Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1603 ggr
[Daniela1983]
0

Har börjat skälla pga olika ljud, tips?

Min tvååring har blivit myycket mer skällig på sista tiden och speciellt idag. Dvs när han hör något ljud ute eller inne så reagerar han med att tokskälla. Jag fick inte ens låta lite med näsan imorse, vad tusan det hette, utan att han fick en skällattack. En annan sak är att jag sover länge och han sover längst in mot väggen i min säng och vid sina attacker springer över mig, flockledaren, och ner från sängen till annat rum, vilket jag hatar. Han väger trots allt 10 kg.

Varför gör han det, plötslig rädsla för ljud eller vad? Tips?

Att gorma argt "nu är du tyst, nu räcker det" funkar väl, men helst har jag en annan metod.

Cahira
0

Min hund är nästan 2 år och han har fallit tillbaka till valpålder. Mina föräldrars hund gjorde samma sak vid tvåårsstrecket. Så tror det bara är en sån där grej som kommer innan de växer upp mer på riktigt. :)

Du kan testa klicka då hunden väl tystnat och ge belöning, då kommer hunden rätt snabbt fatta att ju snabbare man blir tyst desto snabbare får man klick och belöning. :) Sedan kan du lägga till ett visuellt kommando, typ finger över läpparna a la hyschning och hunden kommer så småningom koppla samman det. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Daniela1983]
0

# 2 Jag funderar lite på om det kan vara posttraumatiskt stress syndrom som jag läst om i en hundtidning.

Har tänkt lite på ditt tips att klicka när han slutar skälla, men då måste man vara konsekvent och göra det varje gång? Är så dålig på hundträning så det känns som man kommer inte veta hur man ska gå vidare efter inklickandet. Innebär metoden att man låter hunden skälla klart alltså? (helst ska han inte skälla då jag bor i lyhörd lägenhet).

Och kan hunden börja tro istället att det lönar sig att börja skälla, för man får ju godis efteråt??

[Forest]
1

Ett tips är att du skaffar en bädd och har intill din säng, sen kan man alltid stänga dörren så får vi göra eftersom katten annars stör o jäklas med ena hunden. Jag tycker det är vanligt att hundar runt två år kommer in i spökåldern igen, det är bara avleda och träna på olika saker, bla är alltid bra kontakt enkel avledning o bra att tärna in så det sitter.

Cahira
1

#2 Tänk dig ett gäng ungar som, när dom lugnar ned sig får en kaka. I början kanske dom tror det är gormandet som lönar sig, men när de kopplat att det är när man är tyst som man får belöningen så kommer tystnaden komma snabbare. 

När du tränar hunden så belönar du tystnaden ja. När hunden börjar koppla ihop vad "leken" går ut på så kan du vänta några millisekunder till på att få tystnad, till att kunna dra ut tiden mer och mer. Om du dessutom lägger in visuellt kommando (finger över läpparna i ljudlös hyschning till exempel) så kan hunden koppla det ännu fortare.

Du kan rent av trigga hunden att låta (vid lek eller annat), ge visuella signalen och stå blickstilla och sedan belöna med lek eller godis då hunden blir tyst av signalen. :)

WildaE.R
0

Min vovva har Börjat reagera när det knakar, hundar som skäller eller om det är typ barnskrik på Tv:n, jag har börjat träna bort det med skvallerträning.. Verkar faktisk funka.

[Daniela1983]
0

Jag provar en metod i taget. Har applicerat metoden 2 dagar nu. Han skäller, jag insinktivt säger nej och annat jag brukar säga, du skäller inte, han slutar för han har fattat att han får godis. Meen tillfällen då han börjar skälla är fler nu, varför känns det som han börjar skälla för att få mat? :(

Tänkte använda klickern men det hinns inte, såvida man inte bär den jämt på handleden.

Cahira
1

#6 God början, testa att inte säga nåt alls, vänta tills hunden tystnar av sig själv och säg bra eller bara tyst kasta en godis åt hunden. Sedan kan du, när hunden är tyst innan att ens ha skällt, kasta ned godis. Var en godisautomat, det lönar sig. :)