Border Collie foder HJĂLP!
Hejhej!đ
Jag hÄller pÄ med ett arbete i skolan om hundfoder. Rasen jag har Àr Border Collie och jag skulle bli jÀtteglad om nÄgon kunde hjÀlpa mig att svara pÄ ett par frÄgor:
Vilka nÀringsbehov har en border collie (som Àr 4 Är och vÀger 20 kg) ?
Hur avgör man ett foders kvalitet?
Super tacksam för svar!! đ
Michelle
"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"

Hur avgör man ett foders kvalité?
Menar du rent nĂ€ringsmĂ€ssigt sĂ„ kollar du pĂ„ innehĂ„llsförteckningen. Alla ingredienser stĂ„r i storleksordning, den som det finns mest av stĂ„r först. Vad Ă€r hunden gjord för att Ă€ta? Mestadels kött. AlltsĂ„, stĂ„r det tex "Ris, vetekli, vegetabiliskt fett, animaliskt protein (gris)" sĂ„ skulle jag kalla det dĂ„lig kvalitĂ©. Som du ser innehĂ„ller det till största delen vegetabilier vilket hund- och kattfoder inte ska innehĂ„lla (eller mycket lite). LĂ„nga, krĂ„ngliga innehĂ„llsförteckningar ska man ocksĂ„ se upp med, de fodren innehĂ„ller ofta fĂ€rg-, stabiliserings-, smak- och/eller konserveringsmedel eller andra (oftast) högst onödiga och onyttiga E-Ă€mnen. Ăr det inte E-Ă€mnen sĂ„ Ă€r det andra diverse suspekta saker, eller rentav helt onödiga. Varför tillsĂ€tta potatisprotein, fettreducerat ditten eller hydroliserat datten?
Den bÀsta innehÄllsförteckningen ser ut sÄ hÀr:
Kött och köttbiprodukter. PUNKT. (GÄr dock inte riktigt med torrfoder men det finns ju bÀttre och sÀmre varianter.)
Skynda lÄngsamt sÄ gÄr det fortare.
Okej, tack. Jag hade faktiskt tĂ€nkt lite pĂ„ det du sa sĂ„ undrar ocksĂ„ hur man liksom avgör kvaliteten genom att titta pĂ„ fodret? Kan det se ut hur som helst? haha đđđ€lite dumma frĂ„gor, men men..
Michelle

Ja det kan nog se ut hur som helst. Kulorna ska vara bruna i nÄgon form. Friskies tex Àr ofta gröna, röda mm - fÀrgÀmnen helt i onödan.
Olika foder luktar ocksÄ vÀldigt olika, att det luktar illa innebÀr inte att det Àr dÄligt. Lukten beror pÄ vad det Àr för ingredienser bla.
Men Ă€r verkligen fĂ€rgĂ€mnen farligt att ha i fodret dĂ„?đ€
Michelle

Tja dom Àr ju godkÀnda av EU men jag tvivlar pÄ deras nyttighet. Dom behövs ju inte sÄ varför stoppa i dom? Hunden struntar i vilken fÀrg maten har, den gÄr pÄ lukten. Har för mig (Àr inte sÀker) att sist jag lÀste pÄ en friskies-pÄsa (det var nÄgra Är sen) sÄ var det AZO-rött i den. GodkÀnt av EU men har tagits bort frÄn tex Karamellkungens godis dÄ det i studier visat sig göra barn hyperaktiva.
"Vilka nÀringsbehov har en border collie (som Àr 4 Är och vÀger 20 kg) ?"
Det beror helt pÄ hundens aktivitetsnivÄ.
Mina BC hanar (ngt större Àn din, 4 resp 2 Är gamla) Àter ca 2500 kcal/dag under högsÀsong, men bara 770 kcal/dag under lÄgsÀsong.
"Hur avgör man ett foders kvalitet?"
Fodret ska vara spannmÄlsfritt. Animalierna ska komma frÄn flera djurslag och inte bara vara muskelkött. Ca/P-kvoten ska vara anpassad efter hundens Älder. Det ska vara högvÀrdiga rÄvaror med hög smÀltbarhet. Jag vill dessutom att rÄvarorna ska vara producerade i norden (helst Sverige) för att öka chansen för att djuren har haft det bra samt inte behandlats med ex. vis antibiotika i onödan. Jag anser inte att torrfoder Àr bra hundmat.