Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 627 ggr
Julia03
0

Hjälp med sår!

Nu när det är jul köpte jag ett varsitt märgben till hundarna i vår familj. Jag gav dem benen och gick sedan iväg för att slå in några sista julklappar, sedan hör jag ett högt skrik/vrål. Jag springer in till hundarna och ser att den lilla hunden har krupit in och gömt sig under en bokhylla. Jag tar bort benen och föser undan den stora hunden som står och ser på och lockar fram den lilla. Nu blöder hon från ett sår på 'ögonlocket'/'ögonbrynet', och hennes öga är väldigt rött. Dock vet jag inte om hon blöder i ögat. Det rinner blod ur sidan på ögat, och hon kniper ihop det ögat och försöker att se bort när jag ska titta på det. Ingen av mina föräldrar eller farföräldrar är hemma för tillfället, och jag vet inte vad jag ska göra! Borde jag ta bussen in till någon veterinär eller är det ingen fara? Borde jag oroa mig för något? Om jag skulle stanna hemma och avvakta ett tag, och om hon skulle fått ett bett i självaste ögat, skulle hon kunna bli blind då? Mamma säger alltid att jag måste vara försiktig så katterna inte slår till dem med klorna i ögat eller på nosen. Snälla hjälp! Min teori är att Milly (den minsta) skulle gå fram till den större hunden och ta hennes ben (eller liknande), och då högg den stora hunden efter Milly. Hon kanske blev rädd och sprang och gömde sig under bokhyllan. Jag har sånt där blått som man häller på sår (kommer ej ihåg vad saken heter…), men det kan jag väll inte hälla på när det så nära ögat? Snälla, hjälp mig lite, vad ska jag göra? (Jag visste inte vilken kategori jag skulle lägga den, så jag tog bara en…)

Sjöstjärna
0

Tvätta kring ögat med vatten och en mjuk trasa och undersök om du kan se om själva ögat är skadat. Är det inte det kan du gott vänta lite och se för då bör det inte vara någon akut fara om det bara är ett litet sår. Om ögat är skadat eller om du inte kan avgöra så ring till närmsta jouröppna djusjukhus och prata med dem.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"