Avelsförbud?
Säg att en person äger en renrasig hund med avelsförbud. Personen tar ändå valpar på den. Får valparna automatiskt avelsförbud då? Finns det några såna regler? Spelar det nån roll om valparna i fråga är renras eller blandras?
Skynda långsamt så går det fortare.
Valparna kommer ju inte kunna registreras överhuvudtaget. Så det blir ju på så sätt inte avelsförbud eftersom de inte kan registreras.

Ok. Har inte djurskyddet nån åsikt i frågan? Tänkte eftersom flera orsaker till avelsförbud är ju för att defekten orsakar djuret lidande i någon form.
#2 Avelsförbud och andra regler gäller ju renrasiga registrerade hundar, valparna kommer ju inte kunna få något sådant eftersom de inte får registreras. Det är ju tyvärr svårt att hålla koll på sådant, avlar man på en hund med avelsförbud så ansöker man ju inte om att få registrera valparna och då kanske ingen får reda på det heller. Det är ju främst i blandrasaveln som sådant förekommer och den är ju inte särskilt kontrollerad.

Ganska knasigt det där..
Länsstyrelsen tar ju hand om frågor som rör djurskydd oavsett härstamning på djuren, så avlas det på/fram sjuka djur så kan det vara relevant för dem.
Avelsspärrar är egentligen bara en registreringsfråga för rashundar.
≧◔◡◔≦
Jag äger en hund med avelsförbud. Om jag vill kan jag ta hur många valpar som helst, men de kommer ej kunna registreras! Det blir med andra ord "blandras" valpar. Ligger helt i ägarens ansvar egentligen, hoppas dock att de flesta väljer att ej göra medvetna parningar med hundar som har avelsförbud.