torr hud, vad?
En hund som har torr hud, väldigt torra bröstvårtor och iom det här små svarta prickar på/runt om bröstvårtorna samt är mjällig i pälsen för övrig, rekommenderar ni att man badar med klorhexidin eller något annat? Salva man kan smörja en hund med regelbundet som inte har någon päls på magen?
Är huden torr så behöver hunden troligtvis mer fett i maten som smörjer huden inifrån. Lammfett har jag hört ska vara det allra bästa för huden. Annars fiskolja eller ister. Animaliskt ska det vara i alla fall. :)
Vet man varför hunden är torr? :)
#1 Hon har fått laxolja sen lång tid tillbaka och äter VoH samt BARF men det ändrar inte hennes torra hud. #2 eftersom det är blött ute blir hon dyngsur vilket gör att huden torkar ut och torka av henne efter varje promenad tycks inte vara nog. Hon slickar, ibland, även där hon saknar päls på magen iom att hon är torr vilket gör der hela värre.
#3 Hon kanske behöver mer fett i maten ändå? De har olika behov och är olika känsliga. Min förra hund behövde en period trots VoHs exklusiv med 25 % fett även fiskolja och extra ister. Jag tror inte bad eller salvor tar bort grundproblemet, utan sådant måste man jobba med inifrån.
#4 Även när det är det blöta regniga vädret sim gör henne torr? Förr det är bra ute blir hon inte torr. Jag får tyvärr inte ge henne vad som helst att äta då hon har foderallergi som just nu är under kontroll.
Ursäkta felstavning, har autokorrekt på mobilen som är knäpp.
Förlåt om jag snor tråden lite, men även jag har en hund som blivit lite torr i huden nu när det blivit kallt och vi har gett lite rapsolja i maten ett tag nu men inte riktigt sett någon skilnad. Men är det så att det måste vara animaliskt fett? För i så fall är det ju inte så kontigt om det inte funkat :P Men aldrig hört om det förut och eftersom hundar ju kan ta till sig vegetabiliska oljor så funderade jag på om du visst varför det inte funkar på huden?
En regntäcke med ben kanske hjälper? Typ sån här javascript:nicTemp();
#5 Är det väldigt kallt eller rått ute så går det åt extra energi för att hålla sig varm, och då kanske hud/päls kommer i andra hand och fettet används som energikälla istället för att smörja huden. Är huden ofta blöt torkar det ut och då krävs extra fett för att inte huden ska bli torr.
Många människor som brukar bli extremt torra i ansiktet om vintern blir mycket bättre om de börjar äta t.ex kokosolja för då har kroppen "råd" att försörja även huden med hjälp av det där extra fettet.
Trist att höra om foderallergi - det blir ju såklart lite krångligare då.
#8 Hon är för opropotionerlig för att platsa i en sådan, redan testat och hon går inte i sånt. Vanligt hurrta regntecka har hon men den täcker inte hela magen och hjälper inte speciellt.
#7 Jag försöker alltid tänka logiskt, och därför skulle jag alla gånger välja t.ex ister framför vegetabilisk olja just därför att hundar är skapta för att tillgodogöra sig animaliskt fett även om de säkert kan ha en del nytta även av rapsolja. Vissa ser förbättring av rapsolja genom att hunden får mjukare trampdynor etc och det är ju bra, men själv skulle jag inte ens testa om det fanns animaliskt fett att få tag på.
Dessutom är ju ister så lättillgängligt då det brukar finnas i närheten av smöret i mejerikylen så det är inte heller några problem att få tag i. :)
Knepig hund det där ;) Om täcken och foderfett är uteslutet är det nog bara salvor kvar. Tyvärr vet jag ingen bra :(
#12 Ja jag försöker få henne att inse att hon är dyr i drift och då hittar hon på något nytt matte ska slänga pengar på. XD
Aloe vera skulle jag rekommendera. :) Utvärtes bruk. :) Och spola bort vägsalt och föna snustorr efter promenader.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ister, jag tänker bara på en korv när jag hör det. Syftas det på korven eller? #14 vart kan man köpa det?
Nej, ister brukar finnas paketerat lika som smör och margarin i fyrkanter. Jag har sett silvriga och vita paket i mataffärerna. Vissa använder tydligen det istället för smör på smörgåsen och därför brukar de ligga på samma ställe. 😃
#16 ok, får kolla det.
#15 Apoteket bland annat. I princip överallt där du kan köpa hudprodukter. :)
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=229974
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.