackra, vart och kollat på dem på Kolmården och klappat dem, jätte fina djur. Men dem som finns i det vilda, som man kan kasta tidningar i huvudet på och dem står kvar, som man kan hoppa och skrika åt och dem står kvar, då är det nåt som har gått fel :/

exitingsvillemo
2

Håller helt med Rafflan, gillat alla inlägg 😃

En varg som inte är skygg är en farlig varg och vilda djur ska vara skygg, annars är ngt riktigt fel.

Skjut alla oskygga vargar och låt de skygga vara kvar.

Winrey
0

#192 Tycker dock du överdriver något.

Fridaaaa
1

#188 Ja på sätt och vis är det människans fel ja. Vi förstör skogar, bygger hus, fabriker mm. Vi "tar" vargarnas revir, samma med andra djurs revir.

Jag har inte skrivit någon "lösning" heller så är inte så konstigt. Enbart sagt åsikter.

Finns lösningar om man vill men att skjuta hela tiden som många vill är bara fel i mina ögon. Gäller bara att komma på bra lösningar och inte alltid köra den enklaste vägen: att döda…

Är vargen en stor fara alltså enskild varg, alltså upprepats är det kanske en sak, den mår uppenbarligen inte bra, men att skjuta bara för att man för som vid skyddsjakt, man får skjuta 30 vargar under en period, vansinne. Inte konstigt att vargen blir färre och färre.

Taxelina1
3

Jag ställde frågan för något år sedan… Vad ska vi göra för att lösa problemet? Fick då till svar:

Inhägna Sarek !!!

Låta bli att gå in i reviret???

Inhägna alla renar ?!?

Sätta upp färister?!?

Fick fler förslag som jag inte kommer ihåg i nu läget. Men ni ser att svaren jag fick inte är relevanta. Det finns ingen verklighet i dessa svar.

Nu är det ju tal om vargjakt. MEN man får bara skjuta 30 vargar inom 14 dagar. OCH varje varg måste besiktas efter skottet innan nästa får jagas. Det här är så urbota dumt att det talas om bojkott i stället. Naturvårdsverket och andra instanser får sköta jakten själva är det förslag på nu. Och det tycker jag är helt rätt.

Först får jägaren skit för att hen är en jägare…sen är hen bra att ha för att utföra ett jobb som är så gott som omöjligt och troligast bara på två helger…gratis och till råga på allt riskera påhopp och hot på både sej själv och sina anhöriga.

Förra året var det skyddsjakt på en varg som betett sej hotfullt och rivit får tillsammans med ett par vargar till. Rivit får mitt inne i byn mitt på dagen, jagat tjejer på häst med mera med mera.

Det räknades ut att det tagit 700 manstimmar att få tag på vargen,  men den klarade sej ändå. Den hade hela tiden en dags försprång. 1000 mil kördes sammanlagt. Så man går inte bara ut och skjuter den.

När man skjutit en varg måste länsstyrelsens personal komma och besikta den och även överlämna den till SVA för vidare dokumentation. Jägaren får inte så mycket som en klo som souvernir. Inte för att man vill ha det, men någon tog upp detta med päls. Pälshandel är enligt lag förbjuden.

Rafflan
1

#194 varför då? hon tyckte ju att jag skulle akta mina hundar för vargarna men tar vargarna hundar som är i koppel, hur skyddar jag dem då undrar jag?

Winrey
0

#197 Om det är så vanligt som du påstår så hade det stått ganska mycket i media.

Rafflan
0

#197 har stått en del redan i det i media, har länkat några nyhets artiklar högre upp och dessa händelse skrevs om i fler tidningar.

Winrey
0

#199 Jo, men på dig låter det som att det händer dagligen. Att dom skulle vara några onda varelser som vill ta över jorden.

vallhund
2

Se till att populationen ökar ordentligt med friska obesläktade vargar o inför ordentlig jakt så att vargarna lär sig bli rädda för människor.

TinaH
0

Nu måste jag ju få öppna munnen här igen….

om vi ska låta dom skygga vargarna vara kvar….hmm….

En hund som är skygg, kan bli aggressiv, jag tror det funkar lika dant hos sina förfäder vargen också….
Så det är väl inte det bästa, eller?!?

Mvh TinaH

Sugar Mist
0

#202 Fast nu är det inte hundar vi pratar om. För hundar som är skygga flyr hellre än fäktas och när de väll "säger ifrån" är när de är trängda. Såklart kommer en skygg varg också säga ifrån när den blir trängd men en varg som är skygg håller till i de djupa skogarna och om den skulle våga sig ut kan de fortfarande fly.

-

TinaH
0

Du har rätt, min morgon trötta jag, tänkte nog inte riktigt där! 😛

God Jul! :)

Mvh TinaH

Sugar Mist
0

#204 God Jul! :)

-

Rafflan
0

#200 var har jag skrivit det? läs vad jag skriver :)

#201 precis, vargen får gärna finnas, men bara dem som är skygga som våra andra vilda djur :)

Winrey
0

#206 Och du borde läsa vad jag skriver, jag skrev att på dig låter det som det. Det är inte att skriva att du skrev det.

Taxelina1
1

#198 Det händer mycket som inte står i media. Så gott som dagligen händer något vargrelaterat i Sverige. Många tidningar är vinklade och skriver inget då dom inte vill skrämma upp folk.

I vår dagstidning vinklar dom verkligen incidenterna. Sänder någon in en åsikt angående varg som kan tolkas negativt och det kommer in svar, så sätter dom in till 99% försvar för vargen även om man vet att väldigt många svarat och hållit med om problematiken och berättade vad dom själva råkat ut för. Det har pågått i några år och den personen som ansvarar för dessa insändare anser jag är otroligt partisk vilket dom inte ska vara.

Så fungerar media idag. Tyvärr…

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.