Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2316 ggr
Anna4077
0

överreagerar jag?

Ok såhär är det. Jag har inte många kompisar och umgås inte med mycket folk. Men idag hade vi över en kusin till min sambo med hans tjej och 3barn. Vi har en valp som älskar människor och blev jätte glad när dom kom. Det första de mellersta barnet (2år) hoppar upp i famnen på mig samtidigt som jag försöker lugna min valp. Han är lite rädd för valpen. Iallafall jag står med pojken i famnen som vägrar att släppa mig och försöker få tag på min valp som försöker hälsa på dottern, 4år. Han hoppade inte men va framfusig som jag inte riktigt tycker om. Dåttar plötsligt mamman tag i min valp, vrider om nackskinnet och trycker ner min valp i marken. Jag släpper ner barnet trots att han gnäller och tar upp min hund

Men nu stör detta mig. Barnen sprang runt hunden hela dagen så jag hämtade ett kompostgaller och gjorde en liten hage till honom. Barnen var hel vilda och dom brydde sig inte värst. Men då och då försökte hon tillrättavisa min valp när det var barnen som gjorde fel. Han är 5 och en halv månad gammal och när små barn springer och skriker blir han uppspelt. Jag försökte förklara väldigt pedagogiskt hur barnen ska bete sig runt valpen (till barnen alltså) men dom lyssnade inte direkt, alltså tog jag undan honom för att skydda honom

Nu ligger jag här och kan inte sova. Jag tog verkligen illa vid när hon tog tag och tillrättavisade min valp istället för att ta barnet så jag kunde hantera situationen själv. Jag tar ju inte tag i hennes barn? Visst en valp är inte ett barn men det är en uppfostran som jag sköter själv. Han var verkligen inte odräglig eller gjorde någon illa. Han va glad för det kom besök och när barnen skriker blir han uppspelt. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra nu. Borde jag tala om för henne att jag inte uppskattade att hon tog tag i min hund? Eller ska jag släppa det och helt enkelt hålla min hund borta? Kan säga att dom inte kommer bli hit bjudna mer och jag kommer nog inte ta med hunden dit igen. Ärligt vet jag inte om jag har lust att träffa dom alls på ett tag. Hunden visade inte någon större reaktion på händelsen, då hade jag gjort väsen av det hela. Kan tillägga att när dom var här lät dom sina barn bara springa omkring som yrväder och jag och min sambo fick sköta hand om saker. Tex när dom försökte gräva i buren hos min hamster eller hoppa i våran säng. Barn är barn och det stör mig inte, dom får gärna leva rövare men då tycker jag att mamma ska ge 17 i min valp. Jag uppfostrar inte han på det sättet och han är ganska väluppfostrad för sin ålder men inte jätte van vid besök, speciellt inte av yrväder.

Tycker ni jag borde göra en grej av det, alltså ta upp det eller bara hålla min hund borta (vilket jag kommer göra ändå). Det stör mig verkligen vad hon gjorde. Jag lyfter ju till exempel inte hennes barn i armen eller något. Känns bara så obekvämt att hon tillrättavisade min valp istället för att befria mig från barnet, som är hennes. Överreagerar jag? Just nu vill jag inte träffa dom alls ett tag

Jag kunde ha hanterat situationen bättre tex att inte ta upp barnet eller helt enkelt kopplat min hund. Men nu hann jag inte koppla honom, vilket var min avsikt, tills han lugnat ner sig. Kommer inte göra om samma misstag igen så det behöver inte diskuteras. Jag förstår mina brister i situationen. Det jag vill veta är om jag överreagerar och hur jag ska hantera situationen som blivit, inte förebyggande för jag kommer inte göra samma fel igen.

Anna och taxen Max

Zakarias
1

Hon ska inte hålla på och tillrättavisa DIN hund, hon borde snarare bry sig om uppfostran av sina egna barn!

Hade nog själv blivit ganska arg om någon annan kom in och gjorde så, men det kanske bara är jag…Tycker iallafall du borde ta upp det med henne. :)

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Jag tycker inte du överreagerar och jag hade definitivt sagt till om någon gjorde så mot "vår" hund! Har heller inte mycket kompisar eller besökare men när det kommer nån så säger jag alltid till i förväg att i vårt hus så är det vi som sköter hunduppfostran och ingen annan! Visst får dom säga ifrån om han är för på eller andra enklare situationer där det räcker med ett enkelt nej eller nu är bra. Men annars så är det enbart jag och sambon som tillrättavisar och jag skulle bli vansinnig om någon tog tag så på min vovve! Dessutom så är det ju i grund och botten sambons föräldrar som äge hunden som vi har vilket jag tycker är ännu större anledning till att andra människor inte ska komma och försöka "uppfostra" honom! :) hade jag varit du hade jag sagt ifrån!

