Pitbull.
vilka fina små vovvar du har! Ja det går så mycket snack hela tin, har träffat flera dundergoa pitbull, de har alla haft ganska liknande drag, genomgoa och som små bulldozers, de går över vad som helst och är väldigt tåliga och klumpiga, vilket jag tycker är väldigt charmiga egenskaper :)
När mitt näst sista barnbarn kom så blev Alfons helt salig. Pussade och pussade och lille Tim gjorde 1000 grimaser, men Alfons blev kär direkt.
Tänk vad dotterns Am. Staff pinade honom när hon var valp. Högg och bet med sina valp-pirayatänder. Stackars Alfons stod på två eller tre ben och lät henne hållas.
Men det var kärlek!
Så döm aldrig en hund efter ras. Fundera på vad som håller i kopplet i stället.
#5 Alfons var inte ett dugg klumpig, han var nog en av de smidigaste och försiktigaste hundar jag har haft och otroligt tålig.
Många hundar har vandrat genom mitt liv och Labbar ligger mig varmt om hjärtat. Jag har haft två klumpedunsar och helt underbara labbar.
Smidigheten har jag däremot sett hos Alfons Töntbull och hos min lilla Steffe Chelsea. Tyvärr var jag tvungen att omplacera henne pga av min cancer.
Två så olika hundraser. Men tåliga vovvar med ett hjärta av guld.
Chelsea.
Men ha fortfarande i bakhuvudet vilket ursprung din ras har & vad du har i kopplet.
Har själv haft en amstaff/pitbull/rottis blandning.
Underbar, snäll mot allt och alla. Men man får inte romantisera för mycket för den saken skull.
Dessutom ligger det i pitbullens natur att enkelt kunna hanteras av människor. Skulle det smälla så smäller det rejält.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Dom är så underbara :)
Som #5 skriver dom är lite klumpiga ibland. Min sheltie brukade leka lite och umgås med två pitbull, en äldre och en yngre (under uppsikt). De är "små" knähundar :)
#8 Håller med. Det är aldrig hunden som gör fel.
Hej Kerstinjo ! Vad roligt med livstecken från dig, följde ju Alfons och senare marodören Amos här på hundar i focus … har saknat dig ! :)
Åh herregud vad pitbull/dalmantiner var frän! Och vacker så klart. Jätte cool teckning. / fredrikalidman.blogg.se
Varför skulle det smälla som du skriver.
Men jag är egentligen helt emot blandrashundar, för det kan bli så fel och då gäller det att ha en förare som är medveten om detta. En Pitbull är en förarvek hund, vilket inte Dalmatinern är.
Att blanda en Dalmatiner med en Pitbull är helt fel, tokigt och idiotisk men ibland så händer det oförutsedda "olyckor". Alfons Töntbull var en utav dem.
Men köper man en sådan blandning så hoppas jag verkligen att säljarna upplyser om VAD de säljer. Mentaliteten mellan Pitbull/Dalmatiner kan krocka rejält. Två raser med helt olika psyke, vad tar över?
Det vet man inte förrän man har facit i hand.
Det kan ha och göra med vad rasen är avlad för.
Till skillnad från alla staffar, amstaffar, bullys etc. så är apbt närmre sitt ursprungliga användningsområde och kräver därför betydligt större ansvarstagande än övriga bull and terrier-raser runt andra djur, rent krasst.
Men rasen är heller inte särskilt vanlig och hamnar oftast (enligt min uppfattning) i händerna på människor som har genuin raskunskap, det kan jag tyvärr inte säga om kusinraserna eller blandningar där i mellan.
≧◔◡◔≦
Jag tycker pitbull är en otroligt vacker ras och din hund var verkligen jättefin! 🙂
Jag har träffat några individer som har varit väldigt stabil och genomsnäll, någon enstaka pitbull har min valp fått hälsa på men när jag möter en pitbull ute med min hund har jag fortfarande i åtanke vad dom är kapabel till om dom skulle vara ostabil. Det är synd när rasen hamnar i fel händer, det är ju dom som man hör och ser mest av.
Så sööööta alla är!!!! Längtar mer och mer till min amstaffbebis som förhoppningvis kommer till våren. Tiken jag valt löper nu :)
Media förstorar upp så himla mycket. De skulle skriva pitbull eller amstaff på alla hundar som liknar sådana. Jag menar, ni som skriver här t.ex har ju blandras. Inte pitbull. Inte amstaff. Som #8 skriver, amstaff/pitbull/rottis blandning. En blandras. Inte en pitbull eller amstaff.
Men i media skriver dom direkt kamphund tillsammans med pitbull eller amtaff i meningen så fort den liknar en sådan.
Synd med så fina, mysiga hundar! :/
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Nu är jag inte så insatt, men det är ändå några här som skriver pitbull, alltså enbart pitbull och inte blandning. Visst är det så att det i stort sett inte finns några renrasiga pitbulls alls i sverige? Utan att det enbart finns blandraser och allt annat är amstaff, engstaff? Att de enda renrasiga pitbulls är importerade(och då tänker jag att det är seriösa människor som gör sig det stora besväret för att ta hem en)?
