Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1945 ggr
[Random_Sweet]
0

Problem med liten hund som börjat bli aggressiv..

Hej!
Skulle behöva hjälpt/tips, Sitter nämligen i en väldigt jobbig situation just nu..

Det är så att jag alltid kört med "Beröm när hon gör rätt, Ignorera när hon gör fel" Antingen har jag missuppfattat det, eller så är det ett väldigt dåligt tips.
För min hund vet inte alls när någonting är fel nu..

Hon kan t.ex börja morra åt den andra hunden helt utan anledning.
Jag brukar inte säga åt henne när hon gör det, Eftersom jag läst och hört att man inte ska göra det eftersom det bara är hundens sätt att säga att den är osäker, Och det kan jag mycket väl tänka mig att det är. Men vad ska man göra då? När hon andra sekunden flyger på någon utan att någon alls har gjort något?

Och säger jag åt henne så blir hon arg och biter mig istället, Men att bara ignorera har ju antagligen inte heller funkat.

Jag vill ha tips på hur jag ska göra när det blir såhär. Hur jag ska kunna säga åt henne på skarpen så att hon förstår att det hon gör är fel.

Det har hänt när vi varit vid veterinären också att hon bitit mig, Och veterinären blir alldeles paff och säger att "Hur kan hon bita sin egen matte??" 
Men jag antar att det är för att jag aldrig riktigt sagt åt henne på skarpen när hon gjort det, Utan jag har bara hållit i henne och väntat på att hon ska lugna ner sig. Hon ser nog inte riktigt hur fel det är att bitas, Och när hon blir sån så lyssnar hon inte alls utan biter i det som är närmast, Vilket ju oftast är jag då jag försöker korrigera henne.

Hennes lekar går oftast också över till att hon morrar, visar tänder och verkligen hugger mot den andra hunden. Men sen om den andra hunden går iväg så springer hon efter och ska "leka mer".

Jag har testat att bara spänna blicken i henne och säga hur besviken jag är och sen bara gå undan och ignorera henne ett tag. Och jag har testat att hålla fast henne tills hon lugnat ner sig. Jag har också testat att säga "nej" med hög och bestämd röst. Men ingenting funkar.
Det jag behöver hjälp med är nog hur man säger nej, och verkligen visar att det här är helt oacceptabelt.

Vet inte om det är rätt grupp, Men visste inte vart jag skulle lägga det.

Maja2
6

Det du beskriver, är otroligt vanligt. Många hundägare tror att de Ska och Måste bestraffa hunden på något sätt, när hunden morrar eller hugger, för att visa hunden att det inte är OK att den gör så. 

I hundens värld, ÄR det ok att tala om när den känner sig trängd, hotad, eller känner sig osäker. Att försöka bestraffa det, blir  bara fel. 

Hunden morrar Aldrig helt utan anledning. Hunden biter aldrig helt utan anledning. En osäker hund, kan reagera genom att agera utåt, men då är osäkerhet anledningen. En trängd hund kan reagera genom att morra, men då är anledningen att den känner sig trängd. 

Att förstå sin hund, att kommunicera med sin hund, innebär INTE att ta i på skarpen för att lära den. Det lär den sig inte ett smack på. En osäker hund blir ÄNNU mer osäker då. 

Ett tips kan vara att låta henne slippa hälsa på andra, vare sig det gäller hundar, barn eller vuxna. Lär henne att DU sköter den biten med alla mötande.

[Random_Sweet]
0

#1 Håller med dig. 
Har faktiskt funderat på det här med att träna henne på att jag sköter alla möten, För även när det kommer folk så skäller/ylar hon och springer omkring dem. Men har inte vetat om det vore "rätt", eller om det kanske borde vara bättre att träna henne med att träffa folk.

Men om man ska träna så att jag tar hand om alla möten och sköter det, Hur ska man träna då?

Maja2
1

Låt ingen hälsa på hunden, släpp inte fram hunden till någon. Men, måste bara fråga - hur gammal är hunden? Hur länge har du haft den? Vad är det för ras?

[Random_Sweet]
0

#3 Kan det verkligen vara en bra metod? Jag förstår det med att inte låta någon hälsa på henne, då hon kan bli att känna sig trängd osv. Men att inte låta henne hälsa? 
Har hittills kört med att hon får komma fram när hon känner för det och att de andra ska ignorera henne.

