Omplacering vad tänka på när hunden är hemma?
Jag och min man ska kolla på en Rottis kille på måndag.
Renrasig kille som ägs av en 4 barns familj.
Säljer på grund av ändrade familjeförhållande.
Undrar vid första mötet, vad ska vi titta på, ska vi be om att få gå ut med honom ensam 20-30 min för att se hur han uppför sig.
Hur många gånger bör man träffa hunden innan man bestämmer sig?
Väl hemma, vad ska vi tänka på tex försa veckan, när kan man börja sätta igång med enkel vardagsträning?
Hur länge bör vi vara lediga från jobbet, när kan man låta honom möta nya människor och till sist. Har planer på Nattmatte eller hunddagis. Hur länge bör man vänta med det? Mycket frågor har googlat men hittar inte ett dugg om dagen huden kommit till hemmet.
Håll er gärna till frågorna i tråden.
// C
Det absolut bästa är att ni ber om att få ha hunden på prov i tre veckor. Då hinner hunden landa och visa upp sina dåliga sidor.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Att få en uppfattning om en omplaceringshund kan vara knepigt. Jag skulle rekommendera att se hur hunden fungerar med sina Nuvarande ägare, dvs be att ni alla tar en promenad tillsammans, så att du kan se hur hunden funkar med Dem. Att ta ut hunden själva, säger inte så mycket egentligen, då ni inte känner varandra.
Det gäller nog att känna in själv, när man kan börja jobba med hunden, och på vilken nivå man ska lägga sig, när man får hem hunden. Grunden är väl ändå att inte ställa största krav redan från början, då det faktiskt tar tid för en hund att landa i sitt nya hem. Givetvis inte kravfritt, men förtroende tar tid att bygga upp.
Det är med ensamhetsträning, dagmatte, hunddagis osv. är ju högst individuellt. En del hundar klarar redan från början att vara ensamma. En del klarar redan från början att vara hos dagmatte o dyl. medans en del hundar blir osäkra av att flytta, och därigenom blir väldigt nervösa av att lämnas hos andra, främmande människor.
håller med 1# se om ni kan låna hunden på prov så ser ni hur det funkar på långsikt, ibland kan de kännas bra hos uppfödaren och den stunden man är där men är skillnad sen när man väl har varit hemma i ett par dagar.
fråga ägaren hur hunden fungerar ensam och jag tycker ni skall vara hemma med den iallfall minst en vecka innan ni lämnar dne ensam och bärjar jobba men beror ju på vad den är van vid och vad den har för psyke.
hur gammal är hunden?
Han är 1år gammal. Kan vara ensam i timmar själv sa hon.
#4 Tänk på att även om han klarar av att vara ensam i timmar, så gäller det i hans nuvarande hem, där han är trygg.
Jo förstod det. Någon mer som har tips?
Jag letar också hund och vi ska åka och kika på hund nu på lördag, och det här är vad jag ska titta efter och fråga om.
Något som jag är oerhört noga med är att hunden är trevlig.
Den ska komma och hälsa, annars åker jag hem. Min förra omplacering totalt sket i mig, och främlingar utöver det också. Reservation är något jag önskade men det utvecklades till aggression mot människor och det blev såpass illa att jag valde att låta honom somna in och även då visade han det också genom att trots hög dos av lugnande ställde sig på 4 ben och nafsade veterinären i handen och försökte hugga i honom i låret. Och med hög dos menar jag att han var så gott som medvetslös, tungan hängde utanför och veterinären kunde klappa honom på huvudet utan problem(Trots att veterinären var just den typen han reagerade mest mot), droppen gick nog för Opsis när han skulle bli buren av veterinären. Så att hunden är glad i människor är viktigt för mig för jag har hellre en hund som springer fram till folk för att hälsa än för att bita. Föräldrarna ska också vara så att de vill fram och hälsa, samt att de ska aldrig ha visat någon tendens av aggression/osäkerhet mot en opåverkad människa. Samma sak med valpen, har han någonsin visat osäkerhet/aggression mot opåverkade människor?
Hunden ska för mig ha mycket leklust och gärna stort föremål men det är inget måste. Leklusten uppskattar jag därför att jag gillar att belöna med leksak helt enkelt.
Koppelgående, samt varför han kommit tillbaka/stannat kvar(5-6 månaders valp), om han har några defekter eller om föräldrarna någonsin haft något sådant.
Jag vill att hunden ska låta sig checkas igenom utan problem också, tänder, öron, tassar m.m.
Sedan kommer man troligtvis på fler frågor när man väl är där((Om man inte som mig när jag skulle hämta Opsis får ett halvsyskon upphoppandes i famnen som prompt ska klias på)). Ett annat tips är också att kolla igenom hundens föräldrars MH'n, eftersom rottisen är en brukshundsras så har föräldrarna genomgått ett MH, troligtvis syskon till föräldrarna också. HD och ED status kan man också kolla på, via hunddata. Det är det jag kommer på nu. Sedan är det alltid kul att kolla upp meriter bland andra kullar från föräldrarna, för att se vilken potential ens möjligtvis blivande hund har.
-