Hundar med bra temperament?
Hejsan!
Vi har nu bestämt oss, jag och min familj att skaffa en hund. Stora frågan är ju vilken ras man ska välja! Det finns ju hur många som helst, och med tanke på att ingen av oss har haft hund förut är det en stor djungel för oss. De kraven vi har på rasen är:
1. Att den har bra temperament. Vet såklart att det är mycket individuellt, men måste ju finnas någon ras som är lugnare än den andre?
2. Att den gärna följer med på joggingturer i skogen samt gillar att leka och busa.
3. Att den kan följa med i båten, och gärna gillar att bada.
Ett plus skulle vara om den inte fäller sådär jättemycket, och om den nu gör det så gärna i perioder och inte i mellan också.
Är det någon där ute som skulle kunna hjälpa till?👍
Och vad anser ni vara "bra temperament"? Utveckla, några särskilda egenskaper hunden skall ha/inte får ha?
Vad kommer ni göra med hunden? Någon särskild sport ni skall träna som hunden måste passa till?
Storlek?
#1 Vi vill ha en lugn hund som inte skäller så jättemycket. Vi har vart inne mycket på en Lagotto, men det är tydligen ingen bra hund att skaffa som "första hund".
Helst en mellanstor hund, vi vill absolut inte ha en stor björn i hemmet men inte heller en liten mus, nått där emellan.
Med tanke på att vi hela somrarna tillbringar all vår tid ute på öar och badar hade det ju vart en fördel om hunden inte var rädd för vatten….eller beror det också på individ?
Labrador? 🙂 Världens snällaste och underbaraste vovvar. Älskar vatten och att bada, barnvänliga, lagom stora enligt mig! Dock kan de fälla en del vissa perioder!
#2 Lagotton går absolut som första hund om man tar sig tid att sätta sig in i rasen och är medveten om vad rasen kräver. Det är ju dock en aktiv hund som kräver att få arbeta med huvudet, ingen ren sällskapshund, så är ni inte intresserade av att arbeta ordentligt med hunden ett par gånger i veckan åtminstone så bör ni kolla på någon annan ras.
Någon av pudelvarianterna kanske kunde vara intressant?
#3 Ja, det var ju det där med pälsen. Hade ju varit skönt att slippa bada i hår, då jag inte är någon bra städare hehe :) Våra kompisar hade en labrador, men den fick väldiga problem med höfterna. Är det nått som är vanligt för labradorer?
#5 Haha jo jag förstår. Det är ju precis samma sak som med Schäfer, och Rottweiler, de får också problem med höfterna. Jag tror inte det är så jätte vanligt faktiskt. Men när du köper valp eller vuxen hund, så be att få se om föräldrarnas höfter är röntgade. :)
#5 Ja, det finns både höft- och armbågsproblem hos Labradoren, men bara man är noggrann i val av uppfödare och kombination så är det inte omöjligt att få tag på en frisk hund.
En ras som definitivt passar nybörjare samt barnfamiljer och som jag brukar tipsa om är den australiska terriern. Tänk nu inte "Vadå, en terrier?" då denna ras har de goda egenskaperna från terriers men utan det där "jävlaanamma".
En tålig krabat som är relativt liten, men ingen minihund och robust, som trivs lika bra som soffprydnad som multisportkamrat.
Kan skälla, men är inte bjäbbig. Lättlärd, extremt glad. Pälsen gör man som man vill med om man inte ska ställa ut. Mamma trimmar ner sin kort. Fäller inga mängder.
Är dessutom en ovanligt frisk ras.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#7 #6 Någon som vet om lagottos är mycket räddare än andra hundar? Det fick jag veta av en ägare till en omplaceringshund, och tyckte inte vi skulle skaffa en lagotto som första hund.
Schäfrar, är de bra att han med i en segelbåt mån tro?
#9 Nej, en Lagotto skall absolut inte vara rädd av sig. Det hänger dock kvar en del "sämre" Lagottos från den boom då Lagotton plötsligt blev otroligt populär och det avlades på vad som helst. Men numera finns det flera riktigt bra uppfödare och är man bara noggrann så är det inte svårt att få tag på en bra Lagotto. Dock är det ju en aktiv hund och det låter mer som ni söker en ren sällskapshund, eller?
Finns annars www.lagottoromagnolo.ifokus.se du kan gå in och kolla på också, jag svarar gärna på frågor om rasen.
Schäfer är en brukshund och det är ju inte riktigt vad ni söker.
#8 Är denne ras en bra simmare? De är nog det största kravet vi har i vår familj. Tack för tipset förresten!
#10 Vi har bestämt att skaffa oss en omplaceringshund, pga att vi är rädda för att få "ett spädbarn utan blöja", och känner att i ett cirka halvår inte kommer klara av att torska upp spyor och avföring. Är lagottos lättlärda? Hur får man en hund rumsren så fort som möjligt? Vi har nog inte bestämt oss för omplaceringshund egentligen, bara att det troligtvis skulle kännas lättare att skippa valpperioden.
Och är lagottos ett stort problem om man bor i villa med relativt stor trädgård? Har hört att de är riktigt bra grävare.
#12 Ja Lagottos är grymt lättlärda! Stor trädgård låter trevligt för en Lagotto, visst älskar de ofta att gräva, men det går att ha koll på, antingen förbjuder man grävande på egen tomt och låter de gräva någon annanstans istället om de har behov av det, sandlåda eller något särskilt ställe där hunden enbart får gräva kan man också ha.
Men fortfarande, kommer ni hålla på med någon sport eller annat arbete? En Lagotto lämpar sig inte enbart som sällskapshund.