Lexie är lite mer än 1 år, Haft henne sen 8 veckor. Blandras med Jack russel, Dvärg schnauzer och lhasaapso.

Maja2
5

#4 Varför skulle det INTE vara en bra metod?

[Random_Sweet]
1

#5 Jag tänker nog så att det är bättre att vänja henne vid människor än att hålla henne undan dem.

Har ett problem till jag skulle vilja ha hjälp med. 
Det är såhär att Lexie går upp på bordet om ingen är i köket och håller koll. Så vi kan aldrig låta någonting stå framme, t.o.m om det är någonting annat än mat som står på bordet, papper eller vad som helst, så går hon upp och tuggar sönder det.

Jag säger inte åt henne, eftersom man ju inte skulle göra det? Men hur ska jag då få henne att sluta gå upp på bordet?
Jag har sagt till min familj att om dom ser att hon är på bordet så ska dom bara ta ner henne (oftast hoppar hon ner själv när någon ser henne)

Men dom kan inte förstå varför dom inte ska skälla på henne, Och jag kan inte heller ge dom något bra svar, eftersom jag inte vet något mer än "skäll inte på hunden". Och det har jag alltid följt.

Men vad ska man egentligen göra när man ser henne stå uppe på bordet då? Hur får man henne att sluta med det?
Någon som varit med om något liknande? Hur gjorde ni?

Frida B
0

Jag tror inte heller att det skulle göra saken bättre genom att låta hunden slippa att hälsa på människor. Däremot kan man börja långsamt. Ta någon i familjen som går förbi, och visa henne vad hon SKA göra istället för vad hon inte ska göra. När hon gör rätt, belöna. Vill hon fram till personen, vänta ut henne eller avled med godis.

När hon klarar det, tar ni en bekant (som hon känner sådär-bra) som går förbi och gör samma sak. När ni känner att hon kan detta kan personen stanna och prata med er, men utan att bry sig om hunden.

När hon väl klarar detta utan problem, kan ni be till exempel en granne att gå förbi ett par gånger. VISA hunden vad du vill att den ska göra, genom till exempel avledning. 

Gör samma sak gällande hundar.

Är hon klickertränad? Det kan vara bra att använda det, så ni klickar vid rätt beteende.

Man kan även använda sig av skvallerträning!

Ang. bordet ska ni också lära henne vad hon får göra/ska göra. Om ni fyar/korregerar hunden när hon är på bordet kommer hon inte att fatta, ni ska i sådana fall göra det när hon tänker hoppa upp. Varje gång. Utan undantag. Men det kommer förmodligen inte funka, då hon ju hoppade upp när ni inte såg. Belöna istället när hon hoppar ner/när hon inte hoppar upp. Men självklart ska ni ta ner henne, och är det inte för högt så låt henne hoppa ner själv och belöna när hon hoppat ner och har alla fyra tassar på golvet.

Lycka till :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
0

#6 Är hon osäker så låt inte någon hälsa på promenad om hon känner sig trängd, däremot kan du ju ordna särskilda tillfällen där det är meningen att hon skall bekanta sig med (hundvana) människor, men på promenad behöver man inte göra det, då kan ju en del som inte är så vana med hundar bete sig lite jobbigt.

Angående matbordet tycker jag visst man kan säga ifrån, dock behöver man ju inte överdriva. Har du ett ordentligt inlärt och befäst nej-kommando kan du gott använda det vid matbordet. Säg ifrån om hon är påväg upp på matbordet och beröm när om hon t.ex. går och lägger sig någonstans eller liknande istället.

Det är helt okej att säga ifrån så länge man gör det på rätt sätt och sedan berömmer när hunden gör rätt, det är det inget fel på, så länge hunden förstår vad som menas och får ett alternativ.

