Husky- ja eller nej
Hej!
Jag funderar på hur det är att ha en siberan husky. Är det någon som har erfarenhet av hur de är, vad som krävs etc etc..
Vore jättehärligt om någon ville dela med sig! :)

Gå in på spetsar och urhundar och sök på husky, så hittar du flera trådar där folk frågat om dem, och fått långa svar!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vill du att hela ditt liv ska handla om drag de nästkommande 17 åren?
Svarar du ja, så har du rätt ras, svarar du nej så hjälper jag dig gärna med att klura ut rasen för dig. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Är det inte en draghund du söker så skall du söka efter annan ras.
Husky är en jättetrevlig o vacker hund för rätt person. Se ovan :)
Är du beredd på följande:
Att aldrig kunna lämna din hund ensam eller utan sällskap av en annan hund, gör du det finns det en stor chans att ditt hem blir ommöblerat efter hundens tycke och att grannarna blir halvt döva.
Att ha en hund som kommer att vilja ha ihjäl ekorrar, katter, kaniner och annat småvilt mer än något annat du kan tänka dig.
Att alltid ha möjligheten att stimulera och motionera efter hundens behov, dvs trötta ut den rejält 3-4 ggr per vecka, helst med drag.
Att ha en hund som tränar dig istället för tvärtom.
Att aldrig bli förbannad på din hund för då finns det stor risk att du knäcker den och relationen du har med den kommer aldrig att bli sig lik igen.
Att eventuellt skaffa fler sibbar och riskera polarsjukan.
Att ha en hund som stundom kommer att matvägra utan att någon som helst anledning och förmodligen aldrig kommer att älska mat.
Att varje dag få uppmärksamhet utav folk, varav flera kommer att fråga om det är en varg du har i kopplet.
Att inte känna dig bortstött om din husky väljer golvet i hallen framför platsen brevid dig i soffan.
Att dammsuga två gånger per dag kommer att bli standard under fällningstiden och du kommer alltid, oavsett årstid att ha hår precis överallt. Men du kommer att sluta bli känslig för hår i maten!
Om du är beredd på allt detta och lite till så tycker jag definitivt att du ska överväga enligt mig världens underbaraste hundras! 😉😃❤️
Och för att inte glömma, ha en hund som kommer yla så man blir döv och grannar blir tokiga med jämna mellanrum. En hund där "sitta still" blir ett "vad är det?". Vill man satsa på draghundsporten är husky ett bra val. Vill man inte syssla med drag hela veckorna i många år framöver får man kika på andra raser.
Jag har personlig erfarenhet av folk som inte fattat vad en husky är för slags hund. De hade en renrasig husky på ett år, som stod i hundgård hela dagen. HELA dagen. På kvällen fick den komma in i huset en stund, sedan ut igen. Den fick aldrig en promenad. ALDRIG, menar jag verkligen. Den fick till slut tokspel och bröt sig ur hundgården, dödade deras fem hönor, bröt sig in till kaninerna och marsvinen och hade ihjäl dem också.
Sedan försökte de skylla på att hunden var dum i huvudet…
Poängen är att en husky är en underbar hund i rätt familj. I fel familj kan den vara ett rent h*lvete. Så är drag din sport och du vill syssla med det resten av hundens liv och du är beredd på att lägga ner en vansinnig mängd fysiskt arbete så ja, då är en husky ett bra alternativ. Annars är det nog en annan ras du ska ha.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
All skriver att huskys måste dra, men det finns ju de som har huskys även om de inte bor ute på "landet" där det finns möjlighet till en massa släpkonstruktioner ed spark, släde etc.
Har stött på flera som har underbara huskys endå, vad kan man göra för att det ska fungera endå? även om man inte har en stor hundgård och slädar den kan dra. :)
man MÅSTE ju inte vara en dragsportsfantast för att en husky ska må bra..
#8 Ja visst finns det dåliga exemplar av rasen, men sådant skall man inte stöda! Vill man inte hålla på med drag skaffar man helt enkelt inte en Husky, för jo, skall man ha husky så är det för att man är mycket dragintresserad, annars finns det ingen anledning. Man skall alltid stöda seriös avel, inte förstöra för rasen och medvetet välja uppfödare som inte avlar för rasens bästa.
#8 Ja, det finns exemplar som inte drar, men man skaffar inte en husky (alltså där dragviljan är okänd) om man inte vill dra. Det är så extremt många som stirrar sig blind på deras utseende, men livet med en husky är inte lätt, vare sig den vill dra eller inte. De är energiska och påhittiga, kan oftast inte vara ensamma hemma ens med hundkompisar.
Jag har AH (inte SH, men snarlik i sitt beteende) och jag har nu kommit upp i hela två timmar efter mängder med ensamhetsträning och hon är född 2008. Man hinner inte jobba hemifrån på två timmar.
Är man villig att lägga ner hela sitt liv på hundarna med massor av motion, kan ha med dom dygnet runt och har fler än en hund, så visst köp en husky som "gallrats ur" pga dålig dragvilja.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#8 Finns en del som skaffar husky utan att vilja hålla på med drag, dessa får istället en hund som är okontrollerbar i kopplet och vardagen. Finns även så kallade "slöa" huskyn som saknar den dragglöd rasen är avlad för, att hitta ett sådant dåligt exemplar är som att leta efter en nål i en höstack om man nu inte vill stödja de som förstör rasen genom aveln. En husky ska dra liksom en BC ska välla, en seriös husky uppfödare säljer oftast inte en husky till någon som vill ha den som sällskapshund, det är en arbetande hund och ska därmed arbeta.