Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1540 ggr
Karmatarerskanise
0

Hur ofta kan en tik föda?

Jag undrar hur ofta man ska låta en tik få ungar.

Tanten vi köpte Hades av har nya valpar igen med samma tik och hane.

Hades föddes i Jan. och nu har tiken valpar igen. Detta är väl lite väl snabbt?

Förstår nu att hon kör valpfabrik för att tjäna pengar :(

AnneN
0

En tik kan bli dräktig vid varje löp men det är absolut inte att rekomendera. Man brukar väl oftast säga att en avelstik kan man ta valpar på kanske med 1 - 1½ års mellanrum minst.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Stackars tik då … Hades mamma..

AnneN
0

Jo det säger jag också stackars tik…

_**/Mvh Anne

Zebben
0

Max 5 kullar och det är ok att låta para en tik på löpen efter varann så att hon får två kullar efter varann. Men då måste hon också få vila i 2 löp innan man parar ytterligare.

nobsan
0

Hej! Läste din fråga. Föder själv upp hundar. SERIÖST. Enligt Svenska Kennel klubben får en tik föda 5 kullar i sitt liv. Man kan ta 2 kullar på ett år, men då måste tiken vila minst 15 månader om jag inte minns fel. Jag har själv parat en tik så. Men då hade hon bara fått 2 valpar i första kullen och jag rådgjorde med en veterinär och han sa att hon var i god kondition. Tyvärr så är det nog så att många bara vill tjäna pengar. Hörde talas om en tik av större modell som fick 12 valpar och löpet därpå blev parad igen och fick lika många igen. Men då fick hon skk på sej.Ha det…

Karmatarerskanise
0

Tiken är 6-7 år och i Hades kull fanns det 8 valpar. Nu verkar hon bara fått tre st.

AnneN
0

Hoppas verkligen för tikens skull att hon slipper få fler valpar öht nu

_**/Mvh Anne