Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2632 ggr
padfoot
0

Stressad, hormonell unghund + kastrerade hanar

Ännu en unghundstråd. Min lille terrierkille på 8 månader har varit rätt jobbig senaste månaden. Nosen i marken, väldigt intresserad av andra hundar, riktigt stressad ibland - många gånger får jag kämpa för att ens få kontakt med honom. Ja, det vanliga antar jag.

Nu i jul ska vi tillbringa två veckor tillsammans med släkten, vilket betyder två andra hundar under samma tak. Två kastrerade hanar, en gammal 10-åring och så en 5-åring. Genomsnälla båda två. 

Min unghund är sjukt klängig på 10-åringen (5-åringen har inte anlänt än). Följer honom överallt. Ska slicka honom i mungipan och öronen, snusa i rumpan och slicka på snoppen. Det senare riktigt intensivt, vilket verkar stressa upp honom ännu mer. Unghunden försökte till och med rida på den gamla, vilket vi förstås satte stopp för. Nu har jag infört totalförbud mot att slicka/snusa äldre hunden i "privata" delar. Säger lugnt nej och stoppar, berömmer när han låter bli.

Inte för att det hittills hjälper unghunden från att stressa upp sig. Håller honom i famnen tills han är lugn, vilket har funkat för stunden. Även långpromenad med lite nosövningar har tröttat ut honom. Dock är han emellanåt för upptagen med att nosa efter andra hundar och kika sig omkring för att ens bry sig om att leta reda på kycklingen jag har med mig.

Att hålla hundarna åtskilda kan också funka för stunden, men vi vill ju kunna umgås hela familjen också. Dessutom är det ju isf unghunden som måste skiljas från de andra, släkten kommer inte att acceptera att vi låser in de andra hundarna i annat rum. Och stänger vi in unghunden sitter han antagligen och gnäller och ylar (okänt hus dessutom). Kompostgaller funkar tyvärr inte, för öppen planlösning.

Råd förutom att köra "ryggsäcken", nosövningar och att avleda?

liinnea
0

Vilken jobbig situation du har hamnat i.. Har kanske inget vettigt svar på frågan men om jag var i din situation med min lilla kille på ca 1,5 år så skulle jag nog fråga om de andra hundarna kanske kunde vara i ett annat rum.. I alla fall en stund så att min får lugna ner sig och koppla av ett tag.

Hoppas att det löser sig för dig!

[Forest]
0

Jag har vart med flera unghanar som vart för mycket på pga dom blir överstressade. helt enkelt ta ut unghanen visat enkelt du får vara här, har man så kan man dessutom ge något tuggben så är dom sysselsatta ett tag. Vi har kört med både stängd dörr men även kompostgaller och då har det gällt att de andra hundarna inte ska stå o gnälla vid gallret/dörren. Det är bara kämpa på säger jag att avleda och sära på dom kan vara det bästa för att han ska kunna varva ner.

russin
0

Ta med kompostgaller och gör en hage om hunden blir "för på" - då behöver den inte klänga på dom andra hundarna hela tiden.

[Forest]
0

3 så har vi med gjort då får dom dessutom vara med på sätt o vis :)

padfoot
0

Tack för era svar. Ja, om det inte blir bättre får vi väl försöka med kompostgaller på något sätt, precis som jag hade när han var liten. Vet inte riktigt hur vi ska sätta upp dem, men kanske vid dörren till annat rum. Har suttit med honom i min famn flera turer idag, och då är han som sagt alltid lite lugnare ett tag. 

Som om inte det vore nog så har han blivit jättefäst vid min mamma, vilket förstås är roligt på sätt och vis. Men han följer henne överallt (när han inte klänger på andra hunden) och blir ledsen och börjar gnälla när hon åker nånstans. Känner mig som osynliga matte just nu, puh. 😟

[Forest]
0

5 gå ut o gör något roligt med honom så tror jag att han ser hur rolig och bra du är med :) Skönt att han kan lugna ner sig lite.

anfo89
0

#5 Haha, min 8-månaders är likadan! Jag bor hos min mamma och pappa nu under julen och min vovve hänger bara efter mamma hela tiden. Vill sova med henne och blir ledsen då hon åker iväg.

Känner mig typ överflödig 😴😂

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

padfoot
0

Hehe, nu har fler i familjen anlänt så nu är han mer upp i varv. Men ungkillen och 5-årigen kommer jättefint överens, även om de eggar upp varandra lite väl emellanåt med sina lekar. Och gamla 10-åringen lämnas mest ifred, äntligen. 

#6 Tack, det ska jag försöka göra. Går också promenader bara han och jag, så vi får egen tid tillsammans. Nu när 5-åringe flatten anlänt är det ännu svårare att konkurrera, de har urskoj tillsammans. 

Lite väl skoj - flatten är så överenergisk att min unghund plötsligt är lugn i jämförelse… Får försöka tvinga min lille terrier till lugn emellanåt, lär bli en utmaning med högljudd släkt och folk som kommer och far.  

#7 Haha, skönt att höra att jag inte är ensam. Försöker trösta mig med att han är så van vid mig, och att han ser min mamma mer sällan. Och att syskonens hundar också svansar efter henne. ;)

Tur att det bara är jul en gång om året. ;) Fast det är förstås kul också, underbara, älskade hundar allihop.