Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 728 ggr
linda88
0

Kennelhosta, erfarenheter!

Norma har fått kennelhosta, troligtvis i samband med Stockholms hundmässa. Hon började hosta söndagen den 15 på kvällen och hostade hela natten och något mindre under måndagen. På tisdagen "harklade" hon bara lite sen var de bra. Dock fick hon lite hosta under fredagen. 

Flora har inte visat någonting men har behandlat henne likadant som Norma. Har bara gått ut på gräsmattan o låtit de göra ifrån sig och då i täcke och sele. Annars har de bara varit vila och isolering. 

Norma hostar ingenting längre men kan om hon blir väldigt uppspelt liksom harkla till eller vad man skall kalla det. Hon hittar ju på en del bus och får tokfnatt här inne ibland pga av bristen på aktivering. Försöker hjärngympa henne en hel del men hon är en setter och saknar att få springa omkring ute på fälten som en dåre. 

Under hela tiden har hon ätit och druckit normalt, varit pigg o glad samt feberfri. 

Jag har aldrig haft kennelhosta på mina hundar och är världens "hönsmatte". När kan jag börja gå vanliga koppelpromenader på i alla fall 30 min och när tror ni man kan släppa dom så de får springa lite. O hur länge skall man vänta innan man kan börja bygga upp deras normala kondition och leva ett normalt hundliv?

Har tänkt hålla dom ifrån andra hundar till i alla fall slutet av januari men vill gärna kunna ta normala promenader samt motionera dom innan.

Har så fruktansvärt tråkigt nu. Får fasen inte dagarna att gå för promenera/springa själv vill jag inte göra :P

.m.m
0

Man brukar säga två veckor symtomfri. Sakta trappa upp därefter men mest gäller att vara lyhörd för hundens signaler för kvarvarande symtom. Det som händer om man inte gör så är att det tar längre tid att bli frisk, man får dras med det längre, vilket är ansträngande för kroppen. I värsta fall, eftersom det är ett virus, så kan de vandra. Mardrömmen som ändå är ovanlig, är väl att viruset vandrar och sätter sig i hjärna, hjärta eller lungor. Vill inte skrämma dig, men det kan vara bra att vara envisare än hunden med fysisk aktivitet om man fått kennelhosta. Vissa får bara några symtom medans andra blir ordentligt påverkade. Precis som hos oss människor. Jag vet många som åkt på kennelhosta från utställningarna nu i höst/vinter. Man pratar om en viss särskild utställning som verkar vara källan till smittan.

linda88
0

Tack för svar. Som sagt de har inte fått någon motion alls. Flora har inte hostat någonting o Norma kan som sagt harkla till tex när hon skäller eller blir väldigt glad om hon ser människor ute ( haha ja de är en setter ;) )