Fått i sig choklad, Vad göra?
Hej!
För ca 1 timme sen så lyckades Lexie få i sig en eller två bitar choklad (Wiener nougat)
Jag har inte märkt någonting än, hon är som vanligt.
Men tänkte ändå höra med er ifall jag borde oroa mig, åka till veterinär eller något? Eller om jag bara ska fortsätta att avvakta och se?
Infogar en bild på Lexie så ni vet på ett ungefär hur stor hon är osv..
Hon vägde ca 7 kilo sist hon vägdes tror jag, Vilket inte va jätte längesen, någon månad bara kanske.
Hon är lite mer än 1 år.
Undrar också lite vad det är chokladen gör. Vet att det är kakaon? tror jag iaf? och att det är den som är giftig för hundar. Men på vilket sätt? Vad är det som händer?
Jag tror inte du behöver oroa dig, kakaohalten brukar inte vara jättehög i sån choklad. Men du kan alltid ringa till vetten och fråga om råd, de kan svara mer säkert, och det kostar inget att ringa och fråga :) (med choklad ska man inte avvakta, utan om man misstänker fara så ska det komma upp så snart som möjligt, med kräkmedel)
Ett sätt att få hunden att kräkas hemma, är att stoppa ner en rejäl sked senap så långt ner i svalget som möjligt. Tips är att ställa hunden i badkaret först.
Wienernougat innehåller väldigt lite kakao så har du inte märkt något än så är det förmodligen ingen fara, men nästa gång hunden får i sig choklad eller annat giftigt så är senapstricket alltid en bra första-hjälpen innan man ringer veterinär.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#2 och #3 tack så mycket! Har inte märkt någonting än så då borde det ju vara lugnt :)
Men tack ändå för att ni tog er tid!
Ska komma ihåg det där senapstricket ifall det skulle behövas en annan gång :)
Det är inget du behöver oroa dig för :-)