Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2599 ggr
MichelleLindh
0

Ny hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! :) 

Jag har haft hela mitt liv vilket kanske inte är så länge då jag bara är arton. 
Funderar på att skaffa en till. Har haft Basset Griffon (Geisha hette hon, dog förra året :( , Klara som var en jaktlabrador och sen när jag var runt 15 skaffade mamma Luna som är renrasig Dogo argentino och när Geisha dog så skaffa vi Nova som kommer ifrån utlandet, hon är blandning på dogo och Grand Danoa =stavning?.. 

Jag vill inte ha en liten mini hund ut minsta hund skulle isåfall vara basset annars tänkte jag på Golden Retriver, labrador, new foundland.. eller någon liknande ras. Har dock också två katter men dom är hundvana båda två! Då måste jag alltså skaffa en valp eller en yndra vuxen hund som är kattvan. Uppenbarligen inte en hund som inte är hundvan, Luna tex är väldigt aggresiv mot katter.. :/ 

Finns kanske fler liknande trådar? Men skrev här nu iallafall om ni har några tips. Kommer alltså inte köpa en hund imorgon men kanske nästa år. 

(Jag bor i egen lägenhet, så jag bor inte längre med förälder)

Bild på Geisha ifall någon inte vet hur basset griffon ser ut, finns ju en ''rynkig'' variant också. :)

/ Michelle 

Misarn
4

Hur kan och vill du aktivera din hund? Det var en salig blandning av helt olika raser som du ger som exempel och för att komma fram till vilken ras du vill ha, är det nog en bra ide att kolla på hur du vill aktivera din hund, vilken mentalitet och egenskaper du vill och inte vill ha hos en hund m.m.

MichelleLindh
0

Glömde skriva att jag haft en rumskompis och hon hade en hund som var blandning på springel spaniel och australien shepherd och tyvärr tog hon inte riktigt hand om henne så jag var den som alltid aktiverade och var ute på långpromenader och jag har en stor hundpark 5 minuter från mig så aktiviteter är det inga problem med. :)

/ Michelle 

[MinIda]
7

#2 Men som, hur mycket aktivering - Några 20 minuter eller flera timmar ?

Hur långa promenader - Runt 1 kilometer eller flera kilometer ?

Vad vill du ha för egenskaper - Vakt,Jakt,Samarbetsvillig,Reserverad m.m ?

Med pälsvård - Mycket pälsvård eller mindre pälsvård, trimma/klippa ?

Hur mycket skulle hunden få mental aktivering - Runt 10 minuter eller runt en timme eller mer ?

Vill du träna något - Spår,Sök,Agility,Freestyle,Skydd,Flyball m.m ?

MichelleLindh
0

Där jag bor finns det några rundor man kan gå som kallas för sportfältet och om man går där så är det några kilometer och det är ofta många som går med sina vovvar där. 

När jag hade hund gick jag 3 promenader om dagen ibland 4 om jag gick ut sent på kvällen men då var det bara typ tio minuter ifall hon ville kissa. :) 

Jag har tränat spår och agility mest och det är kul. Har även lite erfarenhet av utställning av våra hundar men det tror jag inte jag kommer göra nu. Vet inte vad freestyle, skydd och flyball är så om någon har lust o förklara? :) 

Jag vet ju lite om hundar efter att ha haft i flera år men det är väldigt mycket man inte vet heller så det är ju kul om folk berättar sånt också.:)

/ Michelle 

MichelleLindh
0

Har även en sjö kanske en kvart ifrån mig som jag brukade låta henne simma i ibland också. :)

/ Michelle 

Misarn
3

Sportfältet? Bor du då kanske i Borlänge? Men tycker du ska kika på #3 frågor och kanske verkligen sätta dig ner och fundera över hennes frågor :-)

MichelleLindh
0

Ja jag bor i Borlänge :) 

Personlighet hos en hund tycker jag om hur typiska labradorer är, glada, busiga. Luna är ju dogo och är lite mer vaktig av sig och gillar bara mig och mamma osv..

Pälsvård är jag van vid då basset kräver det men skulle ju också vara skönt om man kanske inte behövde det. 

Mental träning tycker jag är olika varje gång, räknar inte hur länge direkt. :)

/ Michelle 

Misarn
0

Den mentala träningen och vad det är du vill träna med din hund hör ihop lite granna, är det spår,sök,agillity,freestyle, apportering, flyball, skydd m.m.? Som du vill hålla på med? Tycker det är en utav det viktigaste saker som man måste tänka på när man skaffar hund. Motion i form av promenader är ett måste och det kommer man inte ifrån om man skaffar hund, kan inte påstå att gå runt sportfältet räcker då dom vändorna är väldigt korta enligt mig, men om du bor i borlänge så kan du ju gå älvenrundan, till mellsta, finns hur mycket vändor som helst som är längre för att gå promenader, men för socialträning är sportfältet hur bra som helst, har varit upp dit själv många gånger med våra tjejer. Men sen åter till aktiveringen så kan du ju vara som mig att du faktiskt inte vet vad du vill träna utan prova på en massa olika, men då gäller det också att skaffa en hund som inte är avlad till en sak och som kanske inte är för skarp. Känns lite tråkigt att rekomendera en retriever men som en rolig och trevlig allround hund kanske en Labrador skulle passa. Men oavsett så måste du träna och motionera din hund för att den ska må bra och det tror jag du kommer göra :-)

MichelleLindh
0

Den korta vändan runt sportfältet är prick 2.5 km från min dörr och hem men om man fortsätter och går längre så finns det en åker och fortsätter ditåt så är det några kilometer längre :) 

Ja jag svarade på det där med agility högre upp :) 
Motion och mental träning vet jag är viktigt då min förra rumskompis hund som är en vall hund bara fick korta promenader två gr om dagen och ingen lekte med henne överhuvudtaget, inomhus fick hon verkligen ''damp''. Hon var överallt och klättrade nästan på väggarna och sen kunde hon samtidigt bli väldigt aggresiv mot vissa fast hon egentligen är världens snällaste. Hade hon här i fyra månader och man såg STORA skillnader på henne då :)

/ Michelle 

Misarn
2

Då kanske det skulle passa med en allround hund som du kan göra lite allt möjligt med? En otroligt rolig men aktiv hund som gärna är med på det man hittar på, oavsett vad det är, dock kräver den pälsvård men då har du även två olika storlekar dvärg och medel - Schnauzer , en riesen som är den största är nog inte lämplig då den är otroligt egen och skarp och är ganska strikt avlad till bruksgrenar som skydd och IPO. Och man måste verkligen veta vad man ger sig in på. Kerry Blue terrier är också en otroligt rolig ras att leva med både som arbetskompis och familjemedlem och passar till både agillity, spår, sök och lydnad om du så vill. Dock kräver den ännu mer pälsvård men det är ofta en ras som glöms bort. Lite tips på två raser dock ingen korthårig variant men som sagt tips :-)

Mr_Si
2

tycker labrador låter som en bra idé :)

MichelleLindh
0

Tack för tipsen! :)

/ Michelle 

[Forest]
1

Nuffe är inte så aktiv är man inte rädd för lite dregel och hår så är detta en mycket trevlig go ras. Vill du ha en mer sportig hund så hade jag funderat på dina andra rasval, jag hade valt därmed tipsar dig om Golden har flera vänner med golden som är så trevliga glada och lätta att ha o göra med. De är några som brukar träna med oss både lydnad och agility :)