Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 816 ggr
ratuoi
0

Vad ska jag göra?

Min ena hund har förändrats. För ungefär en vecka sedan så var hon tillsammans med en annan hund och helt plötsligt så stelnade de till och glodde på varandra i kanske en minut, sedan högg min hund den andra hunden och jag fick ta fast henne och kasta åt sidan. Om jag inte stoppat henne så vet jag inte om min hund hade fortsatt???? 

Hon har alltid varit världens snällaste mot mina råttor och alla andra djur hon träffat, men idag så hände samma sak igen. Min ena råtta stirrade på min hund och min hund stelnade till och glodde tillbaka i några sekunder, sen högg hon.

Jag som brukar ha mina råttor lösa vågar inte ha det nu, är så himla rädd att hon ska hugga igen….. Varför gör hon så??

Hon vaktar även sin mat och hugger min andra hund om hon närmar sig hennes matskål…… Hur ska jag få henne att sluta??

Medarbetare på Social fobi iFokus

Frida B
0

Vad är det för ras, och hur mycket aktiverar ni henne? Hur gammal är hon? 

Kan bero på många olika saker, men det med att hundarna började stirra på varann är en signal som för oss är obetydlig men som för hundarna betyder "jag utmanar dig". Det med råttan vet jag inte.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ratuoi
0

Det är en collie och hon aktiveras rätt mycket. Hon springer ute i princip hela dagarna då vi bor ute på landet och hon är med mig när jag arbetar på gården samt att jag går långa skogspromenader med henne varje dag.

Jag är verkligen rädd för henne, hon har alltid varit så himla snäll och tålmodig mot allt och alla men helt plötsligt så har hon förändrats och det skrämmer mig, det känns verkligen inte som att det är en och samma hund när hon blir sådär.

ratuoi
0

Det känns som om att jag på något sätt måste lära henne att "säga ifrån" istället för att hugga men jag vet inte hur det ska gå till

Mischa
4

Plötsliga beteendeförändringar kan ha en medicinsk orsak, hunden kan ha ont någonstans.

≧◔◡◔≦

ratuoi
0

#4 Ja, jag misstänkte det. Ska ringa veterinären i morgon. Jag hoppas de kan hjälpa mig, vill bara att hon ska bli som vanligt igen och må bra.

Frida B
0

Hur gammal är hon? Det kan vara spökåldern.

Sen kan det ha en medicinsk orsak som #4 säger, så ett råd är att ta en tripp till veterinären :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ratuoi
0

#6 Hon är 1 år och 3 månader gammal.

ratuoi
0

Jag tog nyss min ena råtta och satte mig med henne framför min hund och min hund tittade bort, hon vägrade ha ögonkontakt med råttan, och öronen på min hund föll bakåt. 

Jag uppmuntrade henne hur som helst och gav henne godis för att hon var duktig och satt fint med råttan

Frida B
0

#8 tycker ni ska åka och kolla hos veterinären. Hur reagerade du förresten när hon bet mot råttan? Blev du arg? Kan vara därför hon reagerar som hon gör nu. :) Inget konstigt. Men snabba beteendeförändringar är aldrig bra. Hon haltar inte eller så?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)