Sugar Mist
5

Jag hade blivit rent utsagt förbannad. Jag hade skällt ut henne på plats, och om inte då gett henne en redig utskällning över telefon eller dylikt.

Ingen rör min hund utan tillåtelse helt enkelt. Definitivt inte när det gäller uppfostring heller, det är min hund, och då är det mina regler som gäller. Det är inte direkt att jag går och tar dag i småungarnas nackar eller nyper tag i deras öron och bannar de. Det för föräldrarna sköta.

Tycker det är lite lustigt att de ska uppfostra din valp men inte sina egna barn..?

-

Anna4077
5

#1 jag är faktiskt riktigt arg :p kan inte sova och ligger bara och irriterar mig på fräckheten, som jag anser, att göra så på min hund. Jag kör inte alls med sån uppfostran speciellt inte när han inte gör något jätte fel. Hade han hoppat eller bitit dottern hade jag nog förstått men så var inte fallet. Han var för på men nosade bara med viftade på hela bakdelen. Vet bara inte hur jag ska ta upp det. Dom går lätt i försvarsställning och är ganska "tuffa". Jag är inte sån. Jag mår inte bra nog för att hantera på hopp heller just nu. Normal hade jag nog bara sagt att jag inte uppskattade att hon tog tag i min valp utan att det är bättre att dom tar hand om barnen och jag valpen men vet att hon hade hoppat på mig då. Jag orkar inte lägga energi på ett bråk just nu. Vill lägga den energin på min lilla trotsiga Tax som nyss blivit könsmogen. Mitt lilla självförtroende klarar inte kritik över att jag "daltar" med min hund. Vilket jag inte gör. Jag använder bara inte såna metoder utan kör mer på positivt bekräftelse. Kanske tar lite längre tid men tror att mitt förhållande med hunden blir starkare om man inte kontrollerar hunden med halvt våld/kräv. Jag använder positiv uppfostran och tålamod.

Anna och taxen Max

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2

#4 känner du att det är jobbigt att säga ifrån så be din sambo om uppbackning! Förklara att du inte alls var bekväm med situtionen och inte mår bra av det sättet som dom behandlade din valp på och be honom om hjälp att säga ifrån så det inte händer fler gånger! Jag förstår att du är arg, det gör jag verkligen för det hade jg också varit! Det är er hund och ni som ska sköta uppfostringen av den! Ingen annan! Kan dom inte acceptera det så hade jag faktiskt sagt att där är dörren, det är bara att gå om det inte passar! Får också höra ofta att jag daltar med mina djur för jag tror på positiv träning och att hunden ska tycka det är roligt och vilja träna och vara med sin ägare. Spec. av en jag känner som kör med väldigt hårda metoder med sin hund som gör att jag känner rent obehag när jag ser henne tillrättavisa sin hund! Dock så är det oftast så i slutändan att mina djur är både snällare, mer lätthanterliga och mer väluppfostrade så därför står jag på mig och sålänge det funkar så komme jag fortsätta att träna på det viset! Det tycker jag att du också ska göra! :)

Anna4077
0

#3 skönt ett det inte bara är jag tycker så #4 jag var ganska chockad så jag va mer fokuserad på att ta bort hunden från henne. Sen hade jag fullt upp så kunde inte riktigt reflektera förens dom gått. Men jag var betydligt kyligare än jag brukar mot dom och förstod först varför jag inte kände mig speciellt glad eller sugen på att umgås och prata med dom. Dom uppfostrar sina barn på samma sätt som hon försökte med min hund. Har mycket åsikter om hur dom uppfostrar dom. Dessutom berättade hon glatt att dom också ska skaffa hund (uppepå 3barn där de yngsta är 2 månader och äldsta 4år) den ena är mamma ledig och pappa sjukskriven. Då tycker dom det är en bra tid att skaffa hund, dom är ju ändå hemma. Har gjort allt utan att skrika "ni borde inte skaffa djur!!". Tycker också det är lustigt att dom har åsikter kring min hund när dom inte uppfostrar sina egna barn. men många som har åsikter kring hunduppfostran, speciellt dom som har barn med bristfällig uppfostran.

