Hyperaktiv hund
Jag har en hund på 1 år som jag fick ta över för 2 månader sen som är en jämthund/gråhund som inte lärt sig att ge sig när man säger ifrån när han vill busa, vilket kan bli väldigt jobbigt, någon som vet några övningar man kan göra för att kunna lära han att sluta när man inte vill?
Han blir så uppspelt och bits
Får hunden rätt aktivering annars? Det är ju raser som behöver arbeta, får den inte det kan sådana här beteenden uppkomma.
Ge honom annan aktivering och lär honom att leka på andra sätt. Om han biter under lek kan du skrika till som hundar gör om de skadar varandra. Jag pep till varje gång min valp bet för hårt och efter bara några gånger så hade hon slutat. Du visar helt enkelt att du inte gillar det utan krångel och våld.
Hundar som är understimulerade kan göra sådant och mer mental aktivering brukar lösa problemen.
Träna passivitet!!!
När hunden är stilla och lugn -Beröm
När ni busar och du tycker att det är nog så gå där ifrån, bry dig inte om hunden, förmodligen så kommer hunden försöka puffa igång dig, då ska du inte bry dig, efter en stund så kommer nog hunden bli less å lägga sig ner - Beröm!
Du har ju en älghunds blandras och de kräver massor av fysisk aktivering. Se till att ge honom ett rejält fyspass innan du busar och då han blir för uppspelt så vänder du dig om och ignorerar honom tills han lugnat ned sig. Då lär han sig att du inte vill vara med om han blir uppspelt