Lagottoklubben har en omplaceringslista under "Avel/uppfödare" http://www.lagotto.org/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 Ja dom kan simma.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nån typ av apportör borde passa, finns ju flera olika. Dom är generellt lugna och brukar älska vatten.
Skynda långsamt så går det fortare.
#13 När våra kusiner hade hund höll de mycket på med agility, och vi hjälpte till mycket på träningar samt hemma. Så något i den stilen blir det nog, samt många skogspromenader med sökande av svamp då vi hört att de är riktigt duktiga på just detta!
#16 Var säkra på att ni kommer arbeta med hunden innan ni bestämmer er för en Lagotto, de måste få arbeta med huvudet, annars kan de börja aktivera sig själva, vilket inte brukar sluta särskilt bra. Är ni inte säkra på att ni kommer vara aktiva och hålla på med någon typ av arbete regelbundet är det bättre att ta en ras som inte kräver att få arbeta, men som gärna hänger på om det erbjuds.
Om ni funder på omplaceringshund, kom ihåg att den visserligen kan ara rumsren, men många omplaceringshundar kommer med sina bagage. De kan ha mindre eller större problem, som kräver att man vet hur man ska hantera det. Man ska även räkna med att det kanske inte blir jättelätt i början, det är en stor grej för en hund att byta miljö och familj. Inte för att avskräcka er, men bara så att ni förbereder er på det jobb som kan krävas för en omplacering.
greyhound
Min syster skaffade sig en lagotto som första egna hund, mycket trevlig, aktiv och miljösäker hund, han har tydligen gått bra på utställning och hon funderar på att börja med rallylydnad.
≧◔◡◔≦
Welsh springer spaniel? Glada i allt och alla, stabilt psyke orädda. Älskar att vara med ute Simmar mer än gärna ( dock älskar de även lerdiken) 😃
Jakthund i grunden fågel så de kan sticka en kortare sväng om inte tillräckligt uppfostrad. Kanon som familjen hund pga sitt milda sätt
Kräver dock aktivering med tex, sök träning eller annat.
Samma gäller för Engelsk springer spaniel..
Labrador Retriever (utställnings linjer, ej jakt)
Cavalier King Charles Spaniel
Cocker Spaniel
Bichon Havanais
Lhasa Apso
Engelsk Springer Spaniel
Trevligt mentalitet på dem flesta, olika storlekar på raserna, några av raserna fäller inget, alla kan hänga med och jogga men lika gärna ligga hemma i soffan och sova :)
Greyhound är också en trevlig ras, och whippet :)
Stor Pudel är också väldigt fina och trevliga, mellan och liten Pudel kan vara lite skälliga och nervös ibland
Lagotto är inget jag rekommenderar, finns flera individer med dåligt mentalitet, dem känns okej när man träffar dme och hälsar men sätt dem i en situation dem inte vill och alla är inte så trevliga längre, tex hos veterinären, hundtrim, osv…
Om du skaffar en ras som inte fäller är dem oftast långhåriga enligt rasstandarden vilket gör att många inte köper dem pga pälsvården, men det går att klippa dem kort så slipper man pälsvården :)
Rafflan har räknat upp många andra säkra kort på hundar med bra mentalitet,
Ang lagotton är som sagt lite varierande, och har hört att de inte varnar speciellt innan de gör något heller så det kan vara ett osäkrare kort. Har träffat någon lagotto som inte gillat andra människor än ägarna..och hört om fler.
Jag skulle nog inte köpa varken labrador (ens från utställningslinjer), engelsk springer spaniel eller welsh springer spaniel om jag inte hade planer på att aktivera den mentalt. I grunden är de trots allt arbetande hundar.
Jag skulle rekommendera en hyfsat liten ras för att göra båtlivet så smidigt som möjligt :) Ibland är jag på mina svärföräldrars båt med vår hund (en flat) och det är rätt trångt alltså. Jobbigt att fiska upp honom om han trillar i sjön också :P
Passande hund kanske skulle vara en wheatenterrier ? Mellanstora smidiga viga hundar som är lätta att ha på en båt , tar inte mycket plats. Fäller inte, är skojfriska och glada och mycket intelligenta utan att kräva så mycket. Påminner mycket i typ och utseende om lagotton och kan klippas kort så blir pälsen mycket lättskött.
#27 Wheaten har en tendens till aggressivitet tyvärr. Ingen "lätt" hund.🙂
# 28 Jaså, det har jag inte märkt….jag har två själv 7 + 14 år och uppfödaren är en vän till mig som fött upp rasen i tjugo år …. har med andra ord träffat rätt många genom åren …. underbara hundar enligt mig ! 🙂
##29 Då får vi enas om att vara oense om den saken. 🙂
Bichon havanais kanske? :) En hund som är väldigt lättanpassad, den blir vad du gör den till. Den fäller inte, vill man inte syssla med den långa pälsen kan man klippa ner den. Vet många havanaiser som gillar att bada/simma på sommaren :) Vissa kan bli lite skälliga men det går att träna bort.
Om man söker på wheatenterrier terrier får man upp en del folk som skrivit att dem blivit lite hund aggressiva och en del har t.o.m bitigt sina ägare och att det finns aggressiva individer inom rasen med dålig mentalitet/fel uppfostran. Dock verkar det vara en trevlig hund när man får en bra individ :)
# 32 Självklart kan det finnas dåliga exemplar av wheaten precis som med alla andra raser….. nämn den ras där det inte förekommer ….🙂
Ofta så gillar man eller ogillar terriertemprament, sällan är det mitt i mellan. Om man tillhör den senare skaran så kanske inte en wheaten är ett förstahandsval.
≧◔◡◔≦
#33 menade att det verkar vara ett problem med dåligt temperament i rasen, tex hos labbe är dåligt temperament ovanligt