Anna och taxen Max

Anna4077
0

#5 jag har funderat på det. Jag pratade med honom om det förut men han la inte så mycket vikt vid det, eftersom Max inte verkade direkt bry sig runt händelsen. Nu är han väldigt trött eftersom han fick hålla koll på barnen och valpen när jag sysslade med annat. Stackarn har sovit hela kvällen, sen dom gick och sover än. Så ska prata med honom om det igen imorgon. Åh vad skönt det är att inte bara jag tycker det var fel. Ibland överreagerar jag i olika situationer.

Anna och taxen Max

[fantasi]1
0

Inför nästa besök, berätta reglerna såfort de kliver innanför tröskeln, det är du som bestämmer över din hund! Jag talar alltid om för folk hur jag vill att de agerar runt mina hundar, gör dom tvärt emot kan jag skälla ut dem då istället för att invänta ett felbeteende. Alla har olika sätt att uppfostra hundar/barn och därför är det säkrast att förekomma.

Anna4077
0

#5 ja jag tänker fortsätta med positiv bekräftelse. Om han skulle bli hel knäpp får jag väl överväga annat. Men än är han ung och man kan inte förvänta sig att en valp på snart 6 månader uppför sig felfritt. Det tar tid, mognad och tålamod. Vi går regelbundet på träning och får fina lovord från våran tränare. Det är ibland svårt men jag håller fast vid det tills jag blir bevisad motsatsen. Han svarar jätte fint på träningen trots att han är Tax som är "oträningsbar". Jag har tid, tålamod och är envis nog att inte behöva använda tuffa metoder. Han har gränser och handlingar får konsekvenser. Men jag gör honom inte illa eller något som kan göra att han känner obehag vid beröring. Den värsta konsekvensen när han inte uppför sig är att bli avvisad från tex sängen. Men det är när ingenting funkar.

Anna och taxen Max

Anna4077
0

#8 jag har sagt regler tidigare. Sagt att om han är jobbig får dom säga till mig så ska jag ta hand om det (eller sambo) och han har varit hos dom. Har även sagt hur dom ska göra om han blir jobbig, tills jag kommer då. Men det blir inga fler besök av dom på ett tag. Men ska göra som du sa och sätta tydligare regler i framtiden för alla. Och träna på mer besök. Det brukar gå bra men han älskar barnen, speciellt den lilla killen som låter roligt när han kommer nära och viftar på händerna.

Anna och taxen Max

Fenix_Chicci
0

Jag hade blivit ruskigt arg om någon gjort så mot min hund.
Fattar inte hur det kan vara okej att behandla hundar hur som helst, hade en gjort så mot barn som många ser som en naturlig del av uppfostringen av hundar hade de förmodligen inte fått ha barnen kvar. 
Nej, fyfan. Stå på dig och fortsätt med dina positiva metoder, hunden ska få vara glad, inte vara rädd för att bli straffad för sina "fel", och bjud inte hem den där familjen något mer.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Anna4077
0

#11 nej kommer inte bjuda hem dom i första taget. Vill inte heller ha en rädd eller osäker hund. Har dessutom en blivande jakthund som behöver självförtroende och trygghet som vill komma tillbaka när han jagar. Tror det blir svårt om man använder sig av de där tuffare metoderna.

Anna och taxen Max

Misarn
5

Tycker verkligen inte du överreagerar, kan bara hålla med ovanstående, säg ifrån eller be din sambo om hjälp, det är ni som ska vägleda eran hund och ingen annan, och som dig så kör vi också på en mjukare och positivare träningsmetod och det fungerar super på våra tjejer. Och jag vet inte hur många gånger jag får höra att jag daltar med våra hundar, men då har vi även glada, positiva och trevliga tjejer som är lydiga och väluppfostrade till skillnad från många andra hundar.