[Random_Sweet]
0

#7 Tack så mycket för tipsen! låter bra :)
Men det är inte så att hon gör något om någon går förbi ute eller så, utan det är mest om det kommer någon hit som hon inte är så van vid. Då kan hon gå och morra runt personen tills han eller hon åker hem.
Och om hon skulle vara tyst, och sen så kollar personen på henne så börjar hon morra/yla igen. Jag har bett folk att bara ignorera henne, Men dom fortsätter liksom att kolla på henne, dom slutar bara med att klappa å så.. Och det är när dom kollar på henne som hon sätter igång igen. Jätte svårt att få folk att lyssna.

Hon är inte klickertränad. Jag har testat det lite förut, men jag tycker inte riktigt att det passar oss :/

Tack! Det där med bordet låter som någonting som skulle kunna funka :)
Min familj irriterar sig dock på när jag berömmer efter att hon gjort någonting dumt xd
t.ex som när hon står och skäller och sen blir tyst och jag berömmer. Dom tänker nog inte riktigt på "när" det faktiskt är jag berömmer och "vad" det är jag berömmer.
Men jag ska testa det :) Tack så mycket!

#8 På promenaderna går det bra så länge ingen bryr sig om henne eller "kollar på henne" (som jag skrivit ovan)

Överdriver självklart inte om jag skulle säga ifrån, utan försöker bara få henne att sluta med det hon gör. (t.ex när hon överdriver lekandet med den andra hunden och blir lite väl våldsam) Men antingen så bryr hon sig inte utan tror bara att det "lek" eller så är det raka motsatsen och hon slår på sin "försvarssköld" och hugger i det som är närmast.
Men när hon lugnat ner sig och slutat bita så brukar jag berömma, Även om jag känner mig väldigt besviken över att hon gjorde så..

Frida B
2

#9 därför rekomenderar jag fortfarande klickerträning. Det är helt enkelt ett sätt att belöna prick där hunden gör rätt! Berömm med rösten kan bli lite hipp som happ. Till exempel om hon märker att någon tittar på henne. Stampa då i golvet, så att hon vänder uppmärksamheten mot dig. Så fort hon gör det- klick, och något jättegott godis/belöning. Jag förespråkar klickern 👍

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Random_Sweet]
1

#10 Läste nyss om skvallerträning och såg videon. Vart väldigt inspirerad, Så tänkte leta tag på mina gamla klicker och börja lära in den igen!🙂

.m.m
0

Berätta hur det går! :)

[Random_Sweet]
0

Tränade lite med klickern igår kväll, bara för att hon skulle förstå hur den funka. Och det verkar faktiskt som att hon minns sen förut när vi höll på med klicker! Men jag tränar ändå in den lite mer då och då.

Och idag när vi va ut så tog jag med klickern och en tub skinkost (Hon är väldigt kräsen, Så rekommendera gärna något oemotståndligt gott! Så att det hon ser är värt att slita sig ifrån för belöningen) vi såg inte en ända hund, och mötte bara några få personer. Så vi skvallrade på personerna, och det gick riktigt bra! 
Klickade när hon tittade på personen och då kollade hon på mig å så fick hon skinkost och massa beröm. 
Körde också med klickern vid inkallningen, när jag hade ropat och hon sprang mot mig så klickade jag, och när hon sen va framme vid mig så fick hon belöningen.

Mycket mer än så gjorde vi inte idag. Det blåste så hemskt och sen så domnade mina händer bort så då gick vi hem igen.

Har inte tränat så mycket hemma än, eller ja, hos mina föräldrar, där den andra hunden är och där det kommer mest folk. När vi kom hem från promenaden så somnade liksom vi båda xd

Men hon har hoppat på den andra hunden några gånger idag också.. Jag vet inte om hon känner sig osäker direkt, hon verkar mer svartsjuk faktiskt :/
För det är när man myser med den andra hunden som hon kommer och morrar åt honom. Eller när han t.ex hoppar på någon (han är en sådan som älskar hela världen och helst vill hoppa upp i knät på folk, oavsett vem det är. Och han är inte speciellt liten heller) och man säger åt honom att ta det lugnt med lite bestämdare röst. Då får hon för sig att hon ska "hjälpa till att säga åt" och så skäller och hugger hon mot honom.
Kan också tänka mig att hon tycker att Sigge (som han heter) är för "studsig, stökig" för när han blir glad, när man kommer hem, när någon kommer och hälsar på eller vad som helst så snurrar han liksom runt och hoppar och är alldeles jätte glad! och då brukar hon morra och "små bita" han i tassara/bena..