Nån som vet så jag kan få lite klarhet? :) Har nämligen varit helt säker på detta förut men börjar fundera lite på vart jag fått den faktan ifrån då många här säger pitbull som om det är just en renrasig pitbull :)
#16 Renrasiga pitbulls behöver inte vara importerade, men det stämmer att rasen är relativt liten och tyvärr kallar många sina blandraser för pitbull i ren okunskap.
≧◔◡◔≦
#17 Tack för svar! Så det finns ändå uppfödare av renrasig pitbull i sverige då? Ja, det var ju så jag tänkte, låter väl även häftigare att det är en pitbull misstänker jag 🤔
#18 Ja, det gör det.
Rasnamnet har missbrukats kraftigt sedan tidigt 90tal, även i samband med att vi hade ett rasförbud här i Sverige och det var en del skriverier i media, såklart att det blev stigmatiserat och häftigare att äga en påstådd "pitbull" eller något med pitbullblod i.
≧◔◡◔≦
Intressant att så många har träffat o känner Pitbulls o Pitbullblandisar. Själv har jag inte träffat en enda, eller jo, drösvis med folk som påstått att deras hundar är renrasiga APBT eller att den ena eller andra föräldern var det.
Ingen har kunnat svara på var hundarna varit stambokförda.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#16-17 Fast det finns inga Pitbull inom Svenska kennelklubben så då borde de ju ha utländska papper på att de är renrasiga? Eller jag vet inte hur det fungerar, för kan man inte regga i skk så kan man ju inte "bevisa" den renrasig? Finns det en rasgrupp? Vore kul att kolla upp =)
Har också hört att det typ inte finns några pitbull i sverige utan blandraser som kallas pitbull.
#18 ja, det låter tyvärr coolare att äga en pitbull och namnet missbrukas =( även så för amstaff och staffe.
#21 Renrasiga APBTs är stambokförda i t ex ADBA. Självklart kan hundar utanför SKK/FCI familjen vara renrasiga, exempelvis JRT of GB o ISDS (BCs).
Precis som Mischa skriver så finns det uppfödare i Sverige. Populationens numerär verkar ganska konstant genom åren. I början av 00 talet gjordes en MH beskrivning av en del av populationen, detta redovisades i en artikel i tidningen HundSport.
Renrasiga pitbulls förekommer knappast i blandrasaveln.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
till TS: kul att se dig här igen, vi skrev mycket 2007 när jag köpte min hugo.
har du kvar alfons? jätte fin än idag!:D
Jag bor i USA och tror fortfarande inte jag träffat en renrasig american pitbull terrier. Mångfald blandisar, visst. Men ingen har varit reggad såvitt jag vet. Få som har reggade pittisar överger dom till humane society eller andra rescueorganisationer. De som tagits från olaga hundslagsmål ser sällan allmänheten.
Här kallar folk dvärgpinscher för "mini doberman" i folkmun så raskunskapen är rätt låg och viljan att ha en "statushund" är rätt hög.
Och då bor jag dessutom på landsbygden och i bondeland.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#22 jo jag vet, jag har själv en jack russell reggad i JRTC och inte skk men viste inte att det fanns för pitbull =)
Bara jag som är mer rädd för Chihuahuor än Ptibulls/Amstaff? 🤐 Nej men när jag ser en hund, oavsett storlek/ras så tittar jag på den som håller i andra änden av kopplet.
# 10 och #23. Vad skoj att ni fortfarande minns mig kunde inte ens tänka mig det.
Nej, Alfons lever inte längre. Älskad o saknad.
Sedan kom Marodören Amos in i mitt liv. Vår andra labbe och alldeles underbar. Men superbedrövlig som valp. :)
Jag fick cancer för tre år sedan och min make dog mycket hastigt vid samma tid. Jag orkade bara gå runt huset med Amos och det är inget värdigt hundliv.
Men jag hade mycket kontakt med Eva som hade ett kullsyskon till Amos och det kändes betryggande att ge hennes son o sambo en chans att ge min "lille skit" ett värdigt hundliv.
De hade Amos på prov i två månader och vi hade kontakt hela tiden. Men det gjorde ont!!!
Tänk när jag ringde till Andreas o frågade om han ville behålla Amos, det blev knäpptyst i luren sedan säger Andreas; Ja, för vi älskar ju Amos. Så min lille skit har fått ett toppenhem och de åker gladeligen 70 mil t.o.r. för att jag ska få rå om Amos lite.
Min cytostatikabehandling verkade fungera och jag blev jättesugen på en hund igen. Då kom Svea in i mitt liv, en helt underbar Staffe.
Men den glädje som varar för länge, tja, den fanns inte hos mig. Fick ganska snart veta att metastaser vandrat vidare och att jag hade både lungcancer och skelettcancer, all min ork försvann…..återigen.
Men min lilla Svea har också fått ett toppenhem.
Så mina älskade vovvar har det bra och jag följer dem fortfarande.
Men så tomt utan mina goa o tokiga vovvar. Men jag är stolt över att jag har gett dem toppenhem.
Tanken var väl att jag skulle få rå om min kille jul- o nyår. Det hade varit helt underbart, men tyvärr så orkar jag inte längre.
Men självklart får Rustas bästa filttestare en ny filt att testa i julklapp.
# 27 Håller mina tummar och hoppas du besegrar sjukdomen…och önskar dig en God Jul och ett Gott nytt år !