Smilla177
0

Hej du överreagerar inte, skydda din hund det är hon som har dålig ordning på sina barn. Barn måste också lära sig hur man uppträder borta det är ditt hem. Jag skulle nog blivit riktigt arg redan från början så där får hon inte göra med din hund. Skulle nog sagt rent ut till henne vad jag tyckte, Jag blir väldigt upprörd när jag läser detta.

bell
0

Ja det finns tyvärr knäppskallar överallt. Tycker du reagerade rätt. Bra oxå på sitt sätt att du inte tog allt där & då eftersom man ju inte vill bli osams med släkten alltför mycket. Vissa är knäppa & man får se hur mycket värt det är att bli osams med folk. Diskutera ordentligt med sambon för av egen erfarenhet vet jag att det är asdrygt att vara osams med den oxå… 

----

Svärfar & jag var osams i ett par år eftersom jag ansåg att han inte hade något att göra med makens & min hunduppfostran. Det handlade i grunden om att en shäferkorsning (då ca 8 månader) inte fick hoppa på folk enligt maken & mig men svärfar tyckte det var töntigt- Det var ju hans sons hund & därmed svärfars hund oxå.... Men idag när svärfar är 65 år & knaggligare i kroppen är det inte lika skoj när 35 kg vovve kommer & hoppar… hihi barnslig som jag är får hunden givetvis hoppa på svärfar har är ju bara 12 år min lilla vovvsing.

Frida B
0

Jag skulle sagt till, lugnt men bestämt. Har gjort det förrut, och skulle inte tveka att göra det igen. Men jag hade inte skällt ut henne, utan hade talat om för henne att det är mitt hus, min valp och JAG som uppfostrar valpen. Hade hon inte lyssnat hade jag fortsatt tills hon hade det, eller gått med valpen till någon vän som kunde passa valpen medans dom var där.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

.m.m
1

Jag har bara läst TS men alltså… Va? Barnen grävde i eran hamsterbur och hoppade i era sängar? Vad gjorde hon då då? Låter helt absurt. "Barn är barn"? Nä, inte på långa vägar på det där viset. Visst kan man ha livliga barn det där är inte ok och respekten för ert hem är passerad. Jag tror jag personligen jag hade låtit det vara. Men inför nästa besök hade jag förklarat vad det var för regler hemma hos er. Ingen rör hunden eller andra djur utan tillåtelse, varken barn eller vuxna. Vissa rum är inte tillgängliga såsom sovrummet. Och blir det hispigt vid djuren så är det barnen som ska avlägsnas. Säg att du behöver lita på att hon gör det och att du kan ta hand om de dina. Ifrågasätter hon detta så berätta att du mådde dåligt sedan de var där sist och berätta om exemplen. Att ni kände er illa behandlade och överkörda i ert eget hem.

Anna4077
0

Tack för alla bra råd! För det första så blir det troligen inte några besök alls. Omöjligtvis när jag fyller år om 3 månader. #17 jo jag menar, man går ju inte ner och rotar i hamsterburar eller något annat heller. När jag va liten var det något jag fick lära mig tidigt. Men ja tycker förövrigt inte att mamman respekterar tex mig överhuvudtaget. Vet inte hur många gånger jag blivit arg på någon tyken kommentar. Precis som jag inte har något annat att göra än att vänta på att hon vill umgås. Dom bor ca 1 timme bort och eftersom jag har hund nu kan jag inte vara där hela dagarna som jag va innan. Utan nu kanske jag stannar 3timmar, med 1 timmes resväg enkelväg blir det 5 timmars utflykt för valpen vilket jag tycker börjar bli lite mycket för valpen. Då gnäller hon på att jag alltid måste stressa iväg.

Anna och taxen Max

Hiro
0

Berätta att du inte tycker det är okej att hon bestraffar din valp, berätta att du vill sköta det själv. Det är din hund och du bestämmer, ingen skulle fått röra min hund då hon var liten både familj och folk på besök. Jag tog hand om allt och de ska veta att du tar hand om din valp så som du vill ha det

Lathundarna
4

Jag kan ärligt erkänna att ett sådant besökkompani hade jag avhyst ganska omgående. Man respekterar det hem man kliver in i, de människor som bor där och de regler som finns där. Om inte - ut.

marathos
0

Tycker absolut inte du överreagerar! Det är helt rätt att du reagerar, deras beteende är oacceptabelt. Förstår verkligen att du blir förbannad.

Jag har själv barn, men som förälder är det viktigt att lära barnen hur man beter sig med barn.

Tycker det låter vettigt att tala om inför nästa besök vad för regler som gäller hemma hos er. Likaså kan du kanske tala om att du inte vill följa med hem till dem nästa gång för att skona valpen? Det var en väldigt tur att valpen inte verkade påverkad av händelsen. I värsta fall kan det ju bli katastrof och sätta spår för livet. Fruktansvärt!