Ellen89
0

#13 min mammas toy Pudel tycker det ar jobbigt med min Schafer/BC tik… hon blir glad och hoppar runt som din hund, och har da ingen respekt for lilla Zach. Han ar ju sa liten, och hon sa glad so om hon gar pa honom morrar han at…  Jag har borjat mer och mer forsoka lugna ner henne och se till att han har tilrackligt utrymme sa att hon inte ar I hans 'bubbla'.

[Random_Sweet]
0

#14 Tycker du jag borde försöka ta undan Lexie när jag ser att hon börjar tycka det är jobbigt/morrar åt honom? Eller ska jag bara försöka lugna ner den större hunden?

Cahira
0

Jag har inte läst alla svar, men jag tycker du borde ta hunden för smärtutredning bara för att ta det säkra före det osäkra. Utåtagerande kan vara dålig syn eller smärta.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Random_Sweet]
0

#16 Hm, ja.. kan klappa på henne utan att hon säger något, Hon leker och allt möjligt. Får syn på det mesta, så vet inte om hon har dålig syn direkt heller.. verkar inte ha speciellt ont, men jag vet inte.. :/
Hon blir ju inte arg annars, bara när det är något speciellt. Om man ska ta något från henne som hon inte får ha, eller när hennes lekar går överstyr. Men jag vet inte.

Ellen89
0

#15 Jag tror det vore vart att forsoka bada kanske? Jag vet ju att jag kan saga till min tjej nar vi leker sa att hon lugnar sig, men kanner ju inte dina hundar eller hur dom ar sa den store kanske inte lugnar sig direkt… Lexi kanske kanner sig battre/mer bekvam om du ser till att den stora inte blir for lekful? Det kan vara jobbigt att seperera…

[Random_Sweet]
0

#18 Ja, Ska nog försöka båda då. Vi får se hur det går.
Men tack för tipsen! :)

Fenix_Chicci
0

Det första jag skulle göra är att kolla upp om hunden har ont någonstans. 

Men kan säga att du gör INTE fel när du har tränat att belöna när hunden gör rätt och ignorera fel, en hund blir inte aggressiv av det, snarare blir det är glad individ. Man kan inte få en aggressiv hund genom att belöna den. 

Jag säger aldrig till min hund på skarpen, det händer liksom inte, men hon är väldigt lydig och skulle aldrig någonsin ens morra åt mig, för hon litar på mig till 100%. Har tränat in ordet "Nej" att det betyder: "Sluta med det du håller på med och kom hit", typ. Säger det i normal ton och är som vilket kommando som helst. 

Tycker det låter väldigt mycket som att hon är osäker. Jag har en hund som var lite reserverad mot hundar när hon var valp, jag trodde att den rätta metoden var att låta henne hälsa på många hundar så hon skulle vänja sig, men fick istället en väldigt osäker hund som blev väldigt aggressiv i hundmöten. Har tagit år att träna bort, men har enbart kört med positiv träning, att få henne att känna sig trygg och att förknippa hundmöten med något positivt. Har inte ens tänkt i de termer att säga till henne när hon börjar skälla, skulle vara oerhört respektlöst av mig att börja skälla på henne när hon är rädd. Nu vet hon att hon inte behöver hälsa på främmande hundar utan kan få en godbit istället och det gör att hon tar hundmöten bättre, vi har fortfarande en bit kvar men hon är mycket mindre osäker nu än hon var förut. Hon kan få hälsa på några utvalda hundar OM hon vill men skulle aldrig tvinga henne till det. Skvallerträning med klicker har hjälp oss enormt mycket, är det som verkligen funkat för oss. 

En släkting har en golden retriever som kan bli väldigt studsig när hon blir glad och det har gjort att min hund huggit efter henne för att få henne att lugna ner sig. Har löst det så att hundarna inte får mötas just när vi ses utan efter en liten stund när den hunden lugnat sig något, då går det bra och det har gjort att min hund blivit mycket mer avslappnad för hon vet att jag sköter det så hon slipper bli påsprungen, är även skönare för den andra hunden som såklart inte gillar att min hund nafsar efter henne.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com