Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2289 ggr
Ratlings
0

Träna passivitet

När ska man börja träna passivitet med sin valp? Jag har lärt mig att man ska göra det redan från början, men stämmer det verkligen?

// Lise
When nothing goes right, go left!

[fabienne]
0

Jag går fram och ger en liten bit mat ibland då och då när valpen ligger och är lugn. Det började vi med dag 1. Jag belönar även när han sitter tyst och väntar osv. Det tror jag är en bra start - att hunden lär sig att även när det är lugnt och "tråkigt" händer bra saker. :)

Ratlings
0

Ja precis så jag tänker också. Är hundvakt åt en valp som inte vet vad lugn betyder, det är full fart tills hon däckar och så håller det på. Hon får även igång mina två, och hon kan inte slappna av/ta det lugnt alls förutom när hon har kört slut på sig själv.

// Lise

felzena
0

Ingenting är rätt eller fel när man ska börja med passivitetsträning utan det är något man väljer själv. Jag började på dag ett men ställde inga krav på valpen utan visade bara att man "tjänar" på att kunna slappna av genom att berömma valpen varje gång den gjorde det.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Ratlings
0

Absolut inte, alla uppfostrar olika :) Lite jobbigt och fustrerande för mig som hundvakt bara, har huvudvärk dagarna i ända pga den lilla marodören och mina hundar får ingen ro då den lilla hoppar på dom hela tiden. :p

// Lise

SuperLimm
0

Kan du dela hundarna några ggr/dag så de får vila ordentligt? Ibland kan man behöva göra det, så att de inte blir för stressade. Prata sen med valpens ägare och fråga om det är okej att du tränar lite passivitet. Det finns massor med olika sätt att träna det på. Dels när valpen är lugn av sig självt som de andra redan skrivit men vissa valpar kan man behöva hjälpa genom tex "ryggsäcken" eller att hålla kvar valpen hos sig så den är stilla och inte kan gå därifrån fören den är lugn. Med hålla kvar menar jag inte hålla fast eller på något sätt fysiskt skada den, utan bara hålla om tex bogen så att den inte kan springa iväg och busa.

Mvh Linn

Ratlings
0

Jag är tvungen att sära dom emellanåt, det är ändå två valpar och en som tror han är valp.. Annars får ingen ro! Just nu ligger alla och sover, men det är den yngsta som drar igång alla. Jag ska inte träna valpen i något, utan bara ta hand om den när husse jobbar. :)

// Lise

SuperLimm
0

#6 okej! Då kanske du får dela på dom lite oftare eller avbryta valpen när den blir för på, om det nu fungerar :) Har du pratat med ägaren om det där med passivitetsträning så det är något han jobbar med?

Mvh Linn

[Bolten]
2

Jag ser bara positiva effekter av att börja träna de från början och ser ingen anledning att vänta :)

Ratlings
0

#7 Ja jag försöker men att avbryta henne är inte alltid lätt! Jo han säger att hon är valp bara :p #8 Ja jag också :)

// Lise

sarae
0

Jag började på passivitet/filtträningskurs med min valp när hon var 10 veckor ca. Då rasen ofta är ganska så vaksam, miljöosäker och lätt går upp i stress så kände jag att jag ville lägga en så god grund som möjligt så tidigt som möjligt.  Mycket nöjd över mitt beslut, visserligen är hon bara 5 månader nu, så vi får väl se vad som händer, men hittills har hon (oftast) en väldigt bra av och på knapp och slappnar lätt av i nya, stressiga miljöer och situationer.

SuperLimm
1

#9 Nackdelen kan ju bli att hunden inte kommer lära sig att slappna av. Det är grymt jobbigt. Min hund började kunna ta det lugnt ute och på andra platser när hon var runt 3 år, om inte mer. Hon har fortfarande svårt att slappna av hemma hos nya människor. Hemma är hon alltid lugn och var även som valp oftast men det är ju viktigt att kunna slappna av oavsett vad som händer. Vissa hundar kan det automatiskt och andra behöver få lära sig att slappna av, då får man hjälpa dom lite :) 

Tänker bara så att valpens ägare är medveten om att det kanske inte alls "bara är en valp" utan att det kan komma att fortsätta även när hunden är vuxen.

Mvh Linn

Ratlings
0

Jodå jag tror han är väl medveten om vad det innebär! Men jag har försökt påverka och kan inte göra så mycket mer än det :)

// Lise

SuperLimm
0

#12 okej vi får hoppas det :)

Mvh Linn

Ratlings
0

#13 Jadå, han har en lugn hund redan så 🙂

// Lise

SuperLimm