Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 787 ggr
[Isbjörn]
0

Hjälp i rasvalet!

Jag skulle vilja ha hjälp i rasvalet. Det finns ju så galet många raser!

Det jag kan erbjuda min framtida hund är;

- 1-2 timmar promenad varje dag, 2-3 timmar på helger.

- Vill ha en kompis jag kan träna lydnad med och eventuellt tävla i det.

- Gärna i golden retriever storlek.

- Borstar gärna päls, men helst ingen päls man måste trimma.

- Bor i en lägenhet så helst ingen ras som har väldigt lätt till skall, men får gärna larma.

- Förarvek och lättmotiverad.

- Tycka om andra människor, men helst inte kasta sig över dom.

Jag gillar korthårig collie, lapsk vallhund, Pudel och vit herdehund men vet inte hur pass bra dom passar in på ovan?

jessica@fpo.se
1

Alla de raser du gillar är ju lätt till skall hundar.. Har inget bra tips på ras men avstå vallhundar då det ofta ligger i deras natur att skälla lite extra..:) Lycka till och god jul

[MinIda]
2

Vit herdehund och korthårig collie är ju brukshundar, så kanske inte de är de bästa om du inte vill tävla/träna bruks. 

Och som ovan sa så skäller ju gärna vallhundar lite extra då det är i deras natur.

Pudel tycker jag skulle passa bra. 🙂

[Nightcat]
1

Pudel tycker jag är en bra ide. Dock måste den ju klippas/trimmas. Har ett flertal bekanta som bor i lägenhet med sina pudlar och har inga problem med skall. De är ju också mtk lätt lärda och har sett ett par med storpudlar som tränat och tävlat lydnad.

Lycka till i ditt hundval 🙂

Anibaz
2

#2 Det fungerar alldeles utmärkt att ha brukshundar utan att tävla bruks.

[MinIda]
4

#4 Jo, men att 'bara' träna lydnad räcker väl inte hela vägen fram. Inte alla fall vad jag läst och hört från personer. Men jag är inte expert, så ursäkta om jag sa något fel.

[Teddies matte]
3

#5 Jodå, självklart kan man ha en brukshund utan att tävla, inte behöver man ju vara mindre aktiv bara för att man inte tävlar, en del vill helt enkelt inte tävla, men träna lika mycket kan man ju göra ändå.

[MinIda]
2

#6 Nej men, menade inte att tävla. Skrev träna/tävla. Alltså menade att det är kanske onödigt att köpa en brukshund om man inte då vill träna något med bruks. 🙂

Anibaz
1

#7 Så det var onödigt av mig att skaffa mina hundar då?

[MinIda]
0

#8 Men menade ju inget elakt. Men så brukar alla säga till mig. Att inte värt att köpa en brukshund om man ändå inte vill hålla på med bruks. Så trodde det var så då. 

Men ursäkta, sa bara det jag hört och man kan inte ha rätt hela tiden. Så förlåt.

Sugar Mist
1

Lapska vallhunden är kanske inte världens mest lättmotiverade hund, och den är ganska aktiv har jag för mig. Tuff hund,inte speciellt vek. Renvallare. KH Collie och Pudel är veka hundar, ganska lättmotiverade och skulle säkert passa dig! :) Vit herdehund vet jag inte speciellt mycket om.

-

Aristarcos
0

Collien är inte farligt skällig, eller min var inte det.

Vid bus skällde han ( men det var självförvållat) men annars så skällde aldrig min hund i onödan. Så hade absolut inte några problem att ha honom i lägenhet så inget skäl för att ta bort Collie som alternativ.

Misarn
0

Kanske du skulle kika på Engelsk springer spaniel? :-)