Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1258 ggr
[emeliemattson]
0

schäfer

hej, har några frågor om schäfer. 1) är det en bra familjehund? 2) kan en 12 åring ta hand om den, då vill säga gå ut och gå med den. 3) kan den bli aggressiv utan själ till det? 4) kan den vara ensam hemma i några timmar? 5) kan den bli aggressiv mot andra hundar? 6) fäller den och skäller mycket? 7) hur är den mot främlingar?

tack i förhand, emelie

[Teddies matte]
2

Ni börjar helt fel, sluta kolla in raser efter utseende och gör en lista på vad ni söker hos en hund, lista allt som måste stämma in. Kolla in rasgrupp 9 istället, låter mer som ni söker en sällskapshund.

En Schäfer låter heller inte som ett bra val, det är en BRUKShund och är ni inte väldigt aktiva och tränings/tävlings-, samt bruksintresserade så är inte en brukshund något för er.

Mantissa
1

1. Ja, i rätt familj
2. Beror på barnet och lydnaden på hunden, men det är en stor och stark hund så jag rekommenderar det inte
3. Ingen hund blir aggressiv utan skäl
4. Ja med träning och när hunden är vuxen
5. Ja (liksom alla andra raser)
6. Ja och Ja (skällandet är naturligtvis individuellt, men de är lite kända för att vara verbala)
7. Beror på individen, träning och på hur främlingen uppträder.

russin
1

och en 12-åring ska inte gå ut själv med en så pass stor hund. Händer det något så har barnet inte en chans att hålla emot

Fridaaaa
1

1) är det en bra familjehund?
Ja brukar de vara, beroende på avel samt hur man aktiverar hunden

2) kan en 12 åring ta hand om den, då vill säga gå ut och gå med den.
Skulle inte låta en 12 åring gå ut med en så pass stor hund själv.

3) kan den bli aggressiv utan själ till det?
Ingen hundras blir det utan anledning. Det är inget normalt beteende.

4) kan den vara ensam hemma i några timmar?
Träning, träning. Handlar inte om rasen.

5) kan den bli aggressiv mot andra hundar?
Individuellt. Hundar är som människor: Vissa gillar mer "främmat" än andra, alltså vissa är mer sociala än andra, så går inte att svara på.

6) fäller den och skäller mycket?
Ja Schäfer fäller mycket
  7) hur är den mot främlingar?
Fortfarande individuellt.

De frågar du ställer har mycket med individen att göra, inte med själva rasen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaLj
1

Schäfer kan vara en bra familjehund i rätt händer. Men det är en ras som behöver mycket arbete och mental stimulans. Det är inte en ras som man ska ha om man "bara" vill ha en ut och gå hund.

Nej en 12 åring ska inte gå ut ensam med en schäfer i min mening.

En hund blir sällan aggressiv utan orsak. Men en schäfer som inte blir tillräckligt aktiverad kan lätt bli frustrerad och det kan visa sig i att den har svårare att umgås med andra hundar och även människor. Men en schäfer som är rätt uppfostrad och ordentligt aktiverad har sällan problem med andra hundar.

Ja den kan vara ensam ett par timmar. Men det är under förutsättning att den aktiveras ordentligt innan och efter.

Fäller kan den göra, speciellt i perioder och beroende på pälskvaliteen. Om den skäller eller inte beror till stor del på uppfostran. Schäfrar har vaktinstinkt och kan därför skälla på främlingar om man inte lär den annat.

Precis som med allt annat så beror det på hur man är som ägare hur en schäfer behandlar främlingar. De kan vara den gladaste hunden som älskar att hälsa på nytt folk och de kan vara restriktiva och inte gilla främlingar alls. 

Jag älskar schäfrar, de är underbara hundar, och är uppvuxen med dem. Tyvärr kommer jag aldrig äga en själv då jag inte skulle aktivera den på rätt sätt. Det jag vill ha ut av en hund är inte i närheten av vad som en schäfer behöver. Så jag får passa på att njuta av att umgås med min kusins hundar. Han, precis som hans pappa, är en perfekt schäferägare 🙂