Hoppas verkligen de inte skaffar hund själva!

imsuchadiva
0

Jag förstår inte varför du inte sa till på en gång? Både ang mammas handling med valpen, hur barnen uppförde sig. Och vart fanns din sambo? Varför sa inte han heller något?

/ fredrikalidman.blogg.se

Anna4077
0

#22 min sambo såg inte när det hände och jag har svårt att ibland avläsa vad som är ok och inte. När det jag känner är rimligt i förhållande till situationen. Därför sa jag inget. Ang barnens uppförande tycker jag känns fel att kommentera. Speciellt framför barnen och när jag inte har egna. Det som stör mig mest är att dom inte ens lämnade köksbordet och lät min sambo sköta situationen. Barnen beter sig bara som dom blir lärda.

Anna och taxen Max

imsuchadiva
0

#23 Förstår inte hur det kan vara svårt att läsa av om något är ok eller ej. Om du blir störd av något så måste DU säga ifrån. Ingen kan ju vet hur du känner. Så du kan åtminstone höra av sig och tala om att beteendet runt din valp inte var ok. / fredrikalidman.blogg.se

.m.m
2

#24 Folk är olika. Så är det bara. Och tack och lov för det. Tråkigt att inte alla har förståelse för det.

Anna4077
1

#24 jag har aldrig haft mycket vänner och haft en hel del problem i kontakt med folk. Nu har jag insett att jag ibland upplever någon känsla som inte är i relation till situationen. Kan tex gå och ta väldigt mycket skit och sedan flippa för en liten sak. Men jag kan också överreagera över saker som inte är stora för andra men väldigt stora för mig. För att kunna komma överens med människor måste jag tänka igenom saker. Tycker det är viktigare att tänka igenom en sak istället för att brusa upp för att någon gör något som i min värld är oförlåtligt men egentligen bara ett missförstod. Har dessutom diagnoser som gör just denna saken svårare för mig. #25 tänk vad världen vore tråkig om alla bara nickade och höll med :p iofs hade vi kanske haft mindre krig men ändå

Anna och taxen Max

.m.m
0

#26. Utan människor "med diagnoser" som tänker och/eller fungerar utanför ramarna så hade vi inte vart där vi är idag. Männen hade förmodligen fortfarande klubbat sina kvinnor och dragit in dem i grottan. ;) Alla historiska personer jag kan komma på som vart "snillen" och som andra inte förstått sig på (och de behöver de ju inte heller) har haft diagnoser. Det är oerhört tragiskt med folk som tror att världen kretsar kring dem och/eller att alla fungerar eller borde fungera som dem. Det är oacceptans för det annorlunda som skapar krig, inte existensen av nytänkande individer. :) Jag tycker du gör rätt i att tänka igenom situationen i lugn och ro om det är det sättet du känner dig trygg i. Alla har sina sätt. Alla sätt är bra förutom de dåliga. :)

imsuchadiva
0

#26 tror du missuppfattar mig en aning. Vad du anser är rätt och fel behandling av din valp kan ingen annan än du veta. Anser du att någon gör fel med din valp så måste du säga det, ingen annan kan lista ut det åt dig. / fredrikalidman.blogg.se

Anna4077
0

#28 fast att det för mig inte var ok tycker jag att jag varit tydlig med. Det min tråd egentligen handlade om var mest om min "känsla" var rationell eller känslomässigt. Många är ju såna som tror att man gör en hund illa om den tex tjuter vid ryggsäcken övningen trots att man inte gör den något alls utan att den bara är missnöjd. Vill mest få "medhåll" om att hon agerat fel och inte bara jag som är överdrivet beskyddande som jag har en tendens till att göra.

Anna och taxen Max

padfoot
0

Jag var med om en liknande grej i jul, där en släkting tog tag i min valp rätt hårt (när det enda valpen gjorde fel var att bli för uppspelt). Jag blev flygförbannad och skrek inför gäster och allt att hen inte får röra min hund på det sättet. Känner att jag möjligen reagerade lite för hårt - borde ha sagt till efteråt istället. Men just där och då reagerade jag bara utan att tänka. 

Hursomhelst, du överreagerar absolut inte. Om de nu kommer på besök fler gånger får du helt enkelt säga till kusinen. Så du inte behöver bli arg och ställa till en scen inför gäster om det skulle hända igen, rekommenderas inte heller. ;) Din hund, dina regler iaf.