Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1650 ggr
lovesnake
0

Stirrig hund

Hej!

Vi vet inte riktigt hur vi ska göra med vår 5-åriga goldenhane. Han får 2-2,5 timmars promenad varje dag men är ändå ofta stirrig. Har väldigt lätt för att jaga upp sig och skäller ofta på människor - dock inte med riktig aggression för kommer de fram och klappar honom blir han paff och är sen hur snäll som helst.  Han ligger ofta och piper och kräver uppmärksamhet vilket är mycket jobbigt. När han träffar hundar som är snälla så är han ofta så påflugen att de springer ifrån honom eller känner sig hotade och börjar skälla.

Vad ska vi göra?

linda88
0

Låt honom jobba med hjärnan också inte bara med kroppen.

lovesnake
0

Hur mycket tror du han behöver? Jag har kört lydnad några gånger men då tyckte han att det var så kul att han inte lämnade mig ifred under två dagar, hehe. Typ 1 timme per dag, 20 minuter? Vad är lagom?

Anibaz
0

Är han föremålsintresserad? Testat uppletande? Spår?

linda88
0

Försök hitta något du själv tycker är kul också så det inte känns som en "börda" att träna hunden. Som Anibaz skriver är spår och uppletande aktiviteter som de flesta hundar blir rätt mentalt trötta utav, pröva det. Freestyle kanske kan vara något. Där är de ju bara din fantasi som sätter gränser och du kan lära honom en massa kluriga trix. Golden är ju apporterande hundar så du kanske kan testa på de.

lovesnake
0

Spår vet jag att han tycker är kul :) Men jag tror han skulle behöva lite mer rejäla saker, typ utomhus med blod och allt, en lång sträcka, hehe… vi har prövat att lägga maten i vardagsrummet på olika platser och då har han blivit ännu mer upphetsad så det är väl för lite.

Praefatio
0

#5 Varför inte köra blodspår då? :) Det är kanonroligt, lätt att göra själv och tröttar ut vilken hund som helst.

Trollhund
1

Kännes som att ni nog överaktiverar honom om han är så stirrig hela tiden och kräver aktivitet genom pip och gnäll. Hitta någon träningsform som passar er där er hund får använda hjärnan. Se sen till att växla det med att öva passivitet, alltså göra absolut ingenting pchkvalitativa aktiviteter. Aport och jaktlekar, hämta pinne och boll ökar stressnivån. Bäst är ex spår, lydnad, sök, freestyle,parkour osv. Vår tränare tycker man ska sträva efter en timme om dagen, dockinte en time i sträck utan uppdelat under dagen och/eller underolika promenader